۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
تنها ۴ درصد اراضی کشاورزی سند دارد
وزیر جهاد کشاورزی:

تنها ۴ درصد اراضی کشاورزی سند دارد

ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت سند دار شدن اراضی کشاورزی گفت:‌ تنها چهار درصد از اراضی کشاورزی کشورمان، سند دارد.

به گزارش بازار، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تغییر کاربری‌ها موضوعی بسیار مهمی است افزود: اگر روند این تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی را متوقف نکنیم در آینده در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی به شدت دچار چالش می‌شویم.

وی گفت:‌ یکی از دلایل این موضوع خرد شدن اراضی کشاورزی با اصلاحات اراضی است که همچنان این خرد شدن ادامه دارد، زیرا برای مثال پدری که فوت می‌کند زمین‌های او بین فرزندان تقسیم و ابعاد زمین‌ها کوچک می‌شود و حتی به ۲۰۰ متر می‌رسد بنابراین این زمینه به باغچه و ویلا تبدیل می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: باید جلوی این خرد شدن اراضی را با صدور سند بگیریم و کاربری آن را کشاورزی تعیین کنیم و پس از آن این سندها، دیگر تقسیم پذیر نیست.

ساداتی نژاد گفت: با روش‌هایی که در دنیا سابقه دارد و با تشویق‌هایی که انجام می‌دهیم این اراضی را قالب کشت و صنعت‌ها و شرکت‌های سهامی زراعی و تعاونی بتوانیم آن‌ها را به هم بچسبانیم.

وی با اشاره به اینکه به علت این خرد شدن ها، کشاورزی ما تجاری نیست، ادامه داد: در این زمینه قانون وجود دارد و تا سال ۱۳۹۹ باید کل این اراضی دارای سند می‌شد، اما اکنون تنها چهار درصد آن‌ها دارای سند است و این کار بین بخشی بین قوه مجریه و قوه قضاییه است و نیاز به همکاری فوق العاده دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این موضوع یکی از محورهای کاری دولت سیزدهم است اضافه کرد: رئیس جمهور نیز در خصوص صدور سند و تسریع در این مسئله صحبت کرد و در سفر اخیر استانی خود به گیلان بحث لزوم صدور سند اراضی کشاورزی اشاره کرد.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی برنامه ریزی مفصلی را در این زمینه انجام داده است گفت:‌ گرچه برخی‌ها این موضوع را امکان پذیر نمی‌دانند، اما همه تلاشمان را می‌کنیم تا این اتفاق بیفتد تا بتوانیم همه زمین‌های کشاورزی را در دولت سیزدهم صاحب سند کنیم و این کار بسیار سختی است، زیرا در اطراف روستاها، تداخلات زیادی بین اراضی ملی و کشاورزی وجود دارد که باید رفع شود.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی مدونی که انجام دادیم قرارگاهی را در سازمان امور اراضی با عنوان قرارگاه صدور اسناد اراضی کشاورزی ایجاد کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: رئیس جمهو به رئیس سازمان امور استخدامی دستور داد که در بحث منابع انسانی و ساختار این سازمان ورود کند تا چابک، کار را انجام دهد.

ساداتی نژاد افزود: جلسات‌ این قرارگاه در هر هفته روزهای سه شنبه با حضور وزیر جهاد کشاورزی در سازمان امور اراضی به طور منظم و هفتگی برگزار می‌شود و امیدواریم بتوانیم در این زمینه دغدغه کشاورزان را برطرف کنیم.

وی گفت:‌ کشاورزان برای دریافت تسهیلات به سند نیاز دارند بنابراین صدور سند، اتفاق بسیار مهمی است که هم موجب حفظ کاربری می‌شود و هم مالکیت کشاورزان را به رسمیت می‌شناسد و می‌توانیم کمک کنیم تا سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی نیز انجام شود.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که شنیده شده است سازمان محیط زیست از رئیس جمهور خواست که سازمان منابع طبیعی به سازمان محیط زیست ملحق شود، آیا این خبر صحت دارد؟ گفت: این یک درخواست بوده و ممکن است روزانه ده‌ها درخواست و نامه نگاری انجام شود، اما برداشتم این است که به علت نوع ماموریت‌های سازمان محیط زیست که بیشترش نظارتی و حاکمیتی است با نوع ماموریت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری که عملیاتی و اجرایی است، جنس کار این دو سازمان، متفاوت است و قرار گرفتن منابع طبیعی و آبخیزداری در کنار کشاورزی، به هم پیوستگی بسیار مهمی است، زیرا اگر منابع پایه را حفظ کنیم، کشاورزی، مفهوم ندارد.

ساداتی نژاد ادامه داد: یعنی حفظ منابع پایه آب و خاک، بستر کشاورزی و تولید غذا است و اینکه این دو به عنوان دو جز بهم پیوسته در وزارت جهاد کشاورزی در کنار هم هستند اتفاقاً‌ بسیار هوشمندانه است.

وی با اشاره به اینکه بنابراین در کلیت موضوع، شرایطی که وجود دارد شرایط مناسب تری است افزود: در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری، جای کار بسیار زیادی داریم و همه وزارتخانه‌ها و مردم در حوزه منابع طبیعی وظیفه داریم کمک کنیم از کاشت یک نهال و حفظ یک بوته؛ ‌ این گیاهان و بوته‌ها نقش مهمی در حفاظت آب و خاک دارند.

کد خبر: ۱۳۲٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha