۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
تاثیر زیان انباشته بانک‌ها بر معاملات بورس| بانک مسکن در میان بانک های زیانده
«بازار» گزارش می دهد

تاثیر زیان انباشته بانک‌ها بر معاملات بورس| بانک مسکن در میان بانک های زیانده

در حال حاضر شاخص گروه بانکی ها با حمایت خط میانی برخوردار شده و انتظار ادامه رشد بازار می رود، هرچند شاخص کل بورس با جدی ترین مقاومت ها روبرو شده است.

بازار؛ گروه بورس: با توجه به اینکه در روزهای اخیر گزارش هایی از وضعیت بانک های سودده و زیانده منتشر شده است، سهامداران بانک ها با توجه به عملکرد آنها وارد معاملات جدید می شوند و همین مساله باعث افزایش عرضه و تقاضا در برخی از نمادهای بانکی شده، هرچند در شراط کنونی جو عمومی بازار و گروه ها در عملکرد همه گروه ها تاثیر می گذارد.

براساس گزارش ۱۰ ماهه بانک ها آخرین زیان انباشته امسال مربوط به بانکهای ملی، کشاورزی، مسکن، توسعه صادرات و توسعه تعاون تا پایان سال ۱۳۹۹، بوده و بدهی نماد دی مربوط به پایان بهار ۱۴۰۰ و مابقی بانک ها مربوط به ۹ ماهه ۱۴۰۰ است، بنابراین هر کدام از آنها وضعیت بسیار متفاوت و ناپایداری دارند و ممکن است در آینده نه چندان کاملات تغییر وضعیت داشته باشند.

تاثیر زیان انباشته بانک‌ها بر معاملات بورس| بانک مسکن در میان بانک های زیانده

بنابراین واقعیت این است که در حال حاضر ‌زیان انباشته بانک‌ها در ایران به ارقام عجیبی رسیده و طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت وقتی زیان انباشته به ۵۰ درصد سرمایه اولیه آن برسد، باید افزایش سرمایه داد یا اعلام ورشکستگی کرد، از این رو نمی توان رویه ثابتی را برای مدت طولانی حفظ کند.

البته نباید فراموش کرد که خبرهای خوب به تازگی درباره افزایش ضریب اعتباری مشتریان اعتباری از ۶۰ درصد به ۶۵ درصد منتشر شده، این سیاست باعث کاهش فشار فروش می شود(به علت کاهش مشتریان کال مارجین) و هم اینکه منجر به تقویت تقاضا می شود.

دوم اینکه پرداخت وجه به مشتریان اعتباری هم از سوی کانون کارگزاران جهت تصویب به کمیته پایش ریسک پیشنهاد شده کاهش می یابد و مشکلی که قبلا مشتریان اعتباری جهت دریافت وجه نقد داشتند به خصوص مشتریان با اعتبار بالا حل این مساله بود و از طرف دیگر برای یک مبلغ جزیی، اعتبار خودشان را تسویه کنند که همین موضوع نیز باعث کاهش فشار فروش در بازار می شود.

کد خبر: ۱۳۲٬۹۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha