۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
آیا قیمت هر تن سنگ آهن بازهم به  ۲۰۰ دلار می رسد؟
بازار گزارش می دهد؛

آیا قیمت هر تن سنگ آهن بازهم به ۲۰۰ دلار می رسد؟

قیمت سنگ اهن در فصل اخر سال قبل نسبت به فصل سوم کاهش داشت ولی روند تغییرات قیمت ماهانه نشان از نگرانی در بازار داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: بازار سنگ آهن در یک سال گذشته با فراز و نشیب زیادی همراه بود. آمارها نشان می دهد قیمت هر تن سنگ آهن تا مرز ۲۰۰ دلار هم افزایش یافت و حتی در بازه هایی از زمان قیمت بالغ بر ۲۳۰ دلار هم برای این ماده معدنی ارزشمند ثبت شد.

ولی از اواسط سال قبل و به دنبال بالا گرفتن اختلافات بین دو کشور استرالیا و چین (بزرگترین صادر کننده سنگ آهن و اصلی ترین شریک تجاری اش) ورق در بازار برگشت و قیمت سیر کاهشی خود را شروع کرد. در این روزها بازار سنگ آهن در وضعیت نسبتا با ثباتی به سر می برد.

آمارها نشان می دهد در فصل اخر سال قبل قیمت این ماده معدنی که برای تولید فولاد هم کاربرد دارد به شدت کاهش کاهش یافته است. اگرچه در مورد تداوم این وضعیت نمی توان با اطمینان سخن گفت ولی در هیچ یک از گزارشهای تحقیقاتی رسیدن قیمت به بیش از ۲۰۰ دلار پیش بینی نمی شود.

طبق گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی در فصل آخر سال ۲۰۲۱ قیمت هر تن سنگ اهن در بازار جهانی به ۱۱۲ دلار رسید که بالغ بر ۵۵ دلار نسبت به فصل سوم همین سال پایین تر بود. همین مساله سبب شد تا قیمت فولاد هم در فصل آخر سال قبل با کاهش همراه شود.

آمارهای ارایه شده توسط بانک جهانی نشان می دهد هر تن سنگ آهن در فصل سوم سال قبل با قیمت ۱۶۶.۹ دلار مبادله شد، در فصل دوم قیمتی برابر با ۲۰۰.۷ دلار داشت و در فصل اول با قیمت ۱۶۷.۲ دلار به مصرف کنندگان عرضه شد. متوسط قیمت هر تن سنگ آهن در فصل اخر سال ۲۰۲۰ برابر با ۱۳۳.۲ دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ بالاتر بود.

بانک جهانی در گزارش ماهانه خود قیمت سنگ آهن را برای ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ برابر با ۱۱۷ دلار اعلام کرده است. نکته جالب این است با وجود اینکه متوسط قیمت هر تن سنگ آهن در فصل اخر سال قبل کاهش داشت ولی مقایسه متوسط قیمت هر ماه نشان می دهد از ابتدای زمستان سال ۲۰۲۱ تا انتهای این فصل هر ماه قیمت سنگ آهن رشد کرد.

البته رشد قیمت این ماه ها را نمی توان با وضعیت قیمتی سال ۲۰۲۰ مقایسه کرد ولی این پیام را به بازار داد که اگر بحران پاندمی پایان نیابد یا سویه اومیکرون تهدیدی جدی برای اقتصاد دنیا باشد، احتمال اوج گیری دوباره قیمت، کاهش فعالیت در معادن و در نهایت کاهش عرضه وجود دارد.

بانک جهانی اعلام کرد قیمت هر تن سنگ آهن در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ برابر با ۱۱۷ دلار بود اما در ماه نوامبر با قیمت ۹۶.۲ دلار به فروش رسید. این در حالیست که در دهمین ماه سال قبل هر تن سنگ آهن قیمتی معادل ۱۲۲.۹ دلار داشت.

بررسی قیمتهای ارایه شده توسط بانک جهانی برای سنگ آهن نشان می دهد که در طی اوج گیری پاندمی در دنیا قیمت این ماده معدنی ارزشمند با سرعت زیادی رشد کرده است. در سال ۲۰۱۹ هر تن سنگ آهن در دنیا با قیمت ۹۳.۸ دلار مبادله می شد ولی در سال ۲۰۲۰ قیمت آن به ۱۰۸.۹ دلار رسید که رشد قابل قبولی برای یک سال بود.

ولی در سال ۲۰۲۱ ورق در بازار برگشت و هر تن سنگ آهن با قیمت ۱۶۱.۷ دلار در بازار مبادله شد. در این سال ما شاهد رشد بالغ بر ۵۳ دلاری قیمت هر تن سنگ آهن در دنیا بودیم. البته بررسی متوسط قیمتهای فصلی نشان می دهد که از فصل دوم تا کنون روند قیمت کاهشی بوده است و این نگرانی از سویه های جدید کرونا است که مانع از بازگشت به وضعیت قبل از همه گیری شد.

کد خبر: ۱۳۲٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha