۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
وجود ۹ ابرطرح نیمه کاره با پیشرفت بالای ۷۰ درصد در استان سمنان | احیای راکدها در دستور کار
بازار بررسی کرد؛

وجود ۹ ابرطرح نیمه کاره با پیشرفت بالای ۷۰ درصد در استان سمنان | احیای راکدها در دستور کار

سمنان- نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که در استان سمنان ۹ ابر طرح صنعتی نیمه کاره با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد وجود دارد که راه‌اندازی آنها می‌تواند برای بیش از ۷۳۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کند.

بازار، گروه استان‌ها: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر استاندار سمنان، رویه سیاست گذاری‌های اقتصادی نیز با اندکی تغییرات همراه شد و دولتمردان اهتمام خود را نسبت به احیای واحدهای نیمه تمام تولیدی و صنعتی قرار دادند.

اینکه آیا در این مورد موفقیت‌های چشم گیری نیز پدید می‌آید یا خیر، موضوعی است که نمی‌توان در این بازه زمانی کوتاه به آن پاسخ داد اما قدر مسلم این است که راه اندازی واحدهای نیمه تمام می‌تواند زمینه اشتغال جوانان بسیاری را در این استان ایجاد کند آن هم استانی که اشتغال یکی از مهمترین دغدغه‌هایش بوده است.

احیای واحدهای راکد و نیمه تمام
استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی به خصوص واحدهای تملک شده و نیمه‌کاره به دنبال سرمایه گذار هستیم، گفت: سه سرمایه‌گذار آماده احیا برخی واحدهای راکد در استان هستند که رایزنی‌هایی با آنها صورت گرفته است.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه ۲۷ واحد صنعتی راکد تولیدی و صنعتی استان سمنان طی سه ماهه منتهی به پایان دی ماه ۱۴۰۰ به چرخه تولید بازگشتند، بیان داشت: برای بازگشت دیگر واحدهای تولیدی به تولید نیز جلسات و رایزنی‌های متعددی به خصوص با بانک‌ها و شورای گفتگوی بین دولت و بخش خصوصی برگزار شده است.

برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی به خصوص واحدهای تملک شده و نیمه‌کاره به دنبال سرمایه گذار هستیم

وی با اشاره به حمایت از سرمایه‌گذاران بخش تولیدی در استان سمنان گفت: اولویت ما حفظ وضعیت موجود، جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی، احیای واحدهای راکد و سپس ایجاد واحدهای تولیدی جدید و اشتغال جدید در سطح استان است و لذا از هر گونه سرمایه‌گذاری استقبال می‌کنیم همچنین تعدادی کارخانه نیمه تمام هستند که سعی داریم آن‌ها را هم به تولید اضافه کنیم.

وجود ۹ ابرطرح نیمه کاره با پیشرفت بالای ۷۰ درصد در استان سمنان | احیای راکدها در دستور کار

جذب سرمایه گذار جدید
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان نیز با بیان اینکه برخی واحدهای تولیدی استان زیر میزان ظرفیت خود کار می‌کنند و برخی هم با پیشرفت فیزیکی بالا نیمه تمام هستند، گفت: بازگرداندن واحدهای دارای مشکل به حداکثر تولید نیازمند جذب سرمایه گذاری جدید است.

امیر خلیلی خواه با بیان اینکه مجموعاً ۲۲ کارخانه تولیدی راکد در سطح استان سمنان طی ماه‌های اخیر احیا شده و به دنبال راه اندازی کارخانه‌های پیشرفت بالا نیز هستیم، بیان کرد: دولت تلاش دارد تا مابقی واحدهای تولیدی راکد را نیز به چرخه تولید بازگرداند تا هم به رشد و توسعه اقتصادی کمک شود و هم اشتغال خوبی در استان صورت گیرد.

وی تغییر رویکرد در حوزه بهره‌وری را دیگر رویکرد دولت سیزدهم در قبال تولید (در کنار جذب سرمایه گذاری) دانست و گفت: تغییر رویکرد در حوزه بهره‌وری بازگرداندن واحدهای تولیدی استان به حداکثر میزان توان بهره برداری و تولید، نقشی اساسی دارد.

آمایش صنعتی
رئیس مؤسسه مطالعات وزارت صمت آبان ماه سال جاری به استان سمنان سفر کرد و نکاتی را درباره اولویت‌های وزارتخانه در خصوص واحدهای راکد اعلام داشت که قابل توجه هستند و می‌توان از آنها به مثابه رویکرد یا برنامه وزارت صمت در راستای احیای واحدهای راکد نام برد.

احمد تشکینی در خلال سفر به استان سمنان و بابیان اینکه در طرح آمایش صنعت ظرفیت اشتغال منطقه نیز مدنظر قرار دارد، گفت: آمایش صنعتی به دنبال احیای واحدهای با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی بابیان اینکه طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری توسعه زیرساخت‌های حوزه‌های مذکور و شهرک‌های صنعتی را تحت پوشش خود دارد، افزود: درواقع هدف از اجرای این طرح‌ها ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده با توجه به هر منطقه است.

بررسی ظرفیت‌های اشتغال
رئیس مؤسسه مطالعات وزارت صمت بابیان اینکه در طرح آمایش صنعت ظرفیت اشتغال منطقه مدنظر قرار دارد، ابراز داشت: باید در نظر داشت که با ایجاد اشتغال و فعال شدن واحدهای نیمه‌تمام درواقع گامی در راستای کاهش هزینه‌ها و توسعه زنجیره ارزش برداشته‌شده است.

در طرح آمایش صنعت ظرفیت اشتغال منطقه مدنظر قرار دارد

تشکینی بابیان اینکه ارائه طراحی نقشه مناسب با ظرفیت‌های هر استان به تفکیک شهرستان‌ها در دستور کار است، تصریح کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی نیز در این طرح همکاری لازم را خواهد داشت چراکه نیاز است تا با توجه به پهنه‌های زمین‌شناسی طرح‌ها اجرایی شوند.

وجود ۹ ابرطرح نیمه کاره با پیشرفت بالای ۷۰ درصد در استان سمنان | احیای راکدها در دستور کار

طرح‌های نیمه کاره با اشتغال بالا
حالا اما بررسی‌های صورت گرفته از سوی خبرنگار بازار نشان می ده که ۹ طرح صنعتی و معدنی بزرگ و در اشل میلیاردها تومانی با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد در استان سمنان وجود دارد که نیازمند توجه مسئولان به خصوص استانداری و سازمان صنعت معدن و تجارت است.

واحد تولیدکننده یخچال و فریزر در شهرستان گرمسار با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی هم اکنون ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تکمیل شدن می‌تواند برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد شغل کند این واحد تولیدی توان و ظرفیت بالایی در زمینه تولید دارد و راه اندازی آن می‌تواند به ارتقای تولید داخلی نیز از لحاظ کمی و کیفی کمک شایانی کند.

دومین ابر پروژه نیمه‌کاره استان سمنان شرکت تولیدی فولاد تجارت طرق با سرمایه گذاری ۲۷۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که در شهرستان گرمسار استقرار و ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد این شرکت که در زمینه فولاد فعالیت دارد می‌تواند برای ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد شغل کند و لذا می‌بایست توجه ویژه ای به این دو طرح در شهرستان گرمسار شود که می‌توانند نقش بسیار عمده ای را در تحقق سرمایه گذاری بخش خصوصی ایفا کنند.

از سوی دیگر در شهرستان گرمسار توسعه شرکت معدنی املاح ایران را نیز با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داریم که ۲۰۰ میلیارد تومان صرف آن شده اما نیمه‌کاره است این طرح می‌تواند برای ۷۲ نفر ایجاد اشتغال کند اما هنوز در پیچ و خم مشکلات درگیر است.

شرق استان هم بی نصیب نیست
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار درباره دیگر طرح‌های نیمه تمام استان می‌گوید: توسعه شرکت رویان‌دارو سمنان با سرمایه گذاری ۳۵۰ میلیارد تومان با مشکلات عدیده ای روبرو است که باعث شده پیشرفت فیزیکی طرح برای مدت‌های مدید روی ۸۰ درصد باقی بماند رفع مشکلات این شرکت می‌تواند برای ۶۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد شغل کند.

علی تشنه دل با بیان اینکه در شرق استان سمنان نیز توسعه واحد تولیدی و صنعتی توسن محرکه شرق سازنده موتور وجود دارد که ۵۵ میلیارد تومان برای آن خرج شده است، گفت: این طرح در شاهرود استقرار داشته و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ظرفیت ایجاد ۶۰ فرصت شغلی را به صورت مستقیم دارد.

توسعه شرکت معدنی املاح ایران را نیز با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی نیمه کاره است

وی با بیان اینکه نوشین روغن خرقان در منطقه بسطام شاهرود نیز با سرمایه گذاری ۱۴ میلیارد تومانی با ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی از جمله دیگر طرح‌های نیمه تمام استان سمنان در بخش‌های صنعتی و فرآوری است که می‌تواند برای ۲۳ نفر ایجاد شغل کند، ابراز کرد: پیگیری‌هایی از سوی صمت و استانداری سمنان برای رفع مشکلات و تکمیل این طرح‌ها انجام شده است.

باید منتظر ماند
تحقیقات خبرنگار بازار همچنین نشان می‌دهد که شرکت نساجی امید شاهرود واقع در شهرک صنعتی با سرمایه گذاری ۶۱ میلیارد تومانی بخش خصوصی دارای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی است اما با رفع مشکلات و بهره برداری کامل از این کارخانه می‌توان برای ۶۰ نفر شغل ایجاد کرد.

در حوزه معادن و فرآوری معدنی نیز طرح صنایع معدنی نوظهور شاهرود با سرمایه گذاری ۵۰.۶ میلیارد تومان و پیشرفت ۷۰ درصدی در انتظار مساعدت است که بتواند برای ۶۰ نفر شغل ایجاد کند و در نهایت نهمین شرکت نیمه‌کاره استان سمنان که می‌تواند برای ۴۰ نفر شغل ایجاد کند شرکت فرآوری گوهر سنگ کویر شاهرود با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی و صرف ۶۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار است که باید دید در قبال این شرکت چه تصمیماتی اخذ می‌شود.

اینها ۹ شرکت بزرگ و میلیارد تومانی معدنی و صنعتی استان سمنان هستند که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند اما رها شده‌اند و درگیر و دار مشکلات دست و پا می‌زنند البته دولت اقدامات خوبی را برای تکمیل این واحدها انجام داده اما باید دید که این اقدامات چه زمانی به صورت کامل به نتیجه می‌رسند.

کد خبر: ۱۳۱٬۹۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha