۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
ایجاد اشتغال پایدار با نگاه خانواده محور برای زنان سرپرست خانوار
معاون رئیس جمهور عنوان کرد

ایجاد اشتغال پایدار با نگاه خانواده محور برای زنان سرپرست خانوار

خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از ایجاد اشتغال پایدار با نگاه خانواده محور برای زنان سرپرست خانوار خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست علنی امروز (سه شنبه ۵ بهمن) مجلس شورای اسلامی درخصوص گزارش کمیسیون اجتماعی درباره توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: طرح جامعی برای کسب و کار مبتنی بر ایجاد پایدار اشتغال با نگاه به خانواده تنظیم شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار کرد: طی ۱۴ سفر استانی که با حضور ریاست جمهوری انجام شده، رسیدگی به زنان سرپرست خانوار در اولویت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: براساس این طرح جامع، پایداری مشاغل طی ۴ سال مورد توجه قرار گرفته است؛ براساس این طرح ازدواج دهه شصتی ها و ارائه تسهیلات برای پیشگیری از خودسرپرستی این زنان در دستور کار قرار گرفته است، همچنین اشکالاتی در ارائه وام های خوداشتغالی ۵۰ میلیون تومانی وجود داشت که بعضاً افراد به ۳ ضامن نیاز داشتند، اما اکنون این وام ها به صورت قرض الحسنه و با یک ضامن ارائه می شود.

خزعلی افزود: در این میان با همکاری بانک مرکزی مقرر شده کارآفرینانی که زنان سرپرست خانوار را به کار می گیرند، بتوانند تسهیلات دریافت کنند؛ همچنین جذب اعتبار از دستگاه های دولتی و غیردولتی یکی دیگر از موضوعاتی است که در دستور کار قرار گرفته است. براین اساس طی چند وقت گذشته فقط در یکی از استان ها به زنان سرپرست خانوار ۱۰ میلیارد تومان وام داده شده، در حالی که این رقم در گذشته حتی به یک میلیارد هم نمی رسید.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: اتصال زنان سرپرست خانوار به شرکت ها و بکارگیری آنها در این مجموعه ها از دیگر اقداماتی است که انجام شده است. همچنین سطح ارائه تسهیلات برای زنان سرپرست خانوار نیز متفاوت از قبل شده است. در این میان با توجه به اینکه نیمی از زنان سرپرست خانوار در بازه سنی ۵۵ الی ۶۰ سال قرار دارند، از این رو ایجاد اشتغال برای فرزندان آنها در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه این حوزه دارای متولیان متعددی است که رقم آن به ۱۳ مجموعه می رسد، گفت: همه این مجموعه ها باید با محوریت معاونت امور زنان و خانواده فعالیت خود را انجام دهند؛ همچنین برای پیشبرد اهداف نیاز به تصویب برخی قوانین است که در گذشته در مسیر مجلس و دولت رفت و آمد داشته است.

خزعلی با بیان اینکه در تلاش هستیم برای اجرای برنامه جامع مصوب از توان نیروهای مردمی و سایر دستگاه ها استفاده کنیم، تصریح کرد: در این میان باید ساختار مشاوران استانداری ها نیز ارتقا یافته و اختیارات آنها افزایش یابد تا مشکلات این حوزه برطرف شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار کرد: علی رغم اینکه در برنامه ششم مصوب شده این معاونت دارای بودجه باشد، اما اعتبارات آن به بهزیستی و سایر مراکز داده می شود و معاونت فقط سیاستگذاری می کند، لذا درخواست داریم بودجه خاصی برای این معاونت پیش شود.

وی خاطرنشان کرد: بیمه زنان خانه دار از دیگر نکات قابل تأمل است، اما با توجه به اینکه اجرای این مهم در عمل نیازمند اعتبارات زیادی است، پیشنهاد می شود به صورت متمرکز بیمه زنان سرپرست خانوار دارای بیش از ۳ فرزند در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر: ۱۳۱٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha