۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۳
طرح «نهضت ملی مسکن» تنها یک مُسکن است| نیازمند ریشه‌یابی مشکلات هستیم
کارشناس مسکن:

طرح «نهضت ملی مسکن» تنها یک مُسکن است| نیازمند ریشه‌یابی مشکلات هستیم

گرگان- دامرودی، کارشناس مسکن و مدیرعامل استارتاپ هومنگر گفت: طرح‌ملی‌ مسکن جوابگوی افزایش قیمت‌ها نیست و شاید در کوتاه مدت مانند یک مُسکن عمل کند اما رفع کننده مشکلات نخواهد بود.

داود دامرودی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: هم اکنون قیمت بسیاری از واحدهای مسکونی در تهران و سایر شهرهای کشور از جمله گرگان را با دیگر کشورهای پیشرفته مقایسه می‌کنند؛ به عنوان مثال قیمت یک واحد مسکونی در اندرزگوی تهران بیشتر از منهتن آمریکا است و این مقایسه‌ها نشان می‌دهد که چه میزان قیمت مسکن در ایران گران‌تر از سایر نقاط دنیا است.

این کارشناس حوزه مسکن بیان کرد: در چند سال اخیر هم شاهد این هستیم بسیاری از مردم به دنبال ساخت واحد مسکونی در ترکیه و امارات و غیره هستند که از این طریق ارز از کشور خارج می شود.

وی به دلیل این مسأله هم اشاره کرد و گفت: مردم وقتی می‌بینند ساخت و خرید مسکن در ایران با برخی از کشورها برابر است ترجیح می‌دهند در جای دیگری سرمایه‌گذاری کنند لذا باید سریع تر جلوی این معضل گرفته شود.

مدیرعامل استارتاپ هومنگر ادامه داد: طرحی که توسط دولت به عنوان طرح‌ملی‌مسکن ارائه شده جوابگوی این مشکلات نیست و شاید در کوتاه مدت مانند یک مُسکن عمل کند اما رفع کننده مشکلات مسکن نیست.

دامرودی توضیح داد: درست است که این طرح در کوتاه مدت با تولید انبوه مسکن، از فشار حاکم بر جامعه می کاهد اما چون سراغ مقوله اصلی نرفته و این درد به صورت عمقی ریشه یابی نشده است و فقط روی آن سرپوش گذاشته اند، دوباره در کوتاه مدت مشکلات تکرار می شود؛ همانطور که طرح مسکن مهر نتوانست جلوی انفجار قیمت را بگیرد و موفق باشد.

وی عنوان کرد: اگر مشکلات ریشه یابی نشود طرح ملی مسکن هم تنها در کوتاه مدت جواب می دهد و افزایش قیمت را شاهد خواهیم بود.

این کارشناس حوزه مسکن بیان کرد: همچنین برای تأمین مصالح در طرح ملی، در بازه کوتاه مدت فشار مضاعفی وارد شده و چون تقاضا را در بازار مصالح افزایش می‌دهد در نتیجه قیمت ها هم افزایش خواهد یافت.

دامرودی گفت: سلیقه جامعه به گونه‌ای است که دوست دارند در بافت بهتری سکونت داشته باشند و اگر این منازل ایجاد شود مالکان آنها به دنبال جابجایی خواهند بود.

وی افزود: موقعیت زمین و اینکه چه منافعی را به وجود می‌آورد، تعیین کننده قیمت مسکن است؛ یک زمین ۱۰۰ متری در داخل شهر نسبت به زمین ۱۰ هکتاری در خارج از شهر قیمت بیشتری دارد.

کد خبر: ۱۳۲٬۹۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مشاور املاک IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      0 0
      طرح مالیات بر عایدی مسکن هرکدملی میتواند مالک یک پلاک ثبتی  باشد و سرپرست خانوار نیز به تعداد اعضای خانوار(به شرطی که اعضاء خانوار فاقد ملک مسکونی باشند ) میتواند ملک داشته باشد مالکانی که بیش از یک ملک دارند  بصورت تصاعدی به ازای هر ملک یا املاک مازاد  موظف به پرداخت مالیات سال اول ده درصد قیمت املاک سال دوم بیست درصد سال سوم سی..... وسال دهم صددرصد قیمت روز املاک  میباشند سازندگان و تولید کنندگان مسکن  تا سقف هزار متر تراکم مفید پس از اخذ جواز به مدت 4سال و از هزار متر تا دوهزار متر 7سال وبیشتر  از دوهزار متربه مدت  10 سال معاف از مالیات میباشند و اگر در مدت مشخص شده ساختمانهای احداث شده را نفروشند مشمول این مالیات خواهند شد چنانچه مالک یا سازنده فوت نماید2سال به زمان معافیت ذکر شده افزوده خواهد شد تا ورثه تکلیف را مشخص نمایند کلیه روستاها و شهرهای کمتر از 200هزار نفر به جز روستاها و شهرهای استان های گیلان و مازندران و گرگان معاف از مالیات میباشند(هدف تشویق مهاجرت معکوس به روستاها) از تاریخ تصویب این قانون مالکان زمینها 1سال فرصت دارند ادامه در کامنت بعدی......