۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
بین ۲۰ تا ۸۰ درصد مونتاژ خودرو داریم| تولید خودروی داخلی نداریم!
اختصاصی بازار:

بین ۲۰ تا ۸۰ درصد مونتاژ خودرو داریم| تولید خودروی داخلی نداریم!

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در کشور بین ۲۰ تا ۸۰ درصد مونتاژ خودرو وجود دارد و تولید خودرو نداریم.

لطف الله سیاهکلی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به ارجاع طرح ساماندهی صنعت خودرو به مجمع تشخیص مصلحت نظام و اصرار مجلس در رابطه با مصوبات خود در این بخش اظهار داشت: بنده فکر می‌کنم منظور برادران ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که واردات مد نظر قرار گرفته در قالب این طرح، ممکن است به تولید خودروی داخل لطمه وارد کند.

وی تأکید کرد: اگر فرض را بر این بگذاریم که این جور است، ابتدا باید ببینیم که تولید خودروی ما در کشور تولید داخل است و یا خیر؟ چرا که از منظر بنده، ما تولید خودروی داخلی نداریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کشور بین ۲۰ تا ۸۰ درصد مونتاژ خودرو وجود دارد و تولید خودرو نداریم.

وی اظهارداشت: این دو خودروساز ما که ادعا می‌کنند تولید خودرو دارند، خودشان می گویند که ۲۰ درصد از قطعات خودروی تولیدی شان، وارداتی است؛ بنابراین ما در تولید خودرو از ۲۰ تا ۸۰ درصد مونتاژ خودرو در کشور داریم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما تولید ۱۰۰ درصدی خودرو در کشور نداریم، بیان داشت: دلیل این مسئله هم این است که در حال حاضر خودروهایی که در پارکینگ خودرو سازی ها قرار دارند بیرون نمی آیند و وارد بازار نمی شوند،آنهم به این دلیل که قطعات لازم را در اختیار ندارند و این قطعات وارداتی است.

وی تاکید کرد: خودروسازان تاکید دارند که برای هر خودرو ۱۵۰۰ دلار منابع نیاز دارند؛ بنابراین بر اساس همین دلیل می‌توان در این بخش نتایج لازم را به دست آورد.

این نماینده مجلس بیان داشت: متاسفانه خودروسازان خودروهای درون پارکینگ های خود را به دلیل عدم تامین قطعات لازم به بازار ارائه نمی‌کند و دوم اینکه خودروسازان به ۱۵۰۰ دلار برای تکمیل هر خودرو نیاز دارند بنابراین همین دو فاکتور گویای این است که خودرو ما به طور صد درصد تولید داخل نیست.

وی ضمن تاکید بر این نکته که خودروی ما تولید داخل نیست، اظهار داشت : پاسخ دوم ما به دوستانمان در مجمع این است که حتی اگر بر فرض خودروی ما تولید داخل باشد و اصلاً بپذیریم که حرف ما در این بخش غلط است، آیا واردات به تولید داخل لطمه وارد می‌کند؟حتماً در این شرایط، واردات خودرو به تولید خودرو لطمه‌ای وارد نمی‌کند. چرا که میزان نیاز کشور به خودرو دو میلیون در سال است.

این نماینده مجلس بیان داشت: ما دو میلیون خودرو در سال نیاز داریم تا عرضه و تقاضای خودرو معنادار شود و بتوانیم بازار را مدیریت کنیم، این در حالی است که ما ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار عدد خودرو در سال تولید خودرو داریم، بنابراین ما یک و نیم میلیون خودرو در سال کمبود داریم.

وی با طرح این سوال که ما با مشکلات ارزی که داریم، می‌توانیم به چه میزان خودرو به کشور وارد کنیم؟ بیان داشت: با مشکلات ارزی که داریم نهایتاً می توانیم ۲۰۰ هزار خودرو وارد کشور کنیم و بیشتر از این برای ما مقدور نیست، بنابراین هنوز ما خیلی در زمینه تنظیم عرضه خودرو فاصله داریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: تولید کننده داخل حتی اگر به صورت فول ظرفیت هم کار کند و بیاید یک و نیم میلیون خودرو در سال در کشور تولید کند، باز ما ۵۰۰ هزار خودرو در کشور کمبود داریم. بنابراین واردات خودرو با تولید خودرو در کشور مقابله نمی‌کند بلکه دست دولت را برای تنظیم بازار خودرو باز می گذارد. بنابراین واردات خودرو برای تنظیم بازار خودرو است و حتماً تنظیم بازار خودرو به تولید خودرو لطمه نخواهد زد.

کد خبر: ۱۳۱٬۰۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرج مسیب نژاد IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      1 0
      چطور بخاطر کمبود برنج چندین برابر واردات دارید و کمر کشاورز را می‌کنید آنوقت کمبود چندین برابری خودرو دارید مرزها رابستید ؟! بنطر میرسه چشم ها را بیشتر بخاطر منافع شخصی بستید !