سهم ۹۵ درصدی روسیه از کل واردات ایران از اوراسیا
روایت اتاق تهران از تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا؛

سهم ۹۵ درصدی روسیه از کل واردات ایران از اوراسیا

ارزش تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا طی ۹ ماهه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی با افزایش حدود ۳۳ درصدی همراه بوده است.

به گزارش بازار، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، در گزارشی به جزییات تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا، طی نه ماه سال ۱۴۰۰ پرداخته است. بر اساس این گزارش، تجارت کالایی بدون نفت خام ایران با اتحادیه اوراسیا طی نه ماه نخست ۱۴۰۰ معادل ۲.۲ میلیارد دلار با وزن تقریبی ۴.۹ میلیون ‌تن است. از این مقدار، حدود ۲.۹ میلیون تن به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار مربوط به واردات ایران از کشورهای عضو این اتحادیه و در مقابل، ۲.۱ میلیون‌ تن کالا به ارزش ۸۷۸ میلیون دلار نیز مربوط به صادرات ایران به این اتحادیه است.

در گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران آمده است: ارزش تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا طی نه ماه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی با افزایش حدود ۳۳ درصدی همراه بوده است و از لحاظ وزنی نیز صادرات و واردات ایران با این اتحادیه طی بازه مورد بررسی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به ترتیب با افزایش حدود ۳ درصدی و ۱۲ درصدی همراه بوده است.

همچنین، طی ۹ ماه نخست ۱۴۰۰، تراز تجاری ایران با همه کشورهای اوراسیا به جز روسیه مثبت بوده و در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل، تراز تجاری ایران با کشورهای روسیه، ارمنستان و بلاروس، تضعیف و با کشورهای قرقیزستان و قزاقستان بهبود یافته است.

این گزارش در ادامه نشان می‌دهد که صادرات غیرنفتی (بدون احتساب فصل ۲۷) ایران به اتحادیه اوراسیا طی ۹ ماه نخست ۱۴۰۰، حدود ۶.۷درصد و واردات ایران از کشورهای عضو این اتحادیه حدود ۴۴.۷ درصد افزایش یافته که عامل مسلط بر آن، به ترتیب سهم ۸.۴ واحد درصدی صادرات «پلی استیرن غیر قابل انبساط معمولی» و سهم ۷۶ واحد درصدی واردات «گندم معمولی» بوده است.

طی ۹ ماه ۱۴۰۰ حدود ۱.۷ میلیون تن کالای غیرنفتی (بدون احتساب فصل ۲۷ ) به ارزش ۸۰۶ میلیون دلار از ایران به مقصد کشورهای اتحادیه اوراسیا صادر شده است. بیشترین ارزش صادرات ایران به این گروه کشورها به «پسته‌ با پوست تازه یا خشک» اختصاص داشته است. ایران طی ۹ ماه ۱۴۰۰ حدود ۹۹ میلیون دلار از این کالا را به اوراسیا صادر کرده که سهم تقریباً ۱۲ درصدی از ارزش کل صادرات ایران به این گروه کشورها طی مدت مورد بررسی را تشکیل می‌دهد. همچنین دومین و سومین کالای صادراتی ایران به اتحادیه اوراسیا «پلی استیرن غیر قابل انبساط معمولی» و «کیوی تازه» است و پس از آن «فلفل فرنگی» قرار دارد. علاوه ‌بر این، طی ۹ ماه ۱۴۰۰، قریب به ۶۳ درصد ارزش صادرات کالای غیرنفتی ایران به اوراسیا، به ۳۰ کالا اختصاص داشته است.

در عین حال، بیشترین سهم از واردات ایران از اتحادیه اوراسیا طی ۹ ماه نخست ۱۴۰۰ نیز به «محصولات نباتی» اختصاص داشته که ۲.۴ میلیارد تن از این قسمت به ارزش حدود ۸۱۱ میلیون دلار که حدود ۶۳ درصد از ارزش واردات ایران از اتحادیه اوراسیا طی ۹ ماه نخست ۱۴۰۰ را به خود اختصاص داده، وارد شده است. با این حال، بیشترین ارزش واردات ایران از این قسمت، به فصل ۱۰ یعنی غلات اختصاص داشته که حدود ۹۷ درصد از واردات این بخش را تشکیل می‌دهد؛ همچنین «گندم معمولی» نیمی از واردات ایران از کشورهای اتحادیه اوراسیا را به خود اختصاص داده است.

این گزارش حکایت از آن دارد که در میان کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در ۹ ماه نخست ۱۴۰۰ بیشترین حجم تجارت ایران با کشور روسیه و کمترین آن با کشور بلاروس است. سهم روسیه از ارزش صادرات و واردات ایران به اوراسیا طی مدت مذکور به ترتیب ۴۹.۳ درصد و ۹۵.۱ درصد است. میزان صادرات و واردات ایران به روسیه در ۹ ماه نخست ۱۴۰۰ نیز به ترتیب حدود ۴۳۳ میلیون دلار و ۱.۲ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با ۹ ماه نخست ۱۳۹۹ به ترتیب با افزایش ۲۹ درصدی و حدود ۴۵ درصدی همراه شده و در نهایت، تضعیف ۲۸۵ میلیون دلاری تراز تجاری ایران و روسیه را به همراه داشته است.

کد خبر: ۱۳۲٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha