۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹
کاهش نسبی التهاب بازار آهن

کاهش نسبی التهاب بازار آهن

بازار آهن در روز گذشته نوسانات متعددی را تجربه کرد به طوری که قیمت روزانه آهن آلات در کنار ثبات حداکثری در عمده شرکت‌ها، افزایش چشمگیری در قیمت‌ها مشاهده شد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بازار آهن در روز گذشته نوسانات متعددی را تجربه کرد به طوری که قیمت روزانه آهن آلات در کنار ثبات حداکثری در عمده شرکت‌ها، افزایش چشمگیری در قیمت‌ها مشاهده شد و این درحالی است که برخی مبادی فروش به دلیل رکود در بخش خرید آهن آلات و عدم ظرفیت بازار، عقب‌نشینی کرده و قیمت‌ها را کاهش دادند.

بازار ارز نیز همچنان در حال تجربه نوسانات جزئی است به طوری که قیمت دلار با اندکی افزایش و پس از ورود به کانال قیمتی ۲۸ هزار تومان، در این محدوده قیمتی توقف کرده و در پایان روز گذشته به قیمت ۲۸ هزار و ۱۷۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن
پس از افزایش قیمت اهن الات از آغاز هفته جاری به ویژه در بخش مقاطع طویل از جمله قیمت میلگرد و نبشی و تیرآهن، گویا این هیجان کمی فروکش کرده و جز برخی شرکت‌های خصوصی که اصرار به افزایش قیمت دارند، مابقی شرکت‌ها قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند و تعداد معدودی نیز کاهش قیمت داشتند. به طوری که روز گذشته قیمت میلگرد در کنار ثبات حداکثری افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی را نیز تجربه کرد.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله نیز در بخشی از بازار ثابت بود و در بخش دیگر افزایش قیمت ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت، در قیمت روزانه نبشی و ناودانی نیز افزایش تقریبی ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی مشاهده شد اما غالب شرکت‌ها تمایلی به تغییر قیمت نداشته و ثبات داشتند.

تثبیت قیمت تیراهن در بخش کیلوفروشی تقریبا مشهود بود اما افزایش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی نیز مشاهده شد همچنین افزایش قیمت ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی نیز در بخش شاخه‌فروشی مشاهده شد که این افزایش قیمت در شاخه‌های پرفروش ذوب آهن اصفهان بود. قیمت روز ورق سیاه نیز تقریبا ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش داشت اما ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی با ثبات قیمت عرضه شدند و تغییری نداشتند.

همانطور که از تحلیل‌ها پیداست هیجانات ناشی از قطعی برق فولادسازان، در روز گذشته تاحدودی کاسته شده بود به طوری که برخی شرکت‌ها حتی ۵۰ الی ۱۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند و بخش اعظمی از شرکت‌ها نیز تمایلی به افزایش مجدد قیمت‌ها نشان نداده و ثبات پیشه کردند.

اما در این میان برخی شرکت‌های خصوصی که برای جبران عدم فروش محصولات خود در چند ماه اخیر و جبران خسارت‌های واردشده، در پی تحریک بخش تقاضا بودند به افزایش قیمت محصولات خود ادامه دادند به طوری که شاهد افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی نرخ اهن الات بودیم، غافل از اینکه افزایش قیمت راهکار مناسبی برای جلب متقاضی در شرایط فعلی نبود و برای افزایش کفه مصرف باید به جلب اعتماد متقاضی از طریق ایجاد سکون و آرامش در بازار اقدام کرد.

زیرا به دلایل متعددی از جمله عدم نقدینگی، انتظار برای مشخص شدن نتایج مذاکرات وین، برودت هوا و برخی عوامل دیگر خرید روزانه آهن آلات با رکود مواجه است و در بازاری که ظرفیت افزایش قیمت ندارد نمی‌توان با این شیوه متقاضی مصرف را به خرید آهن ترغیب کرد. در نتیجه این هیجانات گذرا و موقتی هستند.

از سوی دیگر آنچه امروز در تالار صنعتی رخ می‌دهد، نقشی تعیین‌کننده در روند بازار خواهد داشت، بنابر آمار موجود امروز حدود ۱۹۸ هزار تن محصولات فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که شامل شمش، ورق گرم، ورق سرد و تختال است. کف قیمتی که برای شمش در نظر گرفته شده حدود ۱۲ هزار و ۴۸۷ تومان است که در مقایسه با آخرین عرضه ۱/۷ درصد رشد داشته و این درحالی است که میزان شمش عرضه شده در این دور حدود ۲۲/۶ درصد کاهشی بوده است.

پیش‌بینی می‌شود مقاطع فولادی به ویژه میلگرد که فردا در بورس کالا عرضه می‌شود در مقایسه با عرضه پیشین کاهش قیمت داشته باشد که یقینا قیمت‌ها را در بازار آزاد نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. احتمالا امروز نیز فروشندگان آهن تغییرات چندانی در قیمت‌ها اعمال نکنند و در کنار ثبات حداکثری محصولات برخی اصلاحات جزئی در قیمت‌ها مشاهده شود.
آخرین خبرها از مذاکرات

اما عامل دیگر و به عبارتی مهم مذاکرات وین که درحال حاضر به اثربخش‌ترین پارامتر تبدیل شده است در کنار چالش‌های موجود در مسیر مثبتی در حال پیشروی است.

براساس اخبار منتشر شده، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، بحث آزادی زندانیانی که در ایران هستند را پیش کشیده و ادامه نشست‌ها را منوط به انجام این شرط می‌داند. اما در حال حاضر مسائل هسته‌ای مبحث اصلی مذاکرات وین است که مذارکات غیرمستقیم در این زمینه با آمریکا درحال برگزاری است.

آنطور که از گزارش‌های متعدد منتشرشده می‌توان اینطور برداشت کرد که گویا آمریکا خواهان مذاکرات مستقیم است و به ظاهر ایران هم چندان مخالفتی با این موضوع ندارد و طبق اظهارات اگر نیاز باشد به صورت مستقیم وارد مذاکره خواهد شد که این امر گام مهم و بزرگی در مسیر پیشرفت مذاکرات به شمار می‌رود.

همانطور که در تحلیل روز شنبه نیز گفته شده با اوج گرفتن احتمال جنگ بین روسیه و اوکراین، ایران نیز به نحوی درگیر خواهد شد که امید است در جهت مثبت باشد.

براساس اخبار موجود آمریکا به حمایت از اوکراین برخاسته و حدود ۸ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی به مرز اوکراین اعزام کرده است. اگر این درگیری عملی شود به‌تبع چین نیز درگیر خواهد شد که این جریان می‌تواند فرصتی برای حل اختلافات ایران با آمریکا باشد. در کل سیگنال دریافتی از اوضاع در زمینه مذاکرات مثبت است و امید است هرچه زودتر به نتایج مقبول و مطلوبی بینجامد.

کد خبر: ۱۳۱٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha