۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
روغن موتورها چطور به محیط زیست کمک می کنند؟
افزایش۷ برابری عمر روغن موتور و کاهش آلایندگی

روغن موتورها چطور به محیط زیست کمک می کنند؟

روغن های قدیمی عمر کوتاهی داشتند و معمولا بعد از ۲ تا ۳ هزار کیلومتر پیمایش باید تعویض می شدند. اما برخی از روغن های امروز شرکت نفت پارس ۷ برابر بیشتر عمر داشته و ۲۰ تا ۲۲ هزار کیلومتر کار می کنند.

بازار؛ گروه آب انرژی: بحران محیط زیست با سرعت بی سابقه ای پیش می رود و کشورها در تلاش برای کاهش آلایندگی های خود هستند. هر یک از صنایع الزاماتی را برای خود در نظر گرفته اند. اما آیا تا به حال با خود فکر کرده اید که تولید کنندگان روغن موتور چه کمکی می تواند به تحقق این هدف بکنند؟

گودرزی کارشناس صنعت روغن موتور در اینباره به بازار می گوید: در روغن های نسل جدید به ۳ فاکتور اصلی توجه شده است. نخست اینکه حجم موتور کوچک شده و به تبع آن گپ و فاصله بین قطعات هم کمتر و قدرت آن بیشتر شده است. جالب است که بدانید موتورهای جدید به صورت یک پک کامل بوده و حتی دست هم داخل موتور نمی رود. این در حالی است که در گذشته موتورهای قدیمی بسیار بزرگ بودند. به همین خاطر این روزها معمولا دارندگان خودرو از روغن های سبک تری همچون ۰w۱۲، ۰w۳۰، ۰w۲۰ که غوام کمتری دارند، استفاده می کنند. اما در گذشته کاملا برعکس بود و روغن های غلیظ تر مشتریان بیشتری داشتند.

استفاده از روغن موتورهای رقیق باعث می شود که انتقال حرارت بهتر انجام شده و انرژی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن سیال کمتر شود. در واقع با این کار مصرف سوخت هم کمتر می شود

او با بیان اینکه یکی از راه های کاهش مصرف سوخت، کاهش ویسکوزیته روغن در موتور و گیربکس است، گفت: استفاده از روغن موتورهای رقیق باعث می شود که انتقال حرارت بهتر انجام شده و انرژی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن سیال کمتر شود. در واقع با این کار مصرف سوخت هم کمتر می شود.

این کارشناس صنعت روغن موتور به ذکر مثالی پرداخت و گفت: خودروهای قدیمی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش بین ۱۵ تا ۱۷ لیتر بنزین می سوزاند. در حالیکه در حال حاضر یک خودروی سمند در جاده به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش تنها ۷ لیتر سوخت مصرف می کند. بدیهی است که وقتی مصرف سوخت کاهش پیدا می کند، گازهایی که می سوزد هم کاهش پیدا می کند و آلایندگی خودرو هم کمتر می شود. در واقع شرکت های سازنده روغن موتور با این کار ضمن کاهش هزینه ها، به داشتن محیط زیستی سالم تر کمک می کنند.

روغن موتورها چطور به محیط زیست کمک می کنند؟

روغن های قدیمی عمر کوتاهی داشتند و معمولا بعد از ۲ تا ۳ هزار کیلومتر پیمایش باید تعویض می شدند. اما برخی از روغن های امروز شرکت نفت پارس ۲۰ تا ۲۲ هزار کیلومتر کار می کنند

افزایش ۷ برابری عمر روغن موتور

اما عمر بالای روغن موتورهای امروز از دیگر مزیت های این محصولات است که نمی تواند چشم روی آن بست. به گفته گودرزی، روغن های قدیمی عمر کوتاهی داشتند و معمولا بعد از ۲ تا ۳ هزار کیلومتر پیمایش باید تعویض می شدند. اما برخی از روغن های امروز شرکت نفت پارس ۲۰ تا ۲۲ هزار کیلومتر کار می کنند. تقریبا می توان ادعا کرد که عمر روغن موتور تا ۷ برابر افزایش پیدا کرده است.

او البته معتقد است که هنوز راه زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب وجود دارد چرا که برخی از روغن موتور در کشورهای اروپایی تا ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر هم قابل استفاده هستند.

این کارشناس صنعت روغن با اشاره به این نکته که پایه روغن موتورها نفتی است، ادامه داد: وقتی عمر روغن موتور بیشتر می شود تقاضا برای نفت خام هم کاهش پیدا می کند. با این کار ذخایر نفتی کشور را برای نسل های آینده خود حفظ می کنیم. می توانیم از آنها در صنایع دیگری استفاده کنیم یا با صادرات آنها به نوعی شرایط را برای افزایش درآمدهای ارزی کشور فراهم کنیم.

کد خبر: ۱۳۱٬۲۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha