۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱
در موضوعات مذاکرات وین با همسایگانمان مشورت می‌کنیم
وزیر امور خارجه:

در موضوعات مذاکرات وین با همسایگانمان مشورت می‌کنیم

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا گفت: آمریکایی‌ها از طریق برخی از همسایگان ما به صورت غیرمکتوب پیغام مذاکره مستقیم به ما داده اند.

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان عصر امروز و در حاشیه همایش ملی ایران و همسایگان در جمع خبرنگاران درباره دیدار وزرای امور خارجه کشورهای حاضر در مذاکرات وین گفت: ما فعلا مذاکرات را در سطح کارشناسان ارشد، مدیران کل سیاسی و معاونان وزرا تنظیم کرده ایم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه مذاکرات در همین سطح وارد پروسه اجرا بشود و نیاز به دیدارهای سطح بالاتری نداشته باشد افزود: آنچه برای ما مهم است این است که زمانی مردم در جریان جزئیات قرار بگیرند که در میز مذاکرات به نتیجه مشخصی رسیده باشیم و امیدوارم به آن نقطه نزدیک شویم.

امیرعبداللهیان درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا گفت: آمریکایی‌ها از طریق برخی از همسایگان ما به صورت غیرمکتوب پیغام مذاکره مستقیم به ما داده اند، گفت: آمریکایی‌ها دائما درخواست مذاکره مستقیم را مطرح می کنند، اما ما هنوز در جمع بندی‌های خود به این نقطه نرسیده ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما و توضیح هدف از سفر به هند و سریلانکا خبر داد و گفت: هفته آینده به هند و سریلانکا سفر خواهم کرد و در این سفر چند هدف را دنبال می کنیم.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: اولا همتای من در چهار ماه گذشته دوبار به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است و ثانیاً ما از روابط سیاسی و اقتصادی خوبی با هند برخورداریم و موضوعات متنوع سیاسی، اقتصادی و همکاری‌ها در حوزه فناوری بین دو کشور در جریان است.

امیرعبداللهیان افزود: در سریلانکا هم علاوه بر گفتگوهای دو جانبه، ما در صدور خدمات فنی-مهندسی و اجرای پروژه‌هایی مثل سدسازی و نیروگاه اقدامات مهمی برای پیگیری داریم.

وزیر امور خارجه در ادامه همچنین درباره همکاری‌های ایران و ترکیه گفت: در آخرین دیدار بین آقای رئیسی و آقای اردوغان در حاشیه نشست سران اکو در عشق آباد، روسای جمهور دو کشور توافق کردند که کمیسیون عالی همکاری‌های ایران و ترکیه در تهران برگزار شود و امیدواریم بتوانیم این اجلاس را برگزار کنیم.

امیرعبداللهیان از احتمال برگزاری همزمان نشست همکاری‌های سه جانبه آستانه نیز خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که با تاخیر به مراسم عصر امروز اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه رسیده بود، با اشاره به دلیل تاخیر حضور خود در این برنامه، گفت: در موضوعات هسته‌ای به نقطه‌ای نزدیک می شویم که باید تصمیمات مهمی گرفته شود، لذا به همین دلیل درگیر جلسات فراوانی بودیم و دیر رسیدم.

وی با تبیین عناصر سیاست همسایگی و تشریح اقدامات دولت در ماه‌های اخیر در این زمینه افزود: از جمله اقداماتی که در این حوزه به آن توجه کرده ایم، ربط دادن سیاست توجه به همسایگان به موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین هست تا این سطح هم تلاش کردیم پیش برویم که همسایگان احساس دوری نکنند.

وزیر امور خارجه گفت: ضمن اینکه همین پنج طرفی که در مذاکرات هستند که زیاد هم هستند و فراتر از کافی هستند و ما حتما از این ایده استقبال نمی‌کنیم که اعضای جدیدی از منطقه به مذاکرات اضافه شوند، اما حتماً در رویکرد جدید مشورت با همه همسایگان از اولویت‌هایی است که ما حتی در موضوع مذاکرات وین هم دنبال می‌کنیم.

وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: تنظیم و تقویت روابط ایران با همسایگان در اولویت است؛ اما می‌توان گفت بنا به دلایل مختلف تاکنون این اولویت مهم و ظرفیت عظیم به طور کامل مورد بهره برداری قرار نگرفته و ارزش افزوده تقویت مناسبات کشورمان با ۱۵ کشور همسایه در تقویت منافع ملی و توسعه پایدار و همه جانبه منطقه کمتر دیده شده است.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های اساسی شروع به کار دولت جدید اولویت بخشی و همکاری و تعامل با همسایگان است، افزود: دولت سیزدهم در تلاش است با حداکثرسازی ظرفیت‌های موجود و به فعلیت رساندن ظرفیت‌های معطل مانده و بهینه سازی روابط دوجانبه با کشورهای همسایه را مجدانه پیگیری کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: سیاست همسایه محور و یا اولویت بخشی به همکاری با همسایگان طبعاً دارای مفاهیم عام جغرافیایی، حقوقی اقتصادی و فرهنگی است و در مفهوم عام و موسع حقوقی، همسایگی علاوه بر مولفه جغرافیا و مرز دارای گزینه‌های حقوقی _ بین المللی نیز است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نیاز مبرمی به عملیاتی کردن مزیت‌های نسبی بالفعل خود در یک محیط پایدار منطقه‌ای دارد، افزود: محیط پایدار به معنای وجود ثبات سیاسی و امنیتی به شکلی است که بتوان هم در سطح راهبردی و هم تاکتیکی برنامه‌ها و اولویت‌های اساسی کشور را محقق ساخت.

کد خبر: ۱۳۱٬۴۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha