افزایش سرعت در ارائه خدمات هوشمندانه با «ربات یدک کش»| کمبود امکانات و عدم حمایت مؤثر از نوآوری ها
گفتگوی بازار با یکی از طراحان اولین ربات یدک کش؛

افزایش سرعت در ارائه خدمات هوشمندانه با «ربات یدک کش»| کمبود امکانات و عدم حمایت مؤثر از نوآوری ها

«مژگان کمری» از طراحان اولین ربات یدک کش می گوید: مهمترین چالش کمبود امکانات و نبود حمایت های با پشتوانه و ادامه دار از طرح های نوآورانه است.

فرحناز سپهری؛ بازار: همانطور که شاید برای ما اتفاق افتاده باشد، زمانی که خودرو در بزرگراه ها و یا خارج از شهر که به تعمیرگاه دسترسی ندارند، خراب می شوند چه استرسی به راننده و سرنشنیان وارد می شود. از طرفی پیدا کردن تعمیرگاه و تماس با مراکزی که بتوانند در کوتاه ترین زمان خودرو را به به نزدیکترین تعمیرگاه برسانند هم مشکل دیگر است؛ اما برای حل این مساله یک تیم طراحی در ایران راهکار هوشمندانه ای طراحی کرده اند به طوری که به گفته مژگان کمری یکی از طراحان اولین ربات یدک کش، یدک کشهایی وجود دارد که غیر هوشمند هستند و اصلا از سیستم IOT استفاده نمی کنند و به عبارتی مشکلات آنها اعم از دیر رسیدن به محل حادثه، نداشتن تخصص کافی رانندگان است، درحالی که ربات یدک کش جزو اولین محصولات این حوزه است.

در همین راستا خبرنگار بازار در این زمینه گفتگویی با مژگان کمری، یکی از دو بنیان گذار استودیو دانشجویی طراحی مونوک انجام داده که در ادامه آمده است.

مژگان کمری فارغ التحصیل ارشد طراحی صنعتی دانشگاه علم و صنعت، رتبه ۹ المپیاد کشوری طراحی صنعتی و هم اکنون طراح داخلی خودرو (car interior designer) در گروه صنعتی آذین خودرو است.

* ابتدا درباره اهداف طراحی محصولات تیم تان (ربات یدک کش هوشمند و محصول شوکر عضله برای بیماران MS) توضیح دهید. چه سالی طراحی و راه اندازی شد؟
ما هردو محصول را امسال طراحی کردیم یک محصول ربات یدک کش هوشمند و دیگری محصول شوکر عضله برای بیمارانMS. در مورد اهداف طراحی باید این موضوع را بیان کنم که طبق جامعه آماری موجود در ایالات متحده آمریکا سالانه بالغ بر ۶۹ میلیون مورد خرابی خودرو بنا به دلایل مختلف مشاهده می‌شود که نیاز به انتقال خودرو دارد.

در این حالت اگر خودرو وسط بزرگراه و یا جاده خراب شود، استرس بالایی را در راننده و سرنشینان ایجاد می‌کند، در نتیجه ما تصمیم گرفتیم که برای این مورد چاره اندیشی کنیم. تیم ما با بررسی خدمات یدک کشهای سطح شهر و نحوه خدمت رسانی آنها و بررسی علل نارضایتی کاربران ذینفع با ارائه طرحی سعی در ارتقای کیفیت خدمات شهری این حوزه کرد که این طرح در مسابقات بین المللی IDA آمریکا یک مقام طلا در همین حوزه و ۴ جایزه حائز تقدیر در دسته بندی های دیگر را برنده شده است.

در مورد محصول شوکر عضله، افراد مبتلا به MS گاه به گاه بی حسی یا سبکی عضلات را در هنگام حملات عصبی تجربه می‌کنند که این وسیله به منظور راحت گذر کردن از این شرایط طراحی شده است، با استفاده از این وسیله فرد دچار حمله، می‌تواند درد ناشی از بی حسی و سبکی عضله را با فعال کردن لحظه‌ای عصب‌ها کاهش دهد.

افراد دارای بیماری MS به دلیل ضعیف شدن عضلات و آسیب دیدن عصب‌های بدن، در انجام امور روزانه خود (راه رفتن، برداشتن وسایل و...) دچار مشکل می‌شوند و به همین دلیل ورزش کردن جهت کمک به تقویت عضلات امری بسیار ضروری است لذا بیماران MS با استفاده از این دستگاه در طول روز می‌توانند اندکی به تقویت عضلات خود کمک کنند.

این وسیله پرتابل بوده و کاربر می‌تواند آن را همراه خود در همه جا داشته باشد و با استفاده از شوک این دستگاه حتی کار کردن در منزل و... نیز می تواند ورزش خوبی برای تقویت عضلات باشد، با توجه به شرایط سخت بیمار نحوه استفاده از آن آسان بوده و دارای طراحی یوزر فرندلی می‌باشد و کاربر می‌تواند به راحتی از اپلیکیشین طراحی شده استفاده کند؛ همچنین ورزشکاران نیز می‌توانند برای فعال نگه‌داشتن عصب‌ها و تقویت عضلات خود در طول روز از این دستگاه استفاده کنند. این محصول در واقع یک قطعه کمکی کوچک است و می‌تواند تا حدودی از میزان وخامت شرایط قبلی را بهبود بخشد تا بیمار با خیالی آسوده تر بتواند به دکتر مراجعه کند.

* از فناوری محصولات بیشتر توضیح دهید و برای چه صنایعی بیشتر کاربرد دارد؟
ربات خودران هوشمند یدک کش با استفاده از تکنولوژی IOT اینترنت اشیا کار می کند و دارای برنامه نویسی هوشمند و سنسورها و دوربینهای حساس برای حرکت کردن و انجام عملیات میباشد و مناسب خدمات شهری. محصول شوکر عضله دارای برنامه نویسی و سخت افزار های پیچیده مهندسی میباشد و مناسب صنایع پزشکی میباشد.

*در این حوزه آیا قبلا هم در کشور این نوع محصولات طراحی شده بود؟ یا جزو اولین ها هستید؟
در حوزه خدمات شهری هم اکنون در سطح شهر یدک کشهایی وجود دارد که غیر هوشمند هستند و اصلا از سیستم IOT استفاده نمی کنند و به عبارتی مشکلات آنها اعم از دیر رسیدن به محل حادثه، نداشتن تخصص کافی رانندگان این وسایل به نکات فنی خودروها، دیر مطلع شدن از خرابی خودروها و در کل ارائه خدمتی کاملا کند و کم اثر را دارا می باشند که مناسب زندگی مدرن و سرعت بالای تکنولوژی حال حاضر نمی باشند، این محصول جزو اولین محصولات این حوزه می باشد.

در مورد دستگاه های شوکر عضله، دستگاه های حال حاضر از این نوع با ابعادی بزرگتر در مراکز مخصوص افراد دارای MS وجود دارد و ما رویکردمان کوچکتر کردن ابعاد این دستگاه ها بخاطر همراه بودن با افراد دارای این مشکل بوده است که برای این منظور باید از تکنولوژی های پیشرفته تری به نصبت نمونه های موجود بهره می بردیم. پس در این حوزه هم محصولی که طراحی کرده ایم جزو اولین نمونه های موجود در بازار می باشد.

* مزایای یدک کش خودران در مقایسه با سنتی آن چیست؟
درمورد یدک کش خودران می توان به ویژگی هایی نظیر سرعت در ارائه خدمات هوشمند بودن و رباتیک بودن در مقایسه با نمونه خدمات و خودروهای موجود اشاره کرد. نمونه های قبلی این دستگاه با ابعاد بسیار بزرگتری هستند و اصلا قابل حمل نبوده و دارای اپلیکیشن گوشی برای راحت تر شدن در استفاده نیز نیستند و دارای طراحی های بسیار نامناسبی هستند.

* چه افتخاراتی را کسب کرد ه اید؟
هر دو محصول در مسابقات بین المللی طراحی آمریکاIDA ۲۰۲۱ مقام آوری کرده اند. به ترتیب یک مقام طلا و چهار حائز تقدیر برای ربات یدک کش هوشمند و یک نقره و دو حائز تقدیر برای شوکر عضله که گروه ما قصد ارسال این دو محصول را به مسابقات دیگر بین المللی را نیز دارد.

* چه چالشهایی در این حوزه داشته اید و دارید؟
مهمترین چالشی که با آن روبرو هستیم کمبود امکانات و نبود حمایت های با پشتوانه ادامه دار است. در کل حمایت ها اصلا به صورتی نیست که مشکلی از تکمیل پروژه را برطرف کنند. اصلا کاربردی نیستند. تا به حال تمام هزینه های پروژه به عهده اعضای تیم بوده و برای تکمیل بقیه مراحل حتما نیاز به پشتوانه های قوی و ادامه دار داریم.

* از مسوولان چه درخواستی دارید؟
چشم اندازی بلندمدتی واقعا داشته باشند متاسفانه مسئولان با وجود اینکه در شعارهای تبلیغاتی و بیانیه های خود صحبت از ایرانی سربلند و بالندگی رو به صعود می زنند اما در عمل اصلا حمایت ها و امکاناتی که در اختیار می گذارند به آن سمت نمی رود.

* کلام پایانی خود را بفرمایید.
به امید اینکه از پروژه های اینچنین آینده نگر و روبه جلو به معنای واقعی کلمه حمایت شود و زیر ساختهای استواری در جهت ساخت محصولات آینده نگر در اختیار گروه های جوان قرار گیرد. در پایان باید اشاره کنم اعضای تیم طراحی ربات یدک کش آقای نوید نکته سنج اول، آقای سهند رحمانی خاکی، آقای محسن حسین پور و بنده اعضای گروه ساخت ربات یدک کش را تشکیل داده ایم که لازم می‌دانم از زحمات آقای مهندس بهروز محمودزاده که به‌عنوان مشاور این پروژه ما را یاری کردند، تشکر کنم. اعضای گروه طراحی محصول شوکر عضله نیز متشکل از نوید نکته سنج اول، آقای سهند رحمانی، خانم شهرزاد امینازاده و بنده بود که این طرح نیز در مسابقه بین المللی طرح صنعتی آمریکا، نشان نقره و دو عنوان شایسته تقدیر را دریافت کرد و ما مطمئن شدیم که می‌توانیم این طرح را گسترش داده و بیشتر بر روی آن کار کنیم.

مقام طلا برای ربات یدک کش هوشمند

افزایش سرعت در ارائه خدمات هوشمندانه با «ربات یدک کش»| کمبود امکانات و عدم حمایت مؤثر از نوآوری ها

افزایش سرعت در ارائه خدمات هوشمندانه با «ربات یدک کش»| کمبود امکانات و عدم حمایت مؤثر از نوآوری ها

مقام نقره برای شوکر عضله

افزایش سرعت در ارائه خدمات هوشمندانه با «ربات یدک کش»| کمبود امکانات و عدم حمایت مؤثر از نوآوری ها

افزایش سرعت در ارائه خدمات هوشمندانه با «ربات یدک کش»| کمبود امکانات و عدم حمایت مؤثر از نوآوری ها

کد خبر: ۱۳۲٬۳۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha