۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۲
لزوم رفع مشکلات تعهدات ارزی صادرکنندگان| ۴۲ فقره کارت بازرگانی تعلیق شد
گزارش خبری؛

لزوم رفع مشکلات تعهدات ارزی صادرکنندگان| ۴۲ فقره کارت بازرگانی تعلیق شد

همدان - یکی از مهمترین مشکلات صادرکنندگان در استان همدان رفع تعهدات ارزی است که پیگیری های بسیاری در این رابطه صورت گرفته و قول هایی در خصوص حل آن داده شده اما هنوز مرتفع نشده است.

بازار؛ گروه استان ها: با توجه به مشکلات مطرح شده در حوزه رفع تعهد ارزی و اتفاقاتی که در حوزه بازگشت ارز صادراتی از سال ۹۷ رخ داد شماری از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان در کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی همدان به گفتگو نشستند.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان همدان در این جلسه که ظهر شنبه در اتاق بازرگانی همدان برگزار شد، با اشاره با اینکه صادر کنندگان و فعالان اقتصادی با اصل موضوع یعنی برگشت ارز به کشور مشکلی ندارند بلکه مشکل در فرایند و برگشت ارز است، ادامه داد: کسی که رفع تعهد ارزی انجام داده باشد، یک قدم جلو تر است اما در صورتی که صادر کننده‌ای رفع تعهد نشده و مالیات هم بخواهد بدهد، شرایط سخت‌تر می‌شود.

خسرو طالبی رحیق افزود: صادر کنندگان به دلیل تعلیق کارت بازرگانی نمی‌توانند صادرات انجام دهند و همین موضوع باعث شده روال صادرات در استان همدان از بین برود.

تا سال ۹۷ فعالان اقتصادی طبق روال کار می‌کردند اما بخشنامه و دستور العمل‌های پیاپی و متفاوت باعث گیج شدن آنها شد و هرچه زودتر می‌توانستیم قضیه را حل کنم، کار راحت‌تر بود

طالبی رحیق با اشاره به اینکه در رابطه با رفع تعهد ارزی در سال ۹۸ و ۹۹ مشکلی وجود ندارد و همه مشکلات مربوط به سال ۹۷ است، اضافه کرد: تا سال ۹۷ فعالان اقتصادی طبق روال کار می‌کردند اما بخشنامه و دستور العمل‌های پیاپی و متفاوت باعث گیج شدن آنها شد و هرچه زودتر می‌توانستیم قضیه را حل کنم، کار راحت‌تر بود.

مدیر بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز به آخرین وضعیت تعهد ارزی در استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه تا آذر ماه امسال تعداد متعهدان ارزی ۱۳۳ واحد بوده که ۵۵ واحد غیربازرگانی و بقیه بازرگانی بودند، اظهار داشت: ۱۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو ارزش تعهد ارزی تا پایان آذر ماه امسال است.

محمد رضا شاخصی فر با اشاره به اینکه تعداد متعهدان با بازگشت ارز صفر درصد ۶۶ واحد به ارزش ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو بوده است، ادامه داد: براساس ضوابط در رابطه با متعهدان غیر تولیدی و حتی کسانی که تعهد ارزی آنها صفر درصد بوده هیچ اقدامی انجام نشده اما در مورد افرادی که بازرگان بودند و فعالیت غیر تولیدی داشتند و تعهد ارزی آنها ۳۰ درصد بوده، کارت بازرگانی آنها تعلیق شده است.

۴۲ فقره کارت بازرگانی متعلق به استان همدان به ارزش ۳۵ میلیون یورو تعلیق است
مدیر بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۲ فقره کارت بازرگانی متعلق به استان همدان به ارزش ۳۵ میلیون یورو تعلیق است، افزود: واحدی داریم که بیشتر از ۱۰۰ درصد رفع تعهد ارزی کرده است.

وی با بیان اینکه از نظر رفع تعهد ارزی در گروه استان‌های پایین قرار می‌گیریم، افزود: استان همدان در رفع تعهد ارزی از میانگین پایین‌تر است.

شاخصی فر با اشاره به اینکه استان همدان از نظر عملکرد تجارت خارجی وضعیت خوبی دارد اما از نظر رفع تعهد ارزی وضعیت خوبی نداریم، اضافه کرد: بیشتر مشکل با صادر کنندگان مربوط به عملکرد سال ۹۷ است.

وی با اشاره به اینکه برای صادر کنندگان به عراق و افغانستان فقط ثبت صادرات در سامانه کفایت می‌کرد ولی برای فروش ریالی به کشورهای دیگر باید مدارک دیگری را به سازمان توسعه ارائه می‌دادند، بیان کرد: با وجود اطلاع رسانی گسترده باز هم یکسری جا ماندند.

برخی صادر کنندگان با وجود اینکه اطلاع داشتند که تعهد ارزی وجود دارد اما به امید اینکه قانون اجرایی نشود صادرات انجام دادند و اکنون با مشکل مواجه هستند چراکه ارزی برای تعهد ندارند

مدیر بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه بیشتر مشکلات صادر کنندگان در نیمه دوم سال ۹۷ اتفاق افتاده که مشمول ثبت در سامانه نمی‌شود، ادامه داد: برخی صادر کنندگان با وجود اینکه اطلاع داشتند که تعهد ارزی وجود دارد اما به امید اینکه قانون اجرایی نشود صادرات انجام دادند و اکنون با مشکل مواجه هستند چراکه ارزی برای تعهد ندارند.

وی همدان با اشاره به اینکه بنا بود برای صادر کنندگانی که مشکل رقع تعهد ارزی دارند جریمه نقدی دریافت و تعهد ارزی صفر شود، افزود: وزارتخانه با این موضوع موافقت نکرد.

مدیر بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: برای اینکه از کف بازار ارز جمع کنند، مطرح شد در صورتی که وارد کننده‌ای ارز دارد و قصد واردات کالایی را دارد، می‌تواند با اثبات داشتن ارز موردنیاز واردات، ثبت سفارش را تغییر داده و واردات در مقابل صادرات غیر انجام دهد.

شاخصی با اشاره به اینکه بنا بود صادر کنندگان با زیر ۱۰۰ هزار یورو تعیین تکلیف و معاف شوند اما انجام نشد، اضافه کرد: افراد با بدهی زیر پنج هزار یورو معاف از تعهد ارزی ایفا نشده معاف شدند که فقط دو نفر مشمول این موضوع می‌شدند.

مهلت ایفای تعهد برای معافیت مالیاتی به اتمام رسیده و صادرکنندگان فقط می‌توانند برای رفع تعهد ارزی اقدام کنند

وی با تاکید بر اینکه صادر کنندگان ۹۸ و ۹۹ تا پایان سال ۱۴۰۰ باید برای برگشت ارز به اقتصاد کشور تسریع کنند، بیان کرد: مهلت ایفای تعهد برای معافیت مالیاتی به اتمام رسیده و صادرکنندگان فقط می‌توانند برای رفع تعهد ارزی اقدام کنند.

مدیر بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه بیشتر مشکلات استان به تعهدات ارزی سال ۹۷ برمی‌گردد چراکه در سال‌های بعد یا کارت بازرگانی صادر کنندگان تعلیق بوده و صادرات انجام ندادند یا با کارت خود صادرات انجام نداده اند، ادامه داد: اخیرا یکی از مهمترین شرایط معرفی صادر کننده نمونه داشتن ۶۰ درصد تعهد ارزی بود که متاسفانه حوزه کشاورزی به خاطر این موضوع از فرایند برتر شدن حذف شد.

تعهد ارزی و مالیات دو معقوله جدا از هم هستند
وی با اشاره به اینکه برخی از بازار آزاد ارز تهیه کرده یا به قیمت مساوی رفع تعهد کردند یا حتی سود هم کردند، افزود: برخی تعهد ارزی انجام می‌دهند به امید اینکه مسائل مالیاتی حل شود اما تعهد ارزی و مالیات دو معقوله جدا از هم هستند.

مدیر عامل شرکت «چرم ناب در» در ادامه با اشاره به اینکه مشکل تعهد ارزی اگر در سطح استانی بود راهی برای حل آن وجود داشت، اظهار کرد: موضوع دارایی و تعهد ارزی وابسته به تصمیم گیری در سطح بالای کشور است.

اکبر اسلامی با بیان اینکه تعهد ارزی در سال ۶۷ نیز با عنوان پیمان ارزی به شکل خیلی سخت‌تر وجود داشت، ادامه داد: آن زمان من با ایتالیا کار می‌کردم و تحریم بانکی نبود و از ایتالیا هر مبلغ ارسال می‌شد یک روز بعد آن مبلغ در بانک ملی همدان بود.

مدیر عامل شرکت «چرم ناب در» با طرح این سوال که در تعهد ارزی دولت چه منافعی دارد؟ دولت منافع دارد یا صراف؟ این چه برگشت ارزی است که من باید به سراغ صراف بروم؟ افزود: با این شرایط پس ارزی وارد نشده است.

وی با اشاره به اینکه تفاوت ارز نیمایی و ارز آزاد چهار هزار تومان است، اضافه کرد: هیچ صادر کننده‌ای امروز ۱۰۰ هزار دلار را با مابه التفاوت چهار هزار تومان نمی‌فروشد.

مسئله تعهد ارزی هر روز هم پیچیده‌تر و کلاف سر در گم تری می‌شود

اسلامی با تاکید بر اینکه مسئله تعهد ارزی هر روز هم پیچیده‌تر و کلاف سر در گم تری می‌شود، بیان کرد: امروز در این جلسه باید بحث توسعه صادرات را داشته باشیم اما درگیر مشکلات ارزی شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه مجلس تصویب کرده صادرات معاف از مالیات است پس کسی که صادرات و تعهد انجام داده چرا باید مالیات بدهد؟ ادامه داد: وارد کننده هم مشکلاتی دارد و دولت اجاره نمی‌دهد وارد کننده هر جنسی را وارد کند.

مدیر عامل بازرگانی «شاهین دشت میشان» نیز در ادامه با اشاره به اینکه کوتاژهای سال ۹۷ اصلا قابل عرضه روی سامانه تجارت نیست و قابلیت تهاتر هم ندارد، اظهار کرد: اگر صادر کننده بخواهد با یک وارد کننده تهاتر کند و در صورتی که بخواهد از ارز صادرات شما استفاده کند، بانک عامل نمی پذیرد چراکه کارت بازرگانی صادر کننده در سامانه تجارت غیر فعال است و چون کارت بسیاری از صادر کنندگان غیر فعال است امکان تهاتر وجود ندارد.

ماکان علی پناه با اشاره به اینکه در دو سال گذشته بر روی کوتاژها نوشته بدون انتقال ارز یعنی هیچ تعهدی نسبت به اینکه این ارز را بدهیم، وجود ندارد، افزود: بانک مرکزی خلاف قانون عمل می‌کند چراکه کوتاژها همه بدون انتقال ارز است و همچنین نوع ارز ریال است و ریال فعال داریم.

وی با بیان اینکه نرخ ارز دلار در سامانه نیما دیروز ۲۴ هزار و ۶۸۸ تومان بود، بیان کرد: هیچ وارد کننده‌ای تمایل ندارد صادر کننده با یک هزار یا دو هزار تفاوت بیشتر تومان ارز بدهد و با این روند چیزی از صادرات نمی‌ماند.

علی پناه بابیان اینکه این مسائل در سال‌های آینده باعث می پشود مودیان مجبور به دروغگویی شوند، افزود: سال ۹۷ که قانون رفع تعهد ارزی مطرح شد، هیچ کس به آن توجهی نکرد چراکه برخی فکر می‌کردند، از مالیات معاف هستند.

وی با اشاره به اینکه رفع تعهد ارزی در همه جای دنیا وجود دارد، بیان کرد: رفع تعهد ارزی باید حتما باید انجام شود و صراف تعیین کننده نرخ خرید و فروش در سامانه نیما نیست چراکه یک سقف و کف دارد و بیشتر یا کمتر وارد کند، خطا می‌دهد.

کد خبر: ۱۳۲٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha