۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
چطور از شر رسوب های داخل موتور خودروی خود خلاص شوید؟| رابطه معکوس سایش قطعات و مصرف سوخت
باورهای رایج اشتباه درباره روغن موتور

چطور از شر رسوب های داخل موتور خودروی خود خلاص شوید؟| رابطه معکوس سایش قطعات و مصرف سوخت

گودرزی کارشناس صنعت روغن گفت:روغن با کیفیت خوب طول عمر بالاتری داشته و موتور را پاکیزه تر نگه می دارد. اما روغن موتور با سطح کیفیت پایین موجب می شود که روی رینگ ها و قطعات حساس موتور خودرو رسوب بگیرد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: با وجود اینکه تولید روغن (های) موتوری با کیفیت و عمر بالا در کشور، هنوز هستند رانندگانی که به دنبال روغن موتورهای با کیفیت نازلتر می روند.

بسیاری بر این باورند که به جای استفاده از روغن های موتور با کیفیت گران قیمت که عمر طولانی تری هم دارند، از روغن های با کیفیت نازلتر اما ارزان می توان استفاده کرد. در عوض به جای اینکه هر ۶ ماه یکبار روغن خود را تعویض کنند، هر ۲ ماه یکبار این کار را انجام دهند. این دیدگاه که عموما در بین رانندگان خودروهای سنگین رایج است اما چه صدماتی را می تواند به خودروی شما وارد کنند؟.

روغن با کیفیت خوب طول عمر بالاتری داشته و موتور را پاکیزه تر نگه می دارد. اما روغن موتور با سطح کیفیت پایین موجب می شود که روی رینگ ها و قطعات حساس موتور خودرو رسوب بگیرد

گودرزی کارشناس صنعت روغن موتور در اینباره می گوید: زمانی که از یک روغن موتور با گرید پایین استفاده می کنید مصرف سوخت خودرو را به شدت بالا می رود. به خصوص در زمانی که قرار است خودرو گرم شود، سوخت زیادی سوخته می شود.

اما بالا رفتن مقدار مصرف سوخت تنها ضرر استفاده از روغن های بی کیفیت نیست. به گفته گودرزی، روغن با کیفیت بالاتر نقش محافظتی و طول عمر بالاتری داشته و موتور را پاکیزه تر نگه می دارد. اما روغن موتور با سطح کیفیت پایین موجب می شود که به مرور زمان روی رینگ ها و قطعات حساس موتور خودرو رسوب بگیرد. وقتی لایه رسوب روی قطعه موتور را بپوشاند دیگر با استفاده از روغن با کیفیت نمی توان رسوبات تشکیل شده را پاک کرد. در واقع در این وضعیت استفاده از روغنهای با کیفیت اثر مفید نخواهد داشت به نوعی همان نوش دارو بعد از مرگ سهراب است.

میزان سایش و مصرف سوخت یه رابطه معکوس دارند. یعنی اگر می خواهید جلوی سایش را بگیرید باید از یک روغن غلیظ تر استفاده کنید

چطور جلوی سایش قطعات را بگیریم
این کارشناس صنعت روغن موتور می گوید: میزان سایش و مصرف سوخت یه رابطه معکوس دارند. یعنی اگر می خواهید جلوی سایش را بگیرید باید از یک روغن غلیظ تر استفاده کنید. البته نباید فراموش کرد که استفاده ازروغن موتور غلیظ تر میزان مصرف سوخت را بالا خواهد برد. این همان چالشی است که تولیدکنندگان خودرو و روانکار با آن مواجه هستند.

او ادامه داد: تولیدکنندگان روانکار سعی دارند تا با استفاده ازمواد افزودنی با تکنولوژی روز در عین حال که ویسکوزیته (غلظت) روغن را پایین می آورند، مانع سایش قطعات هم شوند. تا هم زمان بتواند هم مصرف سوخت و هم میزان سایش را کاهش بدهند. به عبارتی می توان گفت گه کاهش توأمان میزان مصرف سوخت و میزان سایش برای تولیدکنندگان روانکار یک چالش اساسی تلقی می شود.

کد خبر: ۱۳۱٬۱۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha