۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
افول ارزش جهانی دلار و تقویت یورو و طلا!| هدف آمریکا از بالا بردن نرخ بهره چیست؟
کارشناسان در گفتگو با «بازار» پیش بینی کردند

افول ارزش جهانی دلار و تقویت یورو و طلا!| هدف آمریکا از بالا بردن نرخ بهره چیست؟

کارشناسان معتقدند ارزش دلار به دلیل چاپ بی پشتوانه آن در آمریکا برای مقابله با همه گیری کرونا به زودی افت خواهد کرد و این ریزش به احتمال زیاد به تقویت یورو و افزایش قیمت طلا خواهد انجامید.

اسدالله خسروی؛ بازار: دلار که بیش از یک قرن است به عنوان ارز شاخص در دنیا حکمرانی می کند حتی با رونق گرفتن سایر ارزهای بین المللی چون یورو، پوند، یوان و...همچنان مسند نشین ارزها بوده و اغلب تبادلات و معاملات تجاری با این نوع ارز انجام می شود. ارزی که سالیان سال است بر اقتصاد دنیا سلطه گری می کند اما گویا دیگر چون گذشته همه اعتبارات لازم را ندارد.

البته پیش بینی کارشناسان این است که چنین ارزی به تدریج در حال کم ارزش شدن نسبت به سایر پولهای رایج دنیاست و دلار مسیری را می پیماید که سایر ارزها چه فیزیکی و چه الکترونیکی در حال رسیدن به آن هستند و این احتمال وجود دارد که در آینده نه چندان دور با سقوط ارزش آن دلار دیگر چون گذشته قدرتی نداشته باشد.

سیاست گذاری کشورهای هم پیمان نظیر اروپا و پیمان های دو یا چند جانبه پولی در خیلی از کشور ها برای از دور خارج کردن دلار در تبادلات مالی و تجاری همچنین ظهور رمز ارزها و رونق اقتصاد فضای مجازی بیانگر تضعیف شدن این نوع ارزبین المللی است که بیش از یک قرن است بر ارزهای دنیا سلطه گری کرده اما اکنون ناقوس تزلزل آن به صدا درآمده است

ناقوس تزلزل ارزش دلار جهانی به صدا درآمد
سیاست گذاری کشورهای هم پیمان نظیر اروپا و پیمان های دو یا چند جانبه پولی در خیلی از کشورها برای از دور خارج کردن دلار در تبادلات مالی و تجاری همچنین ظهور رمز ارزها و رونق اقتصاد فضای مجازی بیانگر تضعیف شدن این نوع ارزبین المللی است که بیش از یک قرن است بر ارزهای دنیا سلطه گری کرده اما اکنون ناقوس تزلزل آن به صدا درآمده است. در چنین شرایطی اما درحالی خبر تضعیف دلار به گوش می رسد که جمهوری اسلامی ایران چند سالی است در معاملات رسمی خارجی خود از یورو به جای دلار و در چارچوب تلاش برای کاهش وابستگی به واحد پول امریکا استفاده می کنند.

البته این موضوع یعنی اینکه دلار در معاملات جهانی با کم ارزش شدن آن در پی رشد نرخ تورم و خلق پول اتفاق می افتد از یک جنبه موررد توجه است اما سیاست گذاری های امریکا برای جلوگیری از رونق یورو در مقابل دلار، سیاست دیگری است که هم اکنون با بالا بردن نرخ بهره در پیش گرفته است.

علاوه بر این موضوع، اقتصاددان های شهیر نیز هشدار می دهند؛ اقدامات دولت‌ها از جمله آمریکا برای مقابله با بحران همه‌گیری کرونا و چاپ انبوه پول بی تردید منجر به سقوطی آن‌قدر بزرگ خواهد شد که حتی ارز ذخیره جهانی یعنی دلار "بی ارزش" شود و در این گیر و دار یورو با رونق گیری در تبادلات جهانی تا حدودی قد قلم کند. از طرفی مردم و سرمایه گذاران خرد و کلان نیز با مواجه چنین آشفته بازاری اقدام به خرید طلا کنند.

زمانی که ارزش دلار در مسیر نزول قرارمی گیرد اشتها برای واردات از این کشور بیشتر شده و به نوعی درآمد زایی ارزی بیشتر نصیب آن کشور می شد اما در مقابل سایر ارزها چون یورو تا حدودی در بازار ارزشمندتر می شوند

چاپ پول برای جلوگیری از رکود با نتیجه کم ارزش شدن دلار جهانی
آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و کارشناس خبره مالی در گفتگو با «بازار» درباره احتمال سقوط ارزش دلار جهانی در پی رشد خلق پولی که این کشور برای خروج از بحران همه گیری کرونا داشته است، گفت: بی تردید چاپ پول بی پشتوانه نه فقط در آمریکا بلکه در هر کجای دنیا اقتصاد را در مسیر پسرفت قرارمی دهد و به بی ارزش شدن پول منجر خواهد شد که آمریکا نیز با این اقدام بی تردید با کاهش ارزش دلار در آینده نزدیک مواجه می شود مگر اینکه سیاست های خاصی برای حفظ ارزش پول خود در نظر گیرد.

وی خاطر نشان کرد: اگر چه آمریکا برای ممانعت از رکود با چاپ پول، مانع از ایجاد بحران در ۲ سال اخیر شده است اما همین اقدام موجب شده تا اکنون ارزش دلار جهانی درمسیر کاهش ارزش قرار گیرد.

این اقتصاددان با بیان اینکه با کاهش ارزش دلار آمریکا از طرفی اما میزان صادرات این کشور به دلیل دلار نسبتا ارزانتر رونق جدی به خود می گیرد، اظهار داشت: زمانی که ارزش دلار در مسیر نزول قرار می گیرد اشتها برای واردات از این کشور بیشتر شده و به نوعی درآمد زایی ارزی بیشتر نصیب آن کشور می شد اما در مقابل سایر ارزها چون یورو تا حدودی در بازار ارزشمندتر می شوند.

کاهش ارزش دلار به معنای افزایش قیمت سایر ارزها بخصوص ارزهای معتبر نظیر یورو، پوند و یوان می شود اما چاپ پول در دوران کرونا نه فقط در آمریکا بلکه خیلی از کشورهای دنیا به دلیل کاهش میزان درآمد دولت هاست حال وقتی درآمدها نزولی شود این روند به چاپ پول منتهی خواهد شد با این وجود با چاپ پول تورم شکل گرفته و این تورم ارزش خارجی پول را کاهش می دهد

کسری بودجه ای که دلار را بی ارزش کرد!
بغزیان اضافه کرد: وقتی کشوری اقدام به چاپ پول می کند این پول صرف خرید کالا می شود و ارزش آن افت می کند، حال از آنجایی که این پول بسمت خرید خواهد رفت تورم آنچنانی ایجاد نمی کند در چنین شرایطی واردات آمریکا با کاهش ارزش دلار کاهشی خواهد شد و این روند به تامین کسری بودجه در پی انتشار پول تا حدودی کمک می کند.

وی در پاسخ به اینکه چرا سایر کشورهای دنیا نیز ارزش پول ملی خود را با هدف صادرات و رونق اقتصاد پایین نمی آورند افزود: اگر این رویکرد در خیلی از کشورهای دنیا همزمان اتفاق بیفتد منجر به جنگ نرخ ارزها و افول اقتصاد جهانی خواهد شد، بنابراین برای ممانعت از چنین اتفاقاتی معمولا بانک های مرکزی دنیا به توافقاتی در مورد تعیین نرخ ارزها می رسد تا با نرخ ارز بازی نشود.

این استاد دانشگاه افزود: کاهش ارزش دلار به معنای افزایش قیمت سایر ارزها بخصوص ارزهای معتبر نظیر یورو، پوند و یوان می شود، اما چاپ پول در دوران کرونا نه فقط در آمریکا بلکه خیلی از کشورهای دنیا به دلیل کاهش میزان درآمد دولت هاست چرا که فعالیت های اقتصادی در این دوران کمتر می شود و وقتی درآمدها نزولی شود این روند به چاپ پول منتهی خواهد شد، با این وجود با چاپ پول تورم شکل گرفته و این تورم ارزش خارجی پول را کاهش می دهد.

آمریکا که نرخ تورم ۲ درصدی داشت و حفظ این رقم برای آن حیاتی بود اما اکنون برای جلوگیری از افت ارزش دلار دست به سیاست های انقباضی زده است و چندین مرتبه نرخ بهره را افزایش، اقدام به فروش اوراق بدهی کرده است. آمریکا با بالا بردن نرخ بهره در تلاش است تا ارزش دلار نسبت به سایر ارزها بخصوص یورو را تقویت کند

اقدام آمریکا به اجرای سیاست های انقباضی برای تقویت دلار و ممانعت از ارزشمند شدن یورو
محسن صادقی، کارشناس مالی نیز در گفتگو با «بازار» درباره علل احتمال سقوط ارزش دلار جهانی گفت: با شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ اکثر بانک هایی مرکزی برای جلوگیری از مختل نشدن اقتصاد کشور و حرکت بسمت رکود سنگین، سمت و سوی چاپ پول را در پیش گرفتند چرا که کرونا باعث تزلزل فعالیت های اقتصادی شده بود تا جایی که هر بشکه نفت به زیر ۲۰ دلار رسید. درچنین شرایطی اما با دخالت بانک های مرکزی و تزریق پول از این مرجع مانع از شکست حتمی اقتصاد شدند که این تزریق اکنون خود را در قالب کسری شدید بودجه نشان داده است.

وی با بیان اینکه آمریکا که نرخ تورم ۲ درصدی داشت و حفظ این رقم برای آن حیاتی بود اما اکنون برای جلوگیری از افت ارزش دلار دست به سیاست های انقباضی زده است و چندین مرتبه نرخ بهره را افزایش، همچنین دست به فروش اوراق بدهی زده است، گفت: آمریکا با بالا بردن نرخ بهره در تلاش است تا ارزش دلار نسبت به سایر ارزها بخصوص یورو را تقویت کند.

این کارشناس مالی اضافه کرد: در ایام قبل از کرونا نرخ برابری یورو نسبت به دلار ۱.۰۸ بود اما این نرخ در ماههای گذشته به ۱.۲۲ رسید اما طی چند ماه اخیر و در اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی با توجه به روند کند تزریق پول از بانک مرکزی این کشور، نرخ تورم که بالارفته بود اکنون این سیاست باعث شده است تا نسبت برابری نرخ دلار به یورو به ۱.۲۲ برسد.

بنا به این گزارش، با توجه به انتشار خلق پول از سوی آمریکا و دیگر کشورها درشرایط کرونایی، تامین و جبران آن هم اکنون تا حدی برای این کشورها سخت شده است و نتیجه آن به روند کسری بودجه و احتمال سقوط دلار جهانی منجرخواهدشد. با این وجود طبق گفته کارشناسان سیر نزولی ارزش دلار، یورو را تقویت و احتمال تبدیل سرمایه ها با سقوط ارزش دلار جهانی به طلا نزدیک است.

کد خبر: ۱۳۲٬۲۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha