۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳
بانک مرکزی به فرامین مراجع تقلید عمل کند| تداوم دعوت مجلس از مسئولان اجرایی برای رفع مشکلات مردم
«بازار» از نحوه اجرای بانکداری بدون ربا گزارش می دهد

بانک مرکزی به فرامین مراجع تقلید عمل کند| تداوم دعوت مجلس از مسئولان اجرایی برای رفع مشکلات مردم

هرچند توسعه بانکداری با رعایت قواعد شرعی، در دستور کار بانک مرکزی است اما کارشناسان می گویند؛این بانک ضمن عمل به فرامین مراجع تقلید در امور بانکی، باید در تعامل با مجلس برای حل مشکلات مردم گام بردارد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از دیدار اخیر رئیس کل بانک مرکزی با مراجع تقلید در قم، حضرات آیات تاکید داشتند؛ هرگونه فعالیت ربوی در نظام بانکداری اسلامی حرام بوده و همه باید کمک کنند تا بانکداری اسلامی که به نفع مردم است و از دغدغه‌های دولت جدید نیز می باشد، محقق شود. چرا که با وجود تذکرات متعدد مراجع از گذشته تاکنون در خصوص غیرمشروع بودن سود دیرکرد، و برخی عملیات های بانکی ربوی، تاکنون نتیجه مثبتی در این زمینه به دست نیامده است.
صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی نیز در دیدار با مراجع عظام تقلید؛ اعلام کرد: توسعه بانکداری در چارچوب قواعد شرعی و اسلامی، در دستور کار جدی بانک مرکزی در دوره جدید بوده و تلاش خواهیم کرد تا با تقویت جایگاه شورای فقهی و دبیرخانه آن در بانک مرکزی، نسبت به گسترش فعالیت‌های این شورا اقدام کنیم.

سالهاست که از اجرای قانون بانکداری اسلامی بدون ربا در کشور می گذرد اما متاسفانه در عمل آن طوری که باید امور بانکی با رعایت موازین شرع اسلام انجام می گرفت، به درستی صورت نگرفته است و خیلی از بانک ها از رسالت کاری خود دور شده اند

وجود شبه ربوی بودن برخی از عملیات ها و عقود بانکی
سید کاظم موسوی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با «بازار» درباره ضرورت تحول نظام بانکداری کشور در مسیر درست با الزام به رعایت اصول و قواعد بانکداری اسلامی بدون ربا گفت: سالهاست که از اجرای قانون بانکداری اسلامی بدون ربا در کشور می گذرد اما متاسفانه در عمل آن طوری که باید امور بانکی با رعایت موازین شرع اسلام انجام می گرفت، به درستی صورت نگرفته است و خیلی از بانک ها از رسالت کاری خود دور شده اند.
وی با بیان اینکه کشوری که بنام ایران اسلامی مزین است، ربوی و شبه ربوی بودن در عملیات ها و عقود بانکی آن دردآور است، اظهار داشت: روز گذشته موضوع تسهیل امور بانکی برای پرداخت و وام و تسهیلات به مردم و فعالان اقتصادی، مطابق با ضوابط و رعایت اصول و قواعد بانکداری اسلامی با حضور اصغرابولحسنی، قائم مقام بانک مرکزی در مجلس مطرح شد و قرار بر این شد که بانک مرکزی اقدامات خود را در جهت توجه جدی به رونق اقتصادی با پرداخت وام به واحدهای تولید و کسب و کارها همچنین توجه به ارایه وام خرد با عدم سخت گیری در تضامین و در راستای اعتبار سنجی متقاضیان صورت گیرد.
موسوی به جلسه عصر امروز کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با مسئولان تراز اول بانک مرکزی برای حل و فصل برخی مشکلات در سیستم بانکی و اقتصاد کشور آنگونه که بانک مرکزی با رعایت اصول و مقررات بانکی، حامی و یاری گر اقتصاد کشور و مرتفع کننده مشکلات مردم و فعالان اقتصادی شوند اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی تعامل خوبی با مجلس دارد از طرفی، کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با برگزاری جلسات با مدیران این بانک در تلاش است تا مشکلات حل و فصل و برنامه ریزی های کارشناسانه برای پیشبرد اهداف با هم فکری و هم افزایی صورت گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی چنانچه به دیدار مراجع تقلید می رود باید ضمن عمل به توصیه های آنها فرامین حضرات آیات را مو به مو اجرا کنند. چرا که قبلا نیز دیدارهایی از سوی مدیران بانک مرکزی و وزیر اقتصاد انجام می شد، اما مسئولان بانکی نسبت به توصیه ها و سفارشاات موکد در انجام امور بانکی آنگونه که عقود و مصوبات بانکی با رعایت اصول شرع اسلام انجام شود، کم توجهی می کردند

ضرورت پرهیز از ربوی بودن عملیات های بانکی و حمایت از تولید و اشتغال
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به دیدار اخیر رئیس کل بانک مرکزی با مراجع تقلید در قم اشاره کرد و افزود: در این دیدار مراجع تقلید تاکید داشتند تا فعالیت های بانکی اولا با رعایت اصول فقه و شرع مقدس اسلام انجام شود و از ربوی بودن عملیات های بانکی پرهیز شود، دوما بانک ها طبق قوانین و مقررات حامی بخش تولید، اشتغال و بانک مرکزی نیز ضمن توجه به این موضوع حافظ ارزش پول ملی باشد. در چنین شرایطی وزیر اقتصاد و معاونان وی، همچنین رئیس کل بانک مرکزی یا مدیران این بانک چنانچه به دیدار مراجع تقلید می رود باید ضمن عمل به توصیه های آنها فرامین حضرات آیات را مو به مو اجرا کنند. چرا که قبلا نیز دیدارهایی از سوی مدیران بانک مرکزی و وزیر اقتصاد انجام می شد، اما نظام بانکی نسبت به توصیه ها و سفارت موکد در انجام امور بانکی آنگونه که عقود و مصوبات بانکی با رعایت اصول شرع اسلام انجام شود، کم توجهی می کردند.
وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی و وزیر اقتصاد باید با ربا خواری بانک ها مبارزه کنند و نگذارند در عقود بانکی و انجام امور، ربا خواری صورت گیرد، افزود: اکنون برخی بانکها به سمت فعالیت های پرسود و سفته بازی رفته و نسبت به رعایت اصول شرعی کم توجه اند با این وجود بانک مرکزی باید با نظارت دقیق بر عملکرد بانک ها همچنین ایجاد برنامه ای دقیق مانع از ربا خواری درسیستم بانکی شود زیرا هنوز برخی بانک ها سود دیر کرد اخذ می کنند در حالی که مراجع دینی آن را حرام اعلام کرده اند.

شرایط اقتصادی و معیشت مردم مساعد نیست، بنابراین بانک مرکزی باید برنامه ریزی درستی برای حفظ ارزش پول ملی و مهار نرخ رشد تورم با سیاست گذاریهای خاصی داشته باشد که این موضوع مورد توجه نمایندگان مجلس است

مجلس مدافع مردم است، بانک مرکزی و وزرای اقتصادی با برنامه ریزی به فکر معیشت مردم باشند
علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با «بازار» درباره نشست مدیران بانکی با اعضای این کمیسیون گفت: نشست با مدیران بانکی امروز عصر برگزار می شود اما چون بنده عضو کمیسیون تلفیق مجلس هستم از زوایای و جزئیات آن بی خبرم اما همین قدر اطلاع دارم که قرار است چنین نشستی برای ایجاد تسهیل امور بانکی آنگونه که به نفع مردم و اقتصاد کشور باشد همچنین چگونگی نرخ سود بانکی و ... برگزار شود.
وی با بیان اینکه مجلس مدافع مردم است و مشکلات مردم با دعوت از مسئولان اجرایی کشور برای ایجاد راهکارها و چاره جویی در رفع مشکلات باید رفع شود، گفت: شرایط اقتصادی و معیشت مردم مساعد نیست بنابراین بانک مرکزی باید برنامه ریزی درستی برای حفظ ارزش پول ملی و مهار نرخ رشد تورم با سیاست گذاریهای خاصی داشته باشد که این موضوع مورد توجه نمایندگان مجلس است.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: نه فقط بانک مرکزی بلکه وزرای اقتصادی باید به فکر معیشت مردم و رونق اقتصادی کشور باشند، کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با دعوت از آنها برای حل مشکلات و ایجاد راهکارهای علمی جلسات متعددی برگزار کرده و این نشست ها همچنان ادامه دار خواهد بود.
بنا به این گزارش، کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تلاش دارد تا با دعوت از مسئولان اجرایی مشکلات مردم و اقتصاد کشور را با هم اندیشی و ایجاد راهکاری درست و اصولی حل کند. توجه مجلس و دولت به مباحث اقتصادی چون حفظ ارزش پول ملی، مهار رشد تورم، جذب نقدینگی در بخش تولید، اشتغالزایی و رونق اقتصادی است که در این مسیر گام بر می دارند.
از طرفی، توجه به بانکداری اسلامی بدون ربا همچنان مورد تاکید مراجع تقلید است، اما خیلی از بانکها نسبت به این موضوع کم توجه اند، البته از آنجایی که توسعه بانکداری با رعایت قواعد شرعی، در دستور کار بانک مرکزی در دوره جدید است، بنابراین این بانک باید به فرامین مراجع تقلید در انجام امور بانکی آنگونه که عقود و مصوبات با رعایت و نظارت اصول فقهی و اسلامی باشد عمل کند.

کد خبر: ۱۳۱٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha