۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
اصلاح قانون نظام مهندسی با هدف رفع تعارضات در متن قانون| فعالیت‌های حوزه ساختمان نظام مند می‌شود
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

اصلاح قانون نظام مهندسی با هدف رفع تعارضات در متن قانون| فعالیت‌های حوزه ساختمان نظام مند می‌شود

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به لزوم اصلاح قانون نظام مهندسی و رفع تعارضات و ایرادات موجود در قانون گفت: یکی از اهداف اصلی ما ضمن حذف تعارضات قانونی، نظام مند کردن حوزه اجرایی ساختمان است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، صدیف بدری، در رابطه با لزوم اصلاح قانون نظان مهندسی و کنترل ساختمان، گفت: این قانون در سال ۱۳۷۴ تصویب شده است و طبیعتاً با گذشت زمان و بروز برخی ایرادات، این قانون نیاز به بازنگری، بروزرسانی و اصلاح داشته است. لذا ابتدا در مجلس دهم اقدام به ارائه طرح اصلاح قانون نظام مهندسی کردیم اما مقرر شد دولت لایحه در این خصوص ارائه کند که متاسفانه این امر انجام نشده و در نهایت در مجلس دهم به جمع بندی نرسیدیم. از این رو در مجلس یازدهم مجدداً این طرح را به همراه تعدادی از همکاران تهیه کردیم و هم اکنون در کمیته نظام‌های فنی، اجرای و مهندسی کمیسیون عمران با همراهی مرکز پژوهش‌های مجلس و دستگاه‌های مربوطه در مراحل پایانی چکش کاری است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ایراداتی در قانون نظام مهندسی فعلی در حوزه ساختار شکل گیری سازمان نظام مهندسی کشور وجود دارد که باید اصلاح شود. به عنوان مثال؛ اعضای هیات‌مدیره‌ و بازرسان با رای اعضا نظام مهندسی انتخاب می‌شوند، اما اعضای هیات مدیره، بازرسان را برای اخذ رای در مجمع عمومی معرفی می‌کنند که مصداق تعارض منافع است. چرا که اعضای هیات مدیره افرادی را انتخاب می‌کنند که بر عملکرد خودشان نظارت داشته باشد! ضمن اینکه اعضای شورای انتظامی نیز توسط اعضای هیات مدیره انتخاب می‌شوند تا بر عملکرد خودشان نظارت کنند!

وی با اشاره به وجود تعارض در آیین نامه‌های اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، تاکید کرد: همچنین به دلیل وجود نواقصی در قانون ممکن است هنگام رسیدگی به تخلفات نظام مهندسی سفارش‌هایی از جانب اعضای هیات مدیره صورت بگیرد که این وضعیت نیازمند بررسی و اصلاح دقیق است. از طرفی در زمینه انتخاب مهندس ناظر نیز شفافیت کافی در قانون وجود نداشته و وزارتخانه بر اساس سلایق خود، شیوه اجرایی متفاوتی را اجرا می‌کنند. از طرفی در حوزه اجرای ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی در خصوص تعیین افراد ذی صلاح برای ساخت ساختمان نیز تعارضاتی وجود داشته که باید اصلاح شود.

بدری، با بیان اینکه در طرح اصلاح قانون نظان مهندسی تلاش کردیم تعارضات موجود در قانون حذف شود، تصریح کرد: در حال حاضر در حوزه ساخت ساختمان نسبت به سال‌های گذشته و قبل از تصویب قانون نظام مهندسی در سال ۷۴ پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم اما هنوز با حد مطلوب فاصله داریم. از این رو باید با اصلاح قانون، به سمت ساخت بهینه ساختمان‌ها با طول عمر و استحکام بالا، تاسیسات برقی و مکانیکی مناسب و دکوراسیون دخالی و نمای بیرونی مطلوب حرکت کنیم تا همانند کشورهای پیشرفته ساختمان‌های با طول عمر بالای صد سال ساخته شود.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: در زمینه ساخت و نظارت بر اجرای پروژه های ساختمانی باید اصلاحاتی در قانون نظام مهندسی ایجاد شود. یکی از اهداف اصلی ما برای اصلاح قانون نظام مهندسی، نظام مند کردن حوزه اجرایی ساختمان است به نحوی که ساختمان‌ها تنها توسط افراد ذی صلاح ساخته شود. چرا که ساختمان‌ها سرمایه ملی کشور بوده و در کنار طول عمر بالا باید از جان ساکنین نیز در برابر زلزله به خوبی حفاظت کند. از این رو تلاش کردیم با اصلاح قانون نظام مهندسی، گامی مناسبی در این زمینه‌ها برداریم.

کد خبر: ۱۳۲٬۶۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha