۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
رشد ۵۰ درصدی هزینه ساخت مسکن| شرکتهای ایرانی توانایی تهاتر نفت دارند
نایب رئیس انجمن انبوه سازان در گفتگو با بازار مطرح کرد

رشد ۵۰ درصدی هزینه ساخت مسکن| شرکتهای ایرانی توانایی تهاتر نفت دارند

رهبر، نایب رئیس انجمن انبوه سازان با تاکید بر اینکه قیمت ۴.۷ میلیونی ساخت نهضت ملی مسکن در حالی اعلام می شود که متوسط ساخت مسکن ۵۰ درصد رشد داشته است گفت: شرکتهای ایرانی هم توانایی تهاتر نفت دارند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: برآورد هزینه های ساخت مسکن در سال ۱۴۰۰ طبق گفته های سازندگان به دلیل رشد نهاده های تولید افزایش بیش از ۵۰ درصدی داشته است و طبیعتا این رشد هزینه ها بر قیمت تمام شده و در نهایت بر قیمت نهایی مصرف کننده تاثیرگذار خواهد بود.

شاید مهمترین بخش هزینه های ساخت را ابتدا زمین، سپس هزینه های جواز، مصالح ساختمانی، آهن آلات و در نهایت پیمانکاران و نیروی کار حرفه ای و ساده تشکیل دهند.

رشد تورم در سال جاری بر کسی پوشیده نیست و قطعا این رشد نرخ تورم بر نهاده های تولید به خصوص بخش زمین و مصالح ساختمانی این روزها به خوبی قابل مشاهده است. رشد چند برابری قیمت زمین طبق گزارش های بانک مرکزی در ۳ سال گذشته باعث شده تا قیمت آپارتمان های نوساز نیز به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

بهار امسال میانگین قیمت هر مترمربع زمین در شهر تهران به ۴۵ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رسید که این میزان در مقایسه با فصل قبل یعنی زمستان ۹۹ با رشد ۳.۱ درصدی همراه شد

بهار امسال میانگین قیمت هر مترمربع زمین در شهر تهران به ۴۵ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رسید که این میزان در مقایسه با فصل قبل یعنی زمستان ۹۹ با رشد ۳.۱ درصدی همراه شد. در حالی که تورم فصلی زمین در زمستان معادل ۸ درصد و در فصل‌های قبل از آن نیز همواره دو رقمی بود.

رشد ۵۰ درصدی هزینه ساخت مسکن| شرکتهای ایرانی توانایی تهاتر نفت دارند

پیش‌بینی قیمت مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۰ که وابستگی زیادی به متغیرهایی چون رشد نقدینگی، نرخ تورم و رشد اقتصادی کشور در سال دارد نشان می دهد این فاکتور حیاتی بر همه ارکان ساخت مسکن مانند مصالح ساختمانی و سازه‌های فولادی همچون تیرآهن و میلگرد اثرگذار بوده است.

متوسط قیمت ساخت مسکن بیش از ۵۰ درصد رشد کرده است که به تبعیت از آن هم قیمت مسکن می تواند در نهایت رشد کند

در این خصوص ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان تهران در گفتگو با «بازار» با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر مسکن از یک کالای مصرفی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای کم ریسک برای سرمایه‌گذاران شده و قیمت مسکن و پیش‌بینی آن اهمیت زیادی پیدا کرده است گفت: متوسط قیمت ساخت مسکن بیش از ۵۰ درصد رشد کرده است که به تبعیت از آن هم قیمت مسکن می تواند در نهایت رشد کند.

قیمت ساخت نهضت ملی مسکن بستگی به شرایط تورمی و افزایش قیمت مصالح ساختمانی دارد. اما همانطور که می دانید پیش بینی قیمت ها سخت و دشوار است. چرا که پیش بینی در نرخ تورم در آینده نیز دارای شرایطی است که از عهده هیچ کارشناسی برنمی آید

وی در پاسخ به این پرسش که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی قیمت ساخت نهضت ملی مسکن را ۴.۷ میلیون تومان اعلام کرده است. آیا این قیمت اعلام شده به واقعیت بازار مسکن و نظرات انبوه سازان نزدیک است؟ چرا که انبوه سازان معتقد هستند این مبلغ باید حدود ۵.۳ میلیون تومان باشد؟ گفت: قیمت ساخت نهضت ملی مسکن بستگی به شرایط تورمی و افزایش قیمت مصالح ساختمانی دارد. اما همانطور که می دانید پیش بینی قیمت ها سخت و دشوار است. چرا که پیش بینی در نرخ تورم در آینده نیز دارای شرایطی است که از عهده هیچ کارشناسی برنمی آید.

رهبر ادامه داد: اگر نرخ تورم زیر ۱۰ درصد باشد شاید بتوان گفت که مبلغ ۴.۷ میلیون تومان به واقعیت نزدیک است اما اگر نرخ تورم بیشتر از این ۱۰ درصد باشد پیش بینی قیمت ها و میزان هزینه ساخت دشوار می شود و راحت نخواهد بود.

متوسط قیمت ساخت مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد کرده است و همین مساله قیمت تمام شده ساخت را به همین اندازه افزایش داده است

نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن تهران با اشاره به اینکه تعدیل ها هم در این صورت نمی تواند افزایش قیمت ها را پُر کند اظهار داشت: متوسط قیمت ساخت مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد کرده است و همین مساله قیمت تمام شده ساخت را به همین اندازه افزایش داده است.

رهبر در پاسخ به این پرسش که با رشد قیمت تمام شده ساخت می توان گفت که قیمت نهایی مسکن برای مصرف کننده نیز رشد خواهد کرد؟ گفت: قطعا همینطور خواهد بود. وقتی قیمت تمام شده مسکن افزایش می یابد قیمت مسکن نیز بالا می رود و این موضوع تنها به ضرر مصرف کننده نهایی که همانا مردم هستند خواهد بود.

اگر بخواهیم در خصوص قیمت ساخت در طرح نهضت ملی مسکن و رابطه تورم با آن اشاره کنیم باید اذعان کنیم که همین پارسال معاونت مسکن قیمت ساخت را ۳.۷ میلیون تومان اعلام کرده بود و امروز می بینیم که قیمت را ۴.۷ میلیون تومان اعلام می کند

وی افزود: اگر بخواهیم در خصوص قیمت ساخت در طرح نهضت ملی مسکن و رابطه تورم با آن اشاره کنیم باید اذعان کنیم که همین پارسال معاونت مسکن قیمت ساخت را ۳.۷ میلیون تومان اعلام کرده بود و امروز می بینیم که قیمت را ۴.۷ میلیون تومان اعلام می کند.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان تهران در پاسخ به این پرسش که روز گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تهاتر نفت با سازندگان خارجی در طرح نهضت ملی مسکن و تشکیل کمیته ای در وزارت راه و شهرسازی برای پیش بردن کار خبر داد. آیا با ورود خارجی ها به ساخت مسکن در ایران موافق هستید؟ گفت: در دیداری که تولیدکننده ها با مقام معظم رهبری داشتند نیز حضرت آقا اعلام کردند که اعتقادی به ورود تکنولوژی خارجی برای ساخت و ساز ندارند. چرا که خارجی ها هیچگاه تکنولوژی خود را وارد ایران نمی کنند.

ما در کشور تکنولوژی لازم را در بخش مسکن داریم و فقط باید حمایت شویم. پس وقتی تکنولوژی وارد ایران نمی شود پس ورود مستقیم و شروع به ساخت نیز باید به کلی منتفی شود

وی افزود: بنده هم از اول مخالف ورود خارجی ها به ساخت و ساز بودم حتی اگر تکنولوژی وارد کشور کنند. چرا که ما در کشور تکنولوژی لازم را در بخش مسکن داریم و فقط باید حمایت شویم. پس وقتی تکنولوژی وارد ایران نمی شود پس ورود مستقیم و شروع به ساخت نیز باید به کلی منتفی شود.

در جلسات خصوصی به انبوه سازان اعلام می شود که به خارجی ها اعتقادی ندارند اما در محافل عمومی و رسانه ها متاسفانه می بینیم که اعلام حمایت می شوند و تهاتر نفت را مطرح می کنند

رهبر تاکید کرد: متاسفانه مسئولان و مقامات وزارت راه و شهرسازی در جلسات اعلام می کنند به خارجی ها چشم ندارند اما در عمل آنرا اجرایی نمی کنند اظهار داشت: در جلسات خصوصی به انبوه سازان اعلام می شود که به خارجی ها اعتقادی ندارند اما در محافل عمومی و رسانه ها متاسفانه می بینیم که اعلام حمایت می شوند و تهاتر نفت را مطرح می کنند.

وی ادامه داد: در د اخل نیز شرکتهای سازنده ای داریم که از طریق واسطه می توانند پس از ساخت مسکن اقدام به تهاتر نفت کنند و امور خرید و فروش نفت را انجام دهند.

کد خبر: ۱۳۲٬۸۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha