قرقیزستان دروازه ورود به اوراسیا
در نشست هیات تجاری قرقیزستان در اتاق تهران مطرح شد

قرقیزستان دروازه ورود به اوراسیا

اعضای هیات تجاری قرقیزستان در نشستی در اتاق بازرگانی تهران با برخی از مدیران این اتاق و نمایندگان بخش خصوصی دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، نشست هیات تجاری قرقیزستان با نمایندگان بخش خصوصی و مدیران ارشد اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. در این نشست که فریال مستوفی، رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری، سحر بنکدارپور رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال و حسام‌الدین حلاج معاون امور بین‌الملل اتاق تهران حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با بیان اینکه هدف از تشکیل این جلسه به هم‌رسانی و ایجاد زمینه‌های همکاری تجاری بین دو کشور ایران و قرقیزستان است، گفت: ظرفیت‌های خوبی در حوزه، تولید، سرمایه‌گذاری و صادرات در هر دو کشور وجود دارد که می‌تواند زمینه و بستر خوبی برای هر دو کشور ایجاد کند.

سحر بنکدارپور ادامه داد: از این رو، با هدف بهره‌مندی اعضای اتاق بازرگانی از این بازار، تصمیم به مذاکره با هیات تجاری قرقیزستانی گرفتیم که امیدوارم موثر واقع شود.

رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران نیز ضمن تشریح فعالیت‌های اتاق بازرگانی تهران اشاره کرد که اتاق تهران با ۲۷ هزار عضو بزرگترین اتاق بازرگانی کشور است که در حدود ۴۵ درصد حجم تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است.

فریال مستوفی تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌های کوچک، بزرگ و متوسط در استان تهران یا بنگاه‌هایی که دفتر مرکزی آنها در این استان واقع است، عضو اتاق تهران هستند و بنابراین، جمع بزرگی از تمام کسب‌وکارها و شرکت‌های فعال کشور در پارلمان بخش خصوصی پایتخت حضور دارند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: اعضای اتاق تهران در حوزه‌های مختلفی اعم از سرمایه‌گذاری، تولیدی، بازرگانی، حمل‌ونقل، واردات و صادرات آمادگی همکاری دارند؛ لذا باید زمینه‌های همکاری مشخص شود و مایه مسرت است که بخش خصوصی ایران و قرقیزستان بتوانند رابطه دوجانبه‌ای با یکدیگر برقرار کنند.

در ادامه این نشست، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ضرورت عضویت فعالان اقتصادی حوزه تجارت خارجی در اتاق‌های بازرگانی گفت: در اتاق تهران با گروه بزرگی از فعالان اقتصادی مواجه هستید که تجربه کار بین‌المللی دارند، علاوه بر این حدود ٢١٠ انجمن و اتحادیه‌ عضو وجود دارند که در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند و هر کدام به یک حوزه تخصصی اشراف دارند که تجربهای غنی از تولید، صادرات و همکاری مشترک را در اختیار طرفهای خارجی قرار میدهد.

حلاج تصریح کرد: چنانچه هدف از همکاری با طرف ایرانی مشخص شود، می‌توانیم همتایان آنان را در میان تشکلهای عضو پیدا و معرفی کنیم.

بستر مناسب توسعه همکاری‌ها در بخش معدن
ریکوف تیمورلان، از اعضای هیات تجاری قرقیزستان نیز با بیان اینکه، هدف قرقیزستان از ورود به ایران ایجاد فعالیت‌های تجاری موفق و همکاری دوجانبه است، گفت: قطعا این همکاری برای هر دو طرف سودآور خواهد بود. هیچ همکاری دو جانبه‌ای بین دو طرف خارجی انجام نمی‌شود، مگر اینکه فاکتورهای انسانی در آن دخیل باشد. از این رو، تصمیم گرفتیم، شخصا در ایران حضور پیدا کنیم و از پتانسیل‌های انسانی و توانایی‌ها تولیدی و تجاری ایران مطلع شویم.

وی افزود: به‌رغم اینکه، زمان کمی برای بازدیدها داشتیم، توانایی تولید افرادی که با آنها ملاقات کردیم ما را شگفت‌زده کرد. در این بازدیدها نقاط مشترک بسیاری دیدیم که می‌توانیم روی آنها متمرکز شویم. آنچه برای من جالب توجه بود این است که نهادهای دولتی دو کشور برای آغاز این فعالیت تجاری علاقه نشان دادند و مطمئن هستم این جلسه با اتاق بازرگانی تهران هم نتایج خوبی در بر خواهد داشت.

دیگر اعضای این هیات نیز نیز با بیان اینکه، توانایی و امکان همکاری در حوزه‌های صنایع و معادن و صنایع مرتبط و همچنین، سرمایه گذاری مشترک در قرقیزستان جهت استخراج معادن وجود دارد، عنوان کردند که هدف اصلی از این سفر بازدید از ظرفیت‌های بالای همکاری بود و با توجه به اینکه پتانسیل‌های عظیمی به ویژه در حوزه معدن در هر دو کشور وجود دارد، همکاری در این حوزه می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه مراودات اقتصادی دو کشور باشد.

دروازه‌ای برای ورود به اوراسیا
هم‌چنین مدیر مرکز تجاری ایران در قرقیزستان با بیان اینکه این مرکز ۲۰ سال سابقه فعالیت در آسیای مرکزی و اتحادیه اوراسیا را دارد، گفت: اگر قرقیزستان را به عنوان یک پایلوت برای تجارت در منطقه اوراسیا در نظر بگیریم، باید بگویم یک فضای مناسبی برای ۶۰ الی ۷۰ میلیون جمعیت را ایجاد می‌کند. چراکه، قرقیزستان مسیر تجارت با تاجیکستان و ازبکستان بوده و همچنین مرز ریلی با قزاقستان و ازبکستان دارد.

جلیل نایب اظهار کرد: ما این حوزه را کاملا بررسی کردیم و منطقه مستعد کار است. ورود به اتحادیه اوراسیا پتانسیل عظیمی را به ما معرفی خواهد کرد. همچنین، تجربه همکاری تجاری با کشور روسیه نشان داده که تعرفه‌های سنگین و استانداردهای سختی وجود دارد. اما از این دروازه که برایمان گشوده شده است، می‌توانیم این موانع را دور بزنیم. از این طریق، به راحتی می‌توانیم هم به روسیه صادرات داشته باشیم و هم در کشورهایی که از آنها نام برده شد برند ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در انتقاد به انجام فعالیت تجاری با قرقیزستان عده‌ای از منتقدان معتقدند این کشور حدود ۶ میلیون جمعیت دارد و تولید ناخالص داخلی قابل توجهی هم ندارد و به درد همکاری تجاری نمی‌خورد. اما باید بگویم قرقیزستان دروازه ورود به منطقه اوراسیاست.

نایب در پایان تاکید کرد: نقل و انتقال پول و بانکی از طریق صرافی‌هایی که وجود دارد به‌راحتی انجام می‌شود. همچنین آمادگی حمل و نقل از درب کارخانه به این کشور برای شرکت‌های ایرانی وجود دارد و این شرکت‌ها بدون هیچ مشکلی می‌تواند این کار را انجام دهند.

بر اساس این گزارش، در نهایت مقرر شد ضمن جمع‌بندی مشاهدات هیات تجاری قرقیزستانی و ارائه درخواست مشخص، تعاملاتی بین اتاق بازرگانی تهران و کشور قرقیزستان در قالب برگزاری وبینارهای تجاری یا تبادل هیاتهای اقتصادی صورت گیرد.

کد خبر: ۱۳۱٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha