۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
آخرین وضعیت پرداخت وام بدون ضامن در بانک‌ها

آخرین وضعیت پرداخت وام بدون ضامن در بانک‌ها

بر اساس تاکید رئیس جمهور و ابلاغیه وزیر اقتصاد، ۱۳ بانک کشور موظف به ارائه تسهیلات کمتر از صد میلیون تومان بدون ضامن شده‌اند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، سهولت تامین مالی برای اقشار مختلف جامعه، با همکاری وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور، به تازگی در دستور کار قرار گرفته است. در این باره، با دستور رئیس جمهور و ابلاغ وزیر اقتصاد به ۱۳ بانک دولتی، طرح پرداخت وام بدون ضامن تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان از روز شنبه نهم بهمن ماه اجرا شده است. به گونه‌ای که وزرات امور اقتصادی و دارایی نیز در نامه‌ای به ۱۳ مدیر بانکی دولتی، ضرب‌الاجل ۲۴ ساعته با موضوع عدم نیاز به ضامن در پرداخت تسهیلات خُرد به کارکنان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی تعیین کرد. لازم به ذکر است که این بانک‌ها شامل بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، پست بانک، قرض الحسنه مهر ایران، ملت، تجارت، رفاه، صادرات، توسعه تعاون و توسعه صادرات هستند.

چه کسانی مشمول دریافت وام بدون ضامن هستند؟
شرایط دریافت وام تا ۵۰ میلیون تومان تنها با نامه کسر از حقوق و دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان با یک نامه کسر از حقوق همراه با چک یا سفته اعلام شده است. همچنین جامعه هدف پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن در مرحله اول نیز طبق بخشنامه وزارت اقتصاد شامل شاغلان و بازنشستگان نهادهای عمومی غیر دولتی، شرکت‌های معتبر بخش خصوصی که حقوقشان در بانک‌های زیر مجموعه وزارت اقتصاد پرداخت می‌شود و شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران دستگاه‌های دولتی خواهند شد.

آخرین وضعیت ۱۳ بانک در اجرای پرداخت وام بدون ضامن

بررسی‌ها نشان می‌دهد از زمان آغاز این طرح تا به امروز، بانک‌های زیر اقدامات و دستورالعمل های لازم جهت اجرای پرداخت وام بدون ضامن در شعب بانکی خود را انجام داده‌اند.

۱. بانک ملی ایران:

به گفته محمدرضا فرزین مدیر عامل بانک ملی ایران، دستور پرداخت تسهیلات بدون ضامن به شعب این بانک ابلاغ شده است. به گفته فرزین: بانک ملی ایران خود را به پرداخت تسهیلات خرد ابلاغی تا سقف یک میلیارد ریال مطابق شرایط جدید متعهد می‌داند. بر این اساس، پرداخت تسهیلات خرد از این پس با متناسب با رتبه اعتباری مشتریان و مطابق با دستورالعمل صادره خواهد بود. سهولت پرداخت تسهیلات خرد به مشتریان خوش حساب، مورد تاکید دولت است و اگر فردی پیشتر در نوبت بوده و اکنون زمان دریافت تسهیلات وی رسیده است نیز می‌تواند بدون ضامن، تسهیلات خود را دریافت کند.

۲. بانک سپه:

به گفته آیت‌اله ابراهیمی مدیرعامل بانک سپه: به‌منظور اجرای تدابیر رئیس‌جمهور محترم در تسهیل فرآیند اعطای تسهیلات، شرایط جدید اخذ ضمانت در پرداخت تسهیلات کمتر از یک میلیارد ریال به واجدین شرایط در شعبه‌های این بانک عملیاتی می‌شود. از این‌ پس بانک سپه به کارکنان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران بخش‌های دولتی و عمومی (شامل دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های بزرگ خصوصی) که حقوق خود را از این بانک دریافت می‌کنند، اخذ ضمانت از تسهیلات گیرندگان را با شرایط جدید انجام می‌دهد. به گفته ابراهیمی، شاغلان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران دستگاه‌های اجرایی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی واجد شرایط دریافت تسهیلات خرد می‌توانند تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون ریالی و تا حداکثر یک میلیارد ریالی را با شرایط ضمانت جدید دریافت کنند.

۳. بانک مسکن:

این بانک اعلام کرده است: براساس رویه و ضوابط موجود و چارچوب فعالیت‌های جاری بانک مسکن در زمینه پرداخت تسهیلات، شاغلین، بازنشستگان، مستمری بگیران دستگاه‌های اجرایی دولتی (شامل وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی، شرکت‌های دولتی و ...) و همچنین نهادهای عمومی غیر دولتی و کارکنان شرکت‌های معتبر بخش خصوصی که واریز حقوق آن‌ها از طریق بانک مسکن صورت می‌پذیرد، می‌توانند از تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان استفاده کنند. شرایط اخذ وثیقه و پذیرش ضمانت افراد یاد شده، بر اساس رتبه اعتباری تسهیلات گیرنده مندرج در گزارش شرکت مشاوره رتبه بندی ایران تعیین می‌شود. همچنین پرداخت تسهیلات خرد به کارکنان شرکت‌های معتبر بخش خصوصی که واریز حقوق آن‌ها از طریق بانک مسکن انجام می‌شود نیز در خصوص نحوه پذیرش ضامن تسهیل شده است. بنابراین ملاک عمل جهت دریافت ضمانت از افراد فوق به منظور اعطای تسهیلات یادشده، علاوه بر سقف تسهیلات، رتبه اعتباری تسهیلات گیرنده است.

۴. بانک کشاورزی:

روح اله خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به سیاست‌های جدید دولت و تاکید ریاست محترم جمهوری و بخشنامه صادره از طرف وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، مبنی بر تسهیل فرآیند پرداخت تسهیلات خُرد، گفت: ما و همکاران شبکه بانکی از این سیاست دولت استقبال و همراهی کردیم. هماهنگی های لازم با مدیران استانی و شعب به عمل آمده و اطلاعیه لازم صادر شده تا ان شاالله در روزهای آتی تسهیلات با شرایط روان‌تر و مناسب تری به خصوص با تأکید بر تسهیلات خرد و بدون اصرار برگرفتن ضامن پرداخت شود. چنانچه مشتری متقاضی دریافت تسهیلات خرد از بانک مربوطه مثلاً بانک کشاورزی حقوق می‌گیرد، ما می‌توانیم با اتکا به ضوابط جدیدی که به شعب ابلاغ شده بدون اخذ ضامن و صرفاً با یک گواهی کسر از حقوق تسهیلات پرداخت کنیم.
خدارحمی با بیان اینکه در اجرای این ضوابط جدید حداکثر همکاری را در شعب به عمل می‌آوریم و بر آن نظارت هم می‌کنیم افزود: امروزه ابلاغ بخشنامه ها به شعب بانک‌ها الکترونیکی است و به محض صادر شدن همه شعب از طریق سامانه به آن دسترسی دارند. خدارحمی درباره اعتبار سنجی مشتریان متقاضی تسهیلات گفت:در حال حاضر سامانه های اعتبارسنجی وجود دارد و طبیعی است مشتریانی که رتبه اعتباری بالایی داشته باشند می‌توانند از این امتیاز استفاده کنند و کسانی که در رتبه های پایین تر باشند، تبعاً ممکن است نیاز به معرفی ضامن داشته باشد. وی خاطر نشان کرد:با شعب هماهنگ کردیم تا بر اساس نمره ای که فرد در سامانه اعتبارسنجی دارد، تسهیلات پرداخت شود.

۵. بانک صنعت و معدن:

به گفته حسین مهری مدیرعامل بانک صنعت و معدن در مرحله اول اجرای منویات رییس جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی، تمامی متقاضیان تسهیلات خرد شامل شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران دستگاه‌های اجرایی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی (حتی سازمان تأمین اجتماعی)؛ همچنین شاغلان و بازنشستگان نهادهای عمومی و نیز شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی که از شعبه های بانک صنعت و معدن، دریافت حقوق داشته و رتبه اعتباری آن‌ها B، A و C است، می‌توانند بدون ضامن نسبت به اخذ این تسهیلات بر اساس اعتبارسنجی مشتری و در قالب کارت اعتباری مرابحه اقدام کنند. این متقاضیان تا سقف ۵۰ میلیون تومان می‌توانند، بدون ضامن و با ارائه گواهی کسر از حقوق خود و نیز برای دریافت وام تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان، باز هم بدون نیاز به ضامن و با ارائه گواهی کسر از حقوق به همراه یک سفته یا چک، اقدام کنند. همچنین برای سایر کارکنان بخش‌های خصوصی کوچک که در زمره مشمولان اول ما قرار ندارند، اما در بانک دریافت کننده حقوق خود دارای رتبه اعتباری A و B هستند نیز این امکان وجود دارد که بدون ضامن و با ارائه گواهی کسر از حقوق و یا سفته و چک، تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام بگیرند.

۶. بانک پست بانک:

بهزاد شیری مدیرعامل بانک پست بانک ایران نیز از ابلاغ نحوه اعطای تسهیلات خرد بدون نیاز به ضامن به مشمولانی که واریز حقوقشان نزد پست بانک ایران صورت می پذیرد، در تمامی شعب این بانک خبر داد. به گفته شیری اعطای تسهیلات به مشمولان طرح مذکور بر اساس اعتبارسنجی مشتری در قالب کارت اعتباری مرابحه به شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران دستگاه های اجرایی دولتی شامل(وزارتخانه ها، سازمانهای دولتی، شرکتهای دولتی و...) و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت های معتبر بخش خصوصی که واریز حقوقشان نزد پست بانک ایران صورت می پذیرد، در بستر این بانک اجرایی شده است. شیری افزود: مشمولان اشاره شده باید دارای رتبه اعتباری A، B و یا C براساس استعلام سامانه اعتبارسنجی باشند که این تسهیلات در خصوص شاغلین دستگاه های اجرایی دولتی شامل؛ وزارتخانه ها، سازمان های دولتی، شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی، بازنشستگان و مستمری بگیران و شرکت‌های معتبر بخش خصوصی از ٥٠ تا ١٠٠ میلیون تومان بدون ضامن، با نامه کسر از حقوق تعیین شده است. مدیرعامل بانک تصریح کرد: امکان دریافت تسهیلات با شرایط یاد شده برای سایر شرکتهای بخش خصوصی دارای رتبه اعتباری c نیز با اخذ یک ضامن معتبر فراهم شده است.

۷. بانک قرض الحسنه مهر ایران:

این بانک اعلام کرده است در راستای سیاست‌گذاری انجام شده و تأکید وزیر امور اقتصادی و دارایی پرداخت تسهیلات بدون ضامن را در دستور کار قرار داده است. در همین رابطه پرداخت تسهیلات برای کسانی که حساب حقوق و دستمزد آن‌ها در شعبه‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران است، آسان شده است.

۸. بانک ملت:

رضا دولت آبادی مدیرعامل بانک ملت درباره شرایط جدید دریافت تسهیلات گفت: این دستورالعملی است که وزارت اقتصاد ابلاغ کرده است و ما هم آن را به شبکه ابلاغ کرده‌ایم. وی با اشاره به اینکه بسیاری افراد از این طریق تسهیلات گرفته‌اند گفت: آن‌هایی هم که تسهیلات نگرفته‌اند ما اعلام آمادگی کرده ایم که به آن‌ها کمک کنیم البته بر اساس توان و منابعی که وجود دارد و این منابع در حال حاضر بد نیست و می‌توانیم این کمک را انجام دهیم. وی درباره زمان و نحوه مراجعه مردم به بانک برای دریافت تسهیلات گفت: یک سیستم فرابانک غیرحضوری داریم که از طریق آن افراد واجد شرایط خودشان وارد سیستم می‌شوند و می‌توانند بر اساس نیازشان که البته اعدادش تعریف شده است تسهیلات را اخذ کنند.

۹. بانک تجارت:
هادی اخلاقی فیض آثار مدیرعامل بانک تجارت از اعطای تسهیلات مرابحه در قالب کارت اعتباری تا سقف یک میلیارد ریال بر اساس اعتبارسنجی و بدون ضامن برای تمامی حقوق‌بگیران از این بانک خبر داد. وی افزود: در طرح اعطای تسهیلات در قالب کارت اعتباری افرادی که در وزارتخانه ها، سازمانهای دولتی و شرکت‌های دولتی و شرکتهای معتبر بخش خصوصی شاغل هستند و حساب واریز حقوق آنها نزد بانک تجارت است با انعقاد قرارداد لازم الاجرا و بدون ضامن می توانند از بانک تجارت تسهیلات دریافت کنند. مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به انجام عملیات اعتبارسنجی برای متقاضیان افزود: بر اساس اعتبارسنجی که از سوی شعب این بانک انجام می‌شود، حقوق بگیران از بانک تجارت می توانند تا سقف یک میلیارد ریال از تسهیلات کارت اعتباری بهره‌مند شوند.

۱۰. بانک رفاه کارگران:

به گفته اسماعیل للـه‌گانی مدیرعامل بانک رفاه کارگران، در راستای اجرای دستورات رئیس جمهور محترم به نظام بانکی کشور، بخشنامه اعطای تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان بدون نیاز به ضامن، صادر و به واحدهای اجرایی ابلاغ شد. وی تاکید کرده است مشتریانی که حقوق خود را از این بانک دریافت می‌کنند می‌توانند فقط با یک گواهی کسر از حقوق، تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

۱۱. بانک صادرات ایران:

این بانک در بخش نامه‌ای به تمامی شعب خود، شرایط جدید و آسان پرداخت وام های خُرد را ابلاغ کرد. شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران رسمی یا غیر رسمی دستگاه‌های اجرایی دولتی شامل وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌های دولتی، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی و سایر شرکت‌های معتبر بخش خصوصی که حقوقشان نزد شعب بانک صادرات ایران واریز می‌شود، می‌توانند تا سقف یک میلیارد ریال بدون ضامن و با اخذ نامه کسر از حقوق، بر اساس اعتبارسنجی و توان بازپرداخت تسهیلات از طریق صدور کارت اعتباری مرابحه از تسهیلات خرد این بانک استفاده کنند. این بانک برای آسان‌سازی پرداخت تسهیلات خرد به مشتریان و تحقق رویکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی پرداخت تسهیلات خرد حداکثر یک میلیارد ریالی را در قالب کارت اعتباری مرابحه با مدت قرارداد حداکثر ٣٦ ماهه و بازپرداخت اقساط مساوی و ماهانه در دستور کار قرار داده که قرارداد لازم‌الاجرا، اعتبارسنجی و احراز توان بازپرداخت، شرط صدور این کارت است. همچنین شاغلان بخش خصوصی که حقوقشان از طریق بانک صادرات ایران پرداخت می‌شود، تا سقف ٥٠٠ میلیون ریال بدون ضامن و تنها با اخذ نامه کسر از حقوق می‌توانند از این تسهیلات در قالب کارت اعتباری مرابحه استفاده کنند.

۱۲. بانک توسعه تعاون:

این بانک اعلام کرده است ازاین‌پس کارکنان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران دستگاه‌های اجرایی دولتی (شامل وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های بزرگ خصوصی) که حقوق خود را از بانک توسعه تعاون دریافت می‌کنند و دارای رتبه‌های اعتباری «A»، «B» و «C» در سامانه اعتبار سنجی ایران هستند، می‌توانند تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بدون ضامن و با ارائه نامه کسر از حقوق؛ و از ۵۰۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال تسهیلات بدون ضامن با نامه کسر از حقوق و با ارائه سفته یا چک دریافت کنند. همچنین کارکنان سایر شرکت‌های بخش خصوصی که واریز حقوق ایشان نزد بانک توسعه تعاون بوده و دارای رتبه‌های اعتباری «A» و «B» در سامانه اعتبار سنجی ایران هستند می‌توانند تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال بدون ضامن و با ارائه نامه کسر از حقوق و نیز ارائه سفته یا چک (حسب مورد)؛ و از ۵۰۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال تسهیلات با معرفی یک نفر ضامن ضمن ارائه سفته یا چک (حسب مورد) دریافت نمایند. شایان ذکر است کارکنان سایر شرکت‌های بخش خصوصی که واریز حقوق ایشان نزد بانک توسعه تعاون بوده و دارای رتبه‌های اعتباری «C» در سامانه اعتبار سنجی ایران هستند می‌توانند از تسهیلات تا یک میلیارد ریال با معرفی یک ضامن معتبر و تسلیم سفته یا چک بهره‌مند شوند.

۱۳. بانک دی:

بر اساس این گزارش در کنار۱۳ بانک مذکور که به دستور وزیر اقتصاد و ابلاغیه این وزارت خانه موظف به پرداخت تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن شده اند، بانک دی نیز اعلام کرده است

در راستای تسهیل فرآیند اعطای تسهیلات خرد و حصول رضایتمندی مشتریان و جامعه ایثارگران و تحقق دستورات ریاست محترم جمهور در جلسه تیم اقتصادی دولت، اعطای تسهیلات خرد تا سقف یک میلیارد ریال بدون اخذ ضمانت شخص ثالث به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

الف) شرایط اعطای تسهیلات به خانواده معزز شهداء، ایثارگران و پرسنل بنیاد شهید
چنانچه متقاضی تسهیلات خرد از خانواده معزز شهدا، ایثارگران و پرسنل بنیاد شهید باشد، سقف تسهیلات قابل پرداخت براساس رتبه اعتباری اخذشده از سامانه رتبه‌بندی ایرانیان و در قبال ارائه نامه کسر از حقوق و معرفی‌نامه بنیاد شهید به شرح ذیل می‌باشد:
- افراد دارای رتبه اعتباری A و B تا سقف یک میلیارد ریال
- افراد دارای رتبه اعتباری C در صورتی که حقوق‌شان را در بانک دی دریافت می‌کنند تا سقف ۷۰۰ میلیون ریال و در صورتی که حقوق‌شان را در بانکی غیر از بانک دی دریافت می‌کنند تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال.

ب) شرایط اعطای تسهیلات به کارمندان دولت، نهادهای عمومی و شرکت‌های خصوصی
چنانچه متقاضی تسهیلات خرد، کارمند شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های بزرگ خصوصی و بازنشستگان و مستمری‌بگیران باشد و واریز حقوق آنان نزد بانک دی صورت می‌پذیرد، سقف تسهیلات قابل پرداخت براساس رتبه اعتباری اخذشده از سامانه رتبه‌بندی ایرانیان و در قبال نامه کسر از حقوق و ارائه چک یا سفته به شرح ذیل می‌باشد:
- افراد دارای رتبه اعتباری A و B تا سقف یک میلیارد ریال
- افراد دارای رتبه اعتباری C تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال.

کد خبر: ۱۳۲٬۷۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      0 0
      بخدا دروغ میگن وام نمیدن