۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
نابودی تولید باتری موتورسیکلت با قاچاق| باتری موتورسیکلت چهارسال عمر مفید دارد
یک تولیدکننده باتری در گفت و گو با بازار؛

نابودی تولید باتری موتورسیکلت با قاچاق| باتری موتورسیکلت چهارسال عمر مفید دارد

ثبتی مدیرعامل بینا باتری در خصوص باتری قاچاق به بازار، گفت: براساس گفته پلیس اقتصادی بازار هر لنج می تواند حدود ۶۰ وانت زامیاد کالای قاچاق مثل باتری به کشور وارد کند که عامل نابودی تولید است.

بازار؛ گروه خودرو: باتری موتورسیکلت یکی از قطعات پر مصرف این وسیله اقتصادی در کشور شناخته می شود. اغلب راکبان که با ایراد فنی در این قطعه مواجه می شوند و اقدام به تعویض آن توسط تعمیرکاران سطح شهر می کنند، از عمرمفید کوتاه باتری ها گله دارند. گله ای که ریشه در قاچاق این قطعه پر مصرف به کشور دارد. صنعت باتری در خودرو و موتورسیکلت طی سال های اخیر رشد قابل توجهی در کشور داشته است، باتوسعه محصولات الکتریکی در صنایع حمل و نقلی تولیدکنندگان به سمت توسعه تکنولوژی و افزایش تولید پیش رفتند. این مهم در صورت واردات محصولات قاچاق بی کیفیت به بازار به جای پیشرفت با پس رفت مواجه خواهد شد. با این تفاسیر به سراغ حسن ثبتی مدیرعامل بینا باتری نوین پردازان رفتیم که در ادامه بخشی از گفت و گو را از نظر خواهید گذارند:

* چند نوع باتری برای موتورسیکلت تولید می کنید و در تولید این قطعه چه چالشی دارید؟
بیشتر از ۲۰ مدل باتری برای موتورسیکلت، یو پی اس و سایر صنایع را تولید می کنیم. بزرگترین چالشی که در تولید این قطعه با آن مواجه هستیم واردات کالای قاچاق با عنوان ته لنجی به صورت رسمی و توسط دولت است. ناخداهای لنج پیشتر اعتراضی داشتند که دولت به ان ها مجوز واردات محصول با عنوان ته لنجی را داده است. این محصولات چون از طریق گمرک وارد نمی شود، نظارت کیفی به آن وجود ندارد. به عنوان مثال برای افزایش وزن باتری های وارد شده به شیوه مذکور از شیشه در ساختار آن ها استفاده شده است. این مورد را آزمایش و به صورت رسمی به وزارت صمت اعلام کردیم. این قاچاق را می توان قاچاق دولتی عنوان کرد.

آمار رسمی از واردات باتری قاچاق به بازار نداریم اما پلیس اقتصادی بازار طی درخواست ما پاسخ داد: از نظر قانونی هر لنجی می تواند معادل ۳۰ وانت زامیاد محصول و کالا ته لنجی وارد کنند

* سالانه چه مقدار تولید باتری دارید و آیا آماری از واردات باتری های قاچاق به کشور دارید؟
ظرفیت تولید ۲ میلیون باتری موتورسیکلت را به طور سالانه داریم و اکنون روزانه تیراژ ۵ هزار عددی داریم. آمار رسمی از واردات باتری قاچاق به بازار نداریم اما پلیس اقتصادی بازار طی درخواست ما پاسخ داد: از نظر قانونی هر لنجی می تواند معادل ۳۰ وانت زامیاد محصول و کالا ته لنجی وارد کنند. با شروع به کار دولت سیزدهم این مقدار به دستور رئیس جمهور به ۶۰ وانت زامیاد برای هر لنج تغییر کرده است. محصولاتی بی کیفیت راهی بازار می شود که مشتری را نهایتا متضرر خواهد کرد.

* در سال جاری باتوجه به بحث واردات قاچاق باتری که به آن اشاره کردید، افزایش بها محصول داشتید؟
در حال حاضر با افزایش نرخ ارز مواجه هستیم از آن سو براساس اعلام انجمن باتری سازان با افزایش ۱۰ درصدی قیمت سرب در بورس کالا مواجه هستیم. بنابراین برای عدم افزایش بها باتری باتوجه به واردات قاچاق مجبور به تعدیل ۵۰ درصدی کارکنان خود شدیم. در این شرایط تولید بسیار سخت شده است. ۱۵۵ نفر را برای افزایش تولید جذب کردیم، اکنون به ۶۵ نفر در کارخانه تعدیل پیدا کردیم.

* حمایت موتورسیکلت سازان از شما چگونه است؟
با تولیدکنندگان موتورسیکلت ارتباط مناسبی داریم، زیرا این تولیدکنندگان کیفیت محصول نیاز دارند. تولیدکنندگان این وسایل نقلیه بهترین حمایت را با سفارش باتری از محصولات ما داشته اند. مساله ای به نام کیفیت در محصولات وارداتی برای موتورسیکلت سازان وجود ندارد.

باتری های تولید داخل سه تا چهار سال عمرمفید مشروط بر عدم تغییر سیم کشی توسط راکبان دارند


* چه درخواستی از دولت برای حمایت و افزایش تولید محصولات خود دارید؟
تنها درخواست ما تولیدکنندگان فقط ممانعت از قاچاق است، باتری موتورسیکلت به دلیل کم ارزشی فقط به صورت ته لنجی به کشور قاچاق می شود. این باتری ها رسما بی کیفیت و براساس قیمت برای شواف وارد بازار می شود. محصولاتی که تولید داخل می شوند را اجازه واردات ندهند. برای محصولاتی که به تولیدکنندگان موتورسیکلت عرضه می کنیم یکسال گارانتی می دهیم و محصولات ما چهار سال عمرمفید خواهد داشت. برای باتری های تعمیر شده شش ماه گارانتی عرضه می کنیم، اگر تغییراتی در سیم کشی موتورسیکلت رخ ندهد توسط مالک سه تا چهارسال باتری های تولید داخل عمرمفید خواهند داشت.

کد خبر: ۱۳۱٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha