۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
مذاکرات پیش رو فرصت مناسبی برای اروپا و آمریکا جهت جبران گذشته است
نماینده مردم تهران در مجلس:

مذاکرات پیش رو فرصت مناسبی برای اروپا و آمریکا جهت جبران گذشته است

شاکری، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس، گفت: مذاکرات پیش رو فرصت مناسبی برای اروپا و آمریکا ایجـاد کرده است که با بازگشت به تعهدات خـود و ارائه تضمین‌های معقـول، گذشته را جبران کنند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، اندرو میشـل رئیس گروه دوسـتی پارلمانی انگلیس و ایران، روز (سـه شـنبه ۱۲ بهمن ماه) با اقبال شاکری رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و انگلیس طی نشست مجازی به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

اقبـال شاکری در ابتدای این نشست مجـازی بـا ابــراز خرسندی از برگزاری این آن بـر ظرفیت گروه‌های دوستی پارلمانی اشاره کرد و گفت: امیدواریم که ایـن نشسـت مجـازی مقدمه‌ای برای تقویت و تحکیم مناسبات پارلمانی بعد از رکود کوتاهی باشـد که به دلایلی مانند کرونا ایجاد شده بود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و انگلیس در بخش دیگری از سخنان خـود بر اهمیت دیپلماسی پارلمانی در توسعه و گسترش همکاری‌های دو کشور تاکید کرد و بیان داشت: ارتباطـات مـیـان نمایندگان مجالس جمهوری اسلامی ایران و انگلیس می‌توانـد در حمایت و ارتقاء روابط دوجانبه بسیار موثر باشد.

وی همچنین در راستای توسعه و گسترش همکاری‌های پارلمانی که می‌توانـد نـقـش مـوثری در تسهیل و تسریع همکاری دولت‌ها ایفا نماینـد از رئیس و گروه دوستی پارلمانی انگلیس و جمهوری اسلامی ایران برای سفر به تهران دعوت نمود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامـه بـا اشاره به توافقات اقتصادی میـان دو کشور، گفت: علی‌رغم توافقات متعـدد اقتصادی میان تهـران و لنـدن، بـا اقـدام غیـر قـانونی آمریکا در اعمال تحریم‌های ظالمانه تقریبـا هـمـه آنها از سوی بریتانیا مسکوت مانـد کـه خـلاف تعهدات برجامی بود. معتقدیم ایـن نـوع نگاه از سوی مسئولان بریتانیا موجـب کـاهش سطح روابط اقتصادی فیمابین گردید.

وی افزود: با برخی از کشورهای اروپایی از طریق مکانیسم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی که برخی از آنها حتی در دوره تحـریـم هـم فـعـال هستند، روابـط خـود را حفـظ و تقویـت نمـوده‌ایم. وجـود چنین چارچوبی می توانـد چـتـر منـاسـبـی بـرای توسعه همکاری دو کشور در زمینه اقتصادی باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره بـه خـروج غیـر قـانونی آمریکا از توافـق بین‌المللی برجام و اعمال تحریم‌های غیر قانونی و ضـد حـقـوق بشـری علیـه مـلـت جمهـوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: مذاکرات پیش رو فرصت مناسبی برای اروپا و آمریکا ایجـاد کرده است که با بازگشت به تعهدات خـود و ارائه تضمین‌های معقـول، گذشته را جبران و حسن نیت خود را ثابت کننـد. هیأت ایرانی آماده توافـق منصفانه بـوده و با جدیت در حال مذاکره است. امیدواریم طرف‌هـای مقابـل، بـویژه بریتانیـا نقـش سـازنده‌ای در ایـن مسـیر ایفـا کنند.

شاکری در ادامه با انتقاد از سیاست‌های مداخله جویانه آمریکا در منطقه از جمله افغانستان، توجه به نقش مردم در سرنوشت این کشور و تشکیل دولت فراگیر متشکل از همه اقوام در افغانستان را مورد توجه قرار داد.

وی در پایان این نشست بر وضعیت اسف بار بوجود آمده در یمن اشاره کرد و افزود: انتظار داریم بریتانیا با توقف صادرات سلاح به برخی از کشورهای منطقه برای حمله به انسان‌های بی گناه، در پایان دادن به این منازعه دردناک نقش سازنده‌ای ایفا نماید.

انگلستان از مذاکرات پیش‌ رو و پایبندی همه طرف‌ها به تعهدات برجامی حمایت می‌کند
اندرو میشل رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست مجازی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست و دعوت از گروه دوستی انگلیس برای سفر به تهران، بر آمادگی پارلمان این کشــور نسبت به ارتقای همکاری‌های فی‌مابین و تداوم گفت‌وگو میان نمایندگان مجالس دو کشور تاکید کرد.

وی در ادامـه ضـمـن ابــراز تأسـف از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌هـای یکجانبـه کـاخ سـفید علیـه جمهـوری اسلامی ایـران بـر حمایـت کـشـور متبـوعش از مذاکرات پیش رو و پایبندی همه طرف‌های برجام به تعهدات خود تاکید کرد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران در همین راستا با انتقاد از سیاست های غلط آمریکا در بوجود آمدن مشکلات منطقه بویژه مسائل حقوق بشر در افغانستان و یمن گفت: معتقدیم جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم و تأثیرگذار در منطقه می تواند با کشورهای همسایه خود همکاری های مشترکی را در سطوح مختلف در افغانستان داشته باشد.

اندرو میشل در پایان این نشست بر ظرفیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری موجود میان دو کشور، انگلیس از ارتقاء سطح روابط خود با جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کند.

کد خبر: ۱۳۳٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha