۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۳
تامین مالی زنجیره‌ای به رونق تولید و اشتغال می‌انجامد
کارشناس مسائل اقتصادی:

تامین مالی زنجیره‌ای به رونق تولید و اشتغال می‌انجامد

کارشناس اقتصادی گفت: تامین مالی زنجیره‌ای بر رونق تولید و اشتغال تاثیرگذار خواهد بود و چنانچه همه چیز به درستی پیش رود بخشی از مشکلات کشور در این خصوص برطرف خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، ابراهیم بهادران، کارشناس اقتصادی درباره تامین مالی زنجیره‌ای گفت: تامین مالی زنجیره‌ای امکانی است که عملیاتی شدن آن را باید به فال نیک گرفت زیرا بر این اساس تولیدکننده دیگر دغدغه تسویه با بانک را نخواهد داشت و قاعدتا کمتر با بوروکراسی روبرو می‌شود و به دنبال آن تا حدود زیادی کار برای تولیدکنندگان و خریداران سهل‌تر صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه اضافه کرد: طرح فوق پیش از این هم در بازار مسکن اجرا می‌شد، به این شکل که بر فرض خریدار مسکن تعهدات وام ملک معامله شده را می‌پذیرفت، پس از آن صاحب ملک وام را به او منتقل می‌کرد. در این میان هم فشار کمتری به خریدار وارد می‌شد و هم فروشنده دیگر دغدغه تسویه وام را نداشت. تامین مالی زنجیره‌ای با کمی اختلاف از همین مطلب سرچشمه گرفته است. به جای اینکه پول داده شود و طرف با بانک تسویه کند و مجدد خریدار اقدام به دریافت وام کند و در این میان یکسری کارهای بوروکراسی انجام دهد، در صورت مهیا بودن شرایط به خریدار منتقل می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در این خصوص یادآور شد: مسئله فوق در زمان صرفه‌جویی می‌کند و از میزان بوروکراسی اداری می‌کاهد، در نهایت هم فعالیت‌های مالی کمتری که هزینه‌بر هم محسوب می‌شود، به وجود می‌آورد. به نظر می‌رسد، ایده خوبی است به شرط آنکه به درستی مورد اجرا قرار گیرد و جایی برای سوءاستفاده باقی نگذارد، در چنین وضعیتی توانایی دارد تا در امر تولید بسیار مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

بهادرانی در این رابطه تصریح کرد: موضوع دیگر این است که تامین مالی زنجیره‌ای برتولید شغل هم تاثیرگذار خواهد بود و چنانچه همه چیز به درستی پیش رود بخشی از مشکلات کشور در این خصوص برطرف خواهد شد. به عبارتی درصورتی که خریدار موفق به اخذ وام نشود، وقتی فروشنده یا تولیده کننده به جای او در امر دریافت وام ورود پیدا کند، بسیاری از خریدهایی که تا به امروز شکل نمی‌گرفت با توجه به طرح مورد اشاره امکان‌پذیر می‌شود و به همین ترتیب تولید شغل هم رونق می‌گیرد.

وی در این رابطه افزود: تامین مالی زنجیره‌ای در کشورهای دیگر هم عملیاتی می‌شود و با نتایج بسیار خوبی روبرو بوده است. کشور ما نیز باید خود را با سایر کشورها تطبیق دهد، تا به امروز سیستم بانکی کشور این امکان را به وجود نیاورده بود، چنانچه این امر مهیا شود، در واقع یک قدم به جلو گذاشته خواهد شد.

کد خبر: ۱۳۲٬۵۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha