ایران جزئیات میزبانی نشست کنسرسیوم‌های انرژی را اعلام می‌کند
به دنبال درخواست کشورهای عضو اکو؛

ایران جزئیات میزبانی نشست کنسرسیوم‌های انرژی را اعلام می‌کند

کشورهای عضو اکو در سی‌ودومین نشست برنامه‌ریزی منطقه‌ای ضمن تشریح فعالیت‌های یک‌ساله از ایران خواستند تا زمان و جزئیات میزبانی نشست کنسرسیوم‌های انرژی را اعلام کند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، سی‌ودومین نشست شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای اکو آر پی سی به صورت مجازی به همت دبیرخانه سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در تهران با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت، سازمان امور مالیاتی، بانک و بیمه مرکزی و اتاق ایران برگزار شد.

در این نشست نمایندگان کشورهای عضو(ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان)، نمایندگان دبیرخانه سازمان اکو، بانک توسعه و تجارت اکو و اتاق بازرگانی و صنعت اکو نیز حضور داشتند.

ارائه گزارش‌ فعالیت‌های یک‌ساله کشورهای عضو در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری، بررسی وضعیت اجرایی شدن موافقت‌نامه تجاری اکوتا، نگاهی به روند فعالیت بانک توسعه و تجارت اکو و موافقت‌نامه‌های تسهیلات ویزایی، گسترش و حمایت از سرمایه‌گذاری، ایجاد توافقات تجاری دو و چندجانبه تجارت و منطقه آزاد تجاری اکو و پیشنهادهایی که از سوی کشورهای عضو با مشارکت دبیرخانه اکو مطرح شدند، بخشی از دستورجلسه این نشست بود.

به دنبال بحث‌های مطرح شده قرار شد نهمین و دهمین نشست شورای اکوتا (موافقت‌نامه تجاری اکو) در سال ۲۰۲۲ به میزبانی پاکستان و یکی دیگر از کشورهای عضو برگزار شود. در کنار آن اعضا درباره برگزاری پنجمین مجمع تجاری اکو در ۲۰۲۲ در ازبکستان به توافق رسیدند.

در ادامه مقرر شد جلسه کارگروه نمایندگان/کارشناسان بانک‌های مرکزی کشورهای عضو اکو برای بررسی راه پیش روی اتحادیه پایاپای اکو، برگزاری اولین جلسه کارگروه مشترک برای تهیه پیش‌نویس موافقت‌نامه تسهیل تجارت اکو (ETFA) در سال جاری میلادی، برگزاری سومین و چهارمین نمایشگاه تجاری اکو در ازبکستان و یکی دیگر از کشورهای عضو و برگزاری چهارمین کنفرانس سرمایه‌گذاری اکو در پاکستان نیز عملیاتی شوند.

همچنین شورا از مراجع ذی‌ربط ایران درخواست کرد تاریخ‌های جدید و سایر جزئیات میزبانی نشست شرکت‌ها/ کنسرسیوم انرژی/ نفت، گاز و پتروشیمی بخش عمومی و خصوصی اکو را که قرار است در سال ۲۰۲۲ برگزار شود، ارائه کند.

کد خبر: ۱۳۲٬۱۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha