۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
سند آمایش سرزمینی باید اجرایی شود
معاون امور آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه:

سند آمایش سرزمینی باید اجرایی شود

علیرضا رحمت نیا، معاون امور آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه گفت: اسناد بالادستی زیادی داریم، اما متأسفانه در نظام تصمیم گیری، اجرایی نمی‌شود.

به گزارش بازار، علیرضا رحمت نیا معاون امور آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در ۴ دوره تلاش شد، سند آمایش تهیه شود، افزود: یک دوره در پیش از انقلاب بود که به اجرا نرسید و دوره‌های بعدی در دهه‌های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ بود.

او ادامه داد: بالاخره کار بزرگی که انجام شد ماده ۳۲ احکام دائمی توسعه بود که شورای عالی آمایش سرزمین بر اساس قانون دائمی، تشکیل شد و در این شورا ۲۶ دستگاه با همفکری هم سند آمایشی را با هزینه کمتر از ۲ میلیارد تومان تهیه کردند و مورد وفاق همه دستگاه هاست.

رحمت نیا گفت: اسناد زیادی داریم، اما متأسفانه در نظام تصمیم گیری، اجرایی نمی‌شوند و نمایندگان مجلس، ضوابط و قوانینی را قرار می‌دهند و اکثرا پیگیر حوزه انتخابیه خود هستند.

او افزود: در سال ۱۳۸۳ ضوابط ملی آمایش سرزمین را داشتیم که در آن جا بر تمرکززدایی از کلانشهرها تاکید شد.

معاون امور آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه برای تمرکززدایی باید فعالیت را به مکان‌های با جمعیت کم ببریم، گفت: مثلاً در همان زمان هم مقام معظم رهبری اصرار داشتند و هم در ضوابط بود که سواحل مکران باید استقرار جمعیت بیشتری داشته باشد، زیرا هم دسترسی به آب و انرژی دارد و هم در حوزه معدن، مزیت داریم، اما متأسفانه اجرایی نشده است.

رحمت نیا ادامه داد: خوشبختانه در ماده ۶ سند ملی مصوب اسفند، اجرایی شدن سند را نظام‌مند کردیم یعنی دولت، مکلف شده است سامانه پایش و ارزیابی توسعه فضایی کشور را راه اندازی کند و در آن جا تکلیف شده است همه طرح ها، پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای و سرمایه گذاری، تولیدی و مشارکتی، پیش از اجرا از طریق این سامانه استعلام شود که آیا بر آمایش سرزمین منطبق است یا خیر؟

معاون امور آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه گفت: این سند در اسفند ۱۳۹۹ مصوب شد و ۶ ماه فرصت داشتیم که این سامانه را عملیاتی کنیم و تاکنون حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد انجام شده است.

رحمت نیا افزود: مشکل این است که هنوز تبیین درستی از توزیع فضایی صنعت و اطلاعات مجوزهای صنعتی نداریم و وزارت صنعت باید این اطلاعات را داشته باشد

کد خبر: ۱۳۱٬۶۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha