۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳
دومینوی تعطیلی واحدهای تولیدی با گرانی گاز| صنایع کوچک توان مقاومت ندارند
گزارش خبری؛

دومینوی تعطیلی واحدهای تولیدی با گرانی گاز| صنایع کوچک توان مقاومت ندارند

همدان- این روزها یکی از دغدغه‌های واحدهای تولیدی و صنعتی گران شدن نرخ حامل های انرژی به ویژه گاز است چراکه با افزایش قیمت گاز واحدهای صنعتی کوچک به شدت آسیب می‌بینند و توان پرداخت پول گاز ندارند.

بازار؛ گروه استان ها: این روزها هر گاه در نشستی حاضر می شویم که مسئولان واحدهای تولیدی در آن حضور داشته و یک طرف جلسه نشسته اند خواسته یا خواسته موضوع گرانی حامل های انرژی به یکی از مباحث اصلی تبدیل می شود.

موضوع وقتی داغ تر و بحث زمانی جدی تر می شود که موضوع قطعی برق در تابستان امسال نیز گوشزد و یادآوری شود چراکه در تابستان امسال قطعی برق ظرفیت تولید واحدهای تولیدی را تحت تاثیر قرار داد.

دولت در بودجه ۱۴۰۱ نرخ گاز تحویلی پتروشیمی ها را از ۳۰ درصد به ۱۰۰ درصد نرخ جهانی تغییر داده است؛ هرچند حاشیه سود این شرکت ها کم می شود اما از آنجایی که این شرکت ها صادرکننده کالا هستند چندان آسیب نمی بینند، اما شرکت هایی که نرخ گاز آن ها درصدی از نرخ گاز تحویلی به پتروشیمی هاست و از طرف دیگر شرکت های خرد یا عرضه کننده کالا در بازار داخلی هستند با این اتفاق حاشیه سود آن ها نه تنها از بین می رود، حتی ممکن است به تعطیلی این بنگاه ها بی انجامد.

در همین راستا کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی همدان ظهر چهارشنبه با حضور اعضای این کمیسیون در سالن جلسات اتاق بازرگانی همدان برگزار و به موضوع اثرات گرانی نرخ گاز بر فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی به بحث گذاشته شد.

صنایع پر مصرف شناسایی شده و سوخت مایع ذخیره می‌کنند
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه هر سال شهریور ماه صنایع پر مصرف شناسایی شده و سوخت مایع ذخیره می‌کنند، اظهار کرد: این اقدام در راستای جلوگیری از ایجاد مشکل در زمان قطع شدن گاز است.

حمید بهزادی با اشاره به اینکه برای صنایع حساس از قبل سوخت جایگزین اعلام می‌کنیم، ادامه داد:تاکنون فقط پتروشیمی هگمتانه برای گرفتن سوخت جایگزین نیامده است.

دومینوی تعطیلی واحدهای تولیدی با گرانی گاز| صنایع کوچک توان مقاومت ندارند

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در رابطه با تامین زنجیره مالی با بیان اینکه به چند روش منابع مالی کارخانه‌ها تامین خواهد شد، افزود: زوش نخست به این شکل است که برخی از واحدها حد واصل هستند و پروژه‌ای تعریف شده که مواد اولیه فلان شرکت در فلان استان داده می‌شود به شرط اینکه در سامانه تجارت فاکتور الکترونیکی صادر شود.

افزایش قیمت گاز تا ۳۰ تا ۴۰ درصد واحدهای کوچک که توانایی کمی دارند را تعطیل خواهد کرد

وی با بیان اینکه افزایش قیمت گاز تا ۳۰ تا ۴۰ درصد واحدهای کوچک که توانایی کمی دارند را تعطیل خواهد کرد، اضافه کرد: با افزایش قیمت گاز واحدهای کوچک به شدت آسیب می‌بینند چراکه توان پرداخت پول گاز ندارند.

بهزادی با اشاره به اینکه افزایش قیمت گاز برای عمده صنایع ۱۰ درصد است و هیچ کاری نمی‌توان انجام داد، بیان کرد: تاکنون نامه نگاری‌هایی شده اما اثری نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه اکثر صنایع با ۱۰ درصد افزایش قیمت گاز مشکل دارند چراکه نجومی افزایش پیدا کرده و در توان پرداخت آنها نیست، ادامه داد: وقتی از همه اتاق‌های بازرگانی کشور نامه‌ای به اتاق ایران برود، متوجه می‌شوند که مشکل فقط اتاق همدان نیست و مشکل کل کشور است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در ادامه به موضوع معادن استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه در استان همدان ۲۹۸ معدن دارای پروانه بهره برداری وجود دارد که یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون تن ذخیره مواد معدنی دارند، اظهار کرد: ظرفیت استخراج معادن استان همدان سالانه ۲۱ میلیون تن است.

در سال ۹۹ مبلغ۲۰ میلیارد تومان حقوق دولتی و امسال نیز ۷۰ میلیارد تومان حقوق دولتی اخذ شده که درصدی از قیمت ماده معدنی در معدن است

محمد هادی احمدی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ از درآمد سالانه ۱۵ میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن اخذ شده است، ادامه داد: در سال ۹۹ هم ۲۰ میلیارد تومان حقوق دولتی و امسال نیز ۷۰ میلیارد تومان حقوق دولتی اخذ شده که درصدی از قیمت ماده معدنی در معدن است.

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون ماده ۲۴ باید ۱۵ درصد از این مبلغ به استان‌ها تخصیص پیدا کند، افزود: در سال ۹۸ در حوزه معادن دینگله کهریز برق رسانی انجام شده و پست برق هم ایجاد شده و بقیه کار را بهره بردار تا سر معدن باید انجام دهد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه راهسازی حوزه معادن آق حصار انجام شده و پروژه موفقی بوده است، اضافه کرد: دکل نظارتی برای معادن سیلیس ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی شده امسال مجتمع‌های معدنی راه سازی را تکمیل کنیم و مشکل جاده خاکی و تردد رفع شود، بیان کرد: مطالعات در حال تکمیل است و ۱۴۰۱ استارت کار زده خواهد شد.

احمدی با بیان اینکه ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر آسفالت راه دسترسی به معادن را خواهیم داشت، افزود: در خصوص ماده ۲۵ باید ۱۲ درصد برای منابع طبیعی تخصیص پیدا کند و از مبالغ ۱۲ درصد مستقیم به حساب منابع طبیعی واریز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تخصیص بودجه به استان همدان مشمول یکسری فرایندهاست، اضافه کرد: باید برای بازسازی معادنی که ذخایر آن تمام شده اقدام‌کنیم.

دومینوی تعطیلی واحدهای تولیدی با گرانی گاز| صنایع کوچک توان مقاومت ندارند

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه سالانه تعدادی معدن برای بازسازی معرفی می‌شود، تصریح کرد: عمده صنعت استان صنایع معدنی هستند و ذخایر معدنی خوبی در استان وجود دارد و برخی مواد معدنی استان در جهان تک است.

بهره برداری از ۱۰۵ معدن استان همدان انجام نمی‌شود چراکه مشکلاتی دارند که شامل مشکلاتی همچون وجود معارضین محلی است که نمونه آن معدن هیزج است که برای بهره برداری معضلات اجتماعی داشتیم

وی با اشاره به اینکه در سال جاری قانون اجازه داده تعدادی از معادن بیشتر از ۲۵ درصد فعالیت کنند، ادامه داد: بهره برداری از ۱۰۵ معدن استان همدان انجام نمی‌شود چراکه مشکلاتی دارند که شامل مشکلاتی همچون وجود معارضین محلی است که نمونه آن معدن هیزج است که برای بهره برداری معضلات اجتماعی داشتیم.

احمدی با اشاره به اینکه امیدواریم سال آینده بتوانیم ۲۰ معدن را به چرخه فعالیت برگردانیم، اضافه کرد: برخی از معادن هم بازار مصرف ندارند و عمده فعالیت معدنی استان دانه بندی و شن و ماسه است که نیاز به پروژه‌های دولتی دارد.

رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه بهره برداری از معدن موجب اختلال در چرخه طبیعی اکو سیستم است، اظهار کرد: مواد معدنی با ارزشی وجود دارد که باید در قالب طرح و چهارچوب و بدون آسیب زیست محیطی استخراج شود.

احمدکیانی با اشاره به اینکه به احیا و بازسازی معادن پرداخته نشده است، ادامه داد: از سال ۹۵ دستور العمل آمده و به نحوه و شرایط بازسازی معادن اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ درصد حقوق دولتی و ۱۴ درصد اکتشاف باید صرف منابع طبیعی برای احیا و باز سازی شود، ادامه داد: طبق مجموع درآمدها، پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم منابع طبیعی در ۸ ماهه امسال برای احیا و بازسازی معادن استان بوده تا امروز یک ریال به ما تخصیص پیدا نکرده است.

رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه سال ۹۹ در استان همدان ۲۳۰ میلیون تومان در قالب اوراق سه ساله با سر رسید ۱۴۰۲ داشتیم، اضافه کرد: بعد از برداشت ماده معدنی، لایه زراعی و خاکی با کیفیت از بین می‌رود و چاله هایی ایجاد می‌شود که پر کردن آن هزینه بر است و با این اعتباراتی که آن هم به ما نمی‌دهند برای احیا و اصلاح راه به جایی نمی‌بریم.

کد خبر: ۱۳۳٬۱۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha