۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳
صورتحساب سنگین کسری بودجه، روی دست دولت ۱۴۰۰

صورتحساب سنگین کسری بودجه، روی دست دولت ۱۴۰۰

دکتر عباس علوی راد معتقد است، با فرض تحقق کامل منابع درآمدی دولت در بودجه عمومی، از هم اکنون تبعات حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان صورتحساب کسری بودجه دولت روحانی در سال های ۹۸ و ۹۹ روی شانه های دولت مستقر در سال ۱۴۰۰ سنگینی می کند

به گزارش بازار، دکتر عباس علوی راد، تحلیلگر اقتصادی طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود درخصوص کسری بودجه دولت دوازدهم نوشت: گزارش فصلی اقتصاد ایران (پاییز ۱۳۹۸) که اخیراً از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده ابعاد جدیدی از کسری بودجه تکان دهنده دولت روحانی را خیلی ظریف روایت می کند.

عملکرد درآمدهای مالیاتی دولت در ۹ ماهه ۱۳۹۸ معادل ۹۸ هزار میلیارد تومان گزارش شده است. در واقع حدود ۷۵ درصد از رقم مصوب تا پایان آذر ۹۸ محقق شده است.

در سناریوی اول با فرض لحاظ نکردن زمین گیر شدن کسب و کارهای اقتصاد ایران در اسفند ۹۸ در اثر شیوع کرونا و اینکه عملکرد ۳ ماهه چهارم سال ۹۸ به لحاظ تحقق مانند ۹ ماهه آن باشد، دولت با چیزی حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان کسری بودجه فقط از محل عدم تحقق درآمدهای مالیاتی مواجه خواهد شد.

در سناریوی دوم اگر زمین گیر شدن کسب و کارهای اقتصاد ایران در یک دوازدهم سال ۹۸ (اسفند ماه) در اثر شیوع کرونا در کشور را لحاظ کنیم، دولت با بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه فقط از محل عدم تحقق درآمدهای مالیاتی مواجه خواهد شد.

در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ نیز درآمدهای مالیاتی دولت بیش از ۱۹۵ هزار میلیارد تومان مصوب شده است. با زمین گیر بودن بخش زیادی از فعالیت های اقتصادی کشور در فروردین ۱۳۹۹، نبود چشم اندازی روشن در عادی شدن کل فعالیت ها زودتر از خرداد ماه و رشد اقتصادی نزدیک به صفر پیش بینی شده قبل از شیوع کرونا برای اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۹، حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی مصوب محقق نخواهد شد.  

بنابراین با فرض تحقق کامل سایر منابع درآمدی دولت در بودجه عمومی که بسیار بعید است، از هم اکنون تبعات تکان دهنده حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان صورتحساب کسری بودجه دولت روحانی در سال های ۹۸ و ۹۹ روی شانه های دولت مستقر در سال ۱۴۰۰ سنگینی می کند.

کد خبر: ۱۳٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha