۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷
نوسانات هیجانی قیمت آهن آلات

نوسانات هیجانی قیمت آهن آلات

در ابتدای روز گذشته قیمت روز آهن آلات در عمده مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود اما ساعتی بعد نوسانات افزایشی و کاهشی در قیمت روز آهن به ویژه در بخش میلگردها مشهود بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، در نخستین روز هفته و پس از ثبات تقریبی دوماهه قیمت‌ها، در ابتدای روز گذشته قیمت روز آهن آلات در عمده مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود اما ساعتی بعد نوسانات افزایشی و کاهشی در قیمت روز اهن به ویژه در بخش میلگردها مشهود بود.

بازار ارز نیز ساعات ابتدایی روز را با نوسان افزایشی جزئی آغاز کرد اما در پایان روز قیمت دلار مجددا به کانال ۲۷ هزار تومانی بازگشت و در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۹۵۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن
پس از مدت‌ها ثبات قیمت‌ها به‌ویژه قیمت روز میلگرد در بازار شکسته شد و نوسانات افزایشی و کاهشی مختصری ایجاد شد و این در حالی بود که خرید آهن آلات همچنان راکد و بی‌رونق بود.

بنابراین شنبه برای میلگرد روز پرچالشی بود و مشاهده کردیم که نوسانات قیمتی زیادی برای این محصول ثبت شد. به این صورت که در ابتدای روز قیمت میلگرد تقریبا ثابت بود و حتی برخی مبادی فروش قیمت محصولاتشان را کاهش می‌دادند اما ساعتی بعد علاوه‌بر افزایش ۵۰ الی ۵۰۰ تومانی قیمت میلگرد، حتی قیمت سوم و چهارم نیز اعلام کردند و خرید و فروش‌ میلگرد با تأیید صورت می‌گرفت.
برخلاف میلگرد که در مقایسه با سایر محصولات پرنوسان بود، شاهد ثبات گسترده قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی در بخش عمده‌ای از مبادی فروش بودیم و تغییر چندانی در قیمت این محصولات مشاهده نشد.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله نیز در بخش عمده‌ای از شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما در این میان شاهد کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی این محصول نیز بودیم. همچنین قیمت روز ورق سیاه نیز کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت و ورق گالوانیزه نیز کاهش قیمت ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومانی را تجربه کرد.

قیمت روز تیرآهن نیز در کنار ثبات قیمت در بخش کیلویی، برخی مبادی فروش افزایش ۱۵۰ تومانی داشتند اما در بخش شاخه‌فروشی جز شاخه‌های پرفروش ذوب آهن اصفهان که افزایش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی داشتند در مابقی مبادی فروش ثابت و بدون تغییر قیمت اعلام شد.

براساس آمار موجود از تالار صنعتی محصولات عرضه شده در بورس کالای روز گذشته از حدود ۳۰ هزار تن محصولات عرضه شده، ۱۳ هزار و ۵۱۰ تن آن آن مورد تقاضا و معامله واقع شد.

قیمت شمش عرضه شده در این دور از بورس افزایش ۲/۲ درصدی داشت که در نهایت به قیمت ۱۴ هزار و ۹۹۰ تومان معامله شد. اما طبق اخبار موجود امروز نیز مواد اولیه همچون آهن اسفنجی، گندله و سنگ آهن و... در حدود ۶۳۶ هزار تن در بورس کالا عرضه خواهد شد که گویا قیمت آهن اسفنجی در مقایسه با عرضه پیشین حدود ۰/۰۳ درصد رشد داشته و به قیمت ۸ هزار و ۷۹۸ تومان عرضه خواهد شد.

بنابراین می‌توان گفت میزان معاملات محصولات عرضه شده و نرخ پایه آنها قیمت اهن الات را تحت تأثیر قرار داده و در مسیر افزایشی می‌کشاند. درواقع می‌توان بخشی از افزایش قیمت روز گذشته به ویژه قیمت میلگرد را به تحریک واحدهای بالای زنجیره فولاد نسبت داد که احتمالا این جریان برای فولادسازان و نوردکاران سود بهتری را فراهم خواهد کرد.

با وجود افزایش جزئی قیمت‌ها، اما همچنان کفه تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای محصولات فولادی سبک بود و عملا تقاضای چندانی برای خرید اهن الات مشاهده نشد؛ زیرا نه شرایط جوی جامعه اجازه می‌دهد که تقاضا بالا برود و نه بازار پتانسیل افزایش قیمت را دارد و آنچه در روز گذشته شاهد بودیم حاصل ایجاد جو هیجانی بود که ممکن است برای تحریک تقاضا رخ داده باشد.
به نظر می‌رسد با توجه به شرایط فعلی جامعه افزایش هیجانی قیمت‌ها اعتماد متقاضیان را سلب می‌کند و آنچه بازار آهن بیش از همه به آن نیاز دارد، ثبات و آرامش در قیمت‌ها است.

ادامه‌دار بودن قطعی برق فولادسازان
به گزارش آهن پرایس، از سوی دیگر خبری مبنی بر قطعی برق فولادسازان منتشر شد که از مهمترین عوامل ایجاد نوسان در بازار آهن در روز گذشته به شمار می‌رود. براساس این اخبار طبق اعلام وزارت نیرو به دلیل کمبود سوخت مایع نیروگاه‌های شمال کشور که به دلیل سردی هوا و کاهش جریان گاز طبیعی درحالت بحران قرار گرفته است، برای مدیریت و کنترل مصرف، برق برخی فولادسازان قطع خواهد شد.

همانطور که در تابستان نیز برق برخی واحدهای تولیدی قطع شد، کاهش تولید و زیان این واحدها را در بر داشت که در طی آن قیمت تیرآهن و میلگرد با افزایش ۲ هزار تومانی از کانال قیمتی ۱۵ هزار تومان وارد کانال ۱۷ هزار تومانی شد.

بنابراین به نظر می‌رسد انتشار این خبر نیز بهانه‌ای در جهت تحریک تقاضا و افزایش قیمت‌ها باشد، زیرا تولیدکنندگان بزرگ کشور کماکان درحال فعالیت هستند و قطعی برق چند شرکت خصوصی خللی در تأمین نیاز بازار ایجاد نخواهد کرد و چه‌بسا بازار رکودی تقاضا را نیز بیش از پیش تعمق ببخشد.

اما خبری که روز گذشته در زمینه قطع برق فولادسازان منتشر شد از این قرار است که براساس اعلام سازمان برق منطقه‌ای تهران برق تعدادی از فولادسازان قطع خواهد شد.

با توجه به تجربه قطعی برق در تابستان و محدودیت مصرف گاز برخی واحدها در آذر ماه و اکنون نیز انتشار خبر قطعی برق برخی واحدهای فولادی، موجب اعتراض مدیران فولادی شده است.

برخی از مدیران می‌گویند درحالی که بخش فولاد کشور بسیار سودآور است هرگاه کمبودی در زمینه نیرو و انرژی پیش می‌آید سریعا به سمت تحدید انرژی صنایع فولادی روی می‌آورند گویی که صنعت دیگری در کشور وجود ندارد.

این مدیران می‌افزایند: درست زمانی که قیمت برق و گاز افزایش پیدا کرده است در این اثنا به قطعی آن نیز اقدام می‌کنند که به‌یقین به ضرر و زیان مالی این واحدها منجر خواهد شد و چه بسا برخی فولادسازان را نیز به ورشکستگی خواهد کشاند.

در شرایط فعلی جامعه که نیاز به احیای منابع ارزآور جهت بهبود اوضاع اقتصادی کشور بیش از همیشه اهمیت دارد، رفع موانع تولید امری مهم و حیاتی به نظر می‌رسد. زیرا با قطعی برق واحدهای فولادی در تابستان شاهد زیان ۶ میلیارد دلاری و از دست رفتن ۳۰۰ هزار شغل بودیم.

در حال حاضرتبعات قطعی برق و گاز نیز از پیش مشخص است و بعضا ممکن است زیان‌های آن قابجبران‌ناپذیر باشد.

کد خبر: ۱۳۱٬۰۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha