۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۶
سند راهبردی ۲۵ ساله؛ سرآغاز همکاری‌های گسترده ایران و چین
کارشناس ارشد روابط بین الملل مطرح کرد

سند راهبردی ۲۵ ساله؛ سرآغاز همکاری‌های گسترده ایران و چین

کارشناس ارشد روابط بین الملل با تاکید بر اهمیت روابط ایران و چین گفت: نزدیک شدن اولویت‌های مشترک ایران و چین، زمینه را برای همکاری‌های گسترده‌تر دو کشور فراهم کرده است.

به گزارش بازار، کاظم ذوقی بارانی، همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی را اولویت‌های مشترک همکاری ایران و چین دانست و افزود: چین با هدف تامین انرژی و ایران با هدف ترمیم اقتصاد خود به بسط همکاری مشترک مبادرت می‌کنند.

کارشناس ارشد روابط بین الملل با تاکید بر اینکه توسعه روابط با چین برای ایران می‌تواند از چند منظر مهم باشد افزود: مهمترین موضوع کاستن از فشار تحریم‌های چند دهه‌ای غرب علیه ایران است و بسط روابط سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی با چین می‌تواند از فشار چندین ساله غرب علیه ایران بکاهد.

اولویت‌های مشترک ایران و چین زمینه ساز همکاری‌های گسترده
به گفته ذوقی بارانی، نیاز فزاینده چین به منابع انرژی و بازار ایران، گسترش تعامل سیاسی با تهران با هدف تقابل با یکجانبه گرایی ایالات متحده و کاستن از فشار حضور آمریکا در حوزه پاسیفیک دلیل در اولویت قرار گرفتن تهران در سیاست خارجی پکن است.

کارشناس روابط بین الملل گفت: ایران با هدف خارج شدن از تحریم‌های ظالمانه، ترمیم و کاستن از فشارهای مضاعف اقتصادی ایالات متحده و توسعه شاخه‌هایی از علوم، فناوری و تکنولوژی که چین بدان دسترسی دارد، اولویت سیاسی خود را نگاه به شرق و بسط روابط با چین قرار داده است که سند راهبردی ۲۵ ساله و بسط روابط روز افزون با این کشور در این راستا ارزیابی می‌شود.

ذوقی بارانی افزود: تعامل دو کشور ایران و چین در دو سطح بین المللی و منطقه‌ای قابل تحلیل است. در سطح کلان و در مقیاس بین‌المللی بعد از فروپاشی جهان دوقطبی و تلاش ایالات متحده برای رسیدن به قدرت هژمون در جهان و ایجاد نظام تک قطبی، به‌ویژه بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، دولت‌ها و قدرت‌های مهم جهان به تقابل با ایالات متحده برای جلوگیری از شکل گیری نظام تک قطبی روی آوردند و چین نیز با نزدیک شدن به سایر قدرت‌های سنتی از جمله روسیه سعی کرد تا از شکل گیری جهان تک قطبی مورد نظر ایالات متحده ممانعت کند؛ بنابراین همسو شدن منافع دو کشور موجب نزدیکی سیاست‌های پکن و تهران شد.

به اعتقاد این کارشناس روابط بین الملل، در سطح منطقه‌ای نیز با تمرکز قدرت ایالات متحده به حوزه پاسیفیک و خلأ قدرت هژمون در منطقه غرب آسیا، بسط روابط سیاسی با کشورهای مهم منطقه در اولویت سیاست خارجی چین قرار گرفت که نزدیکی تهران - پکن با هدف تعمیق روابط، در این راستا معنی می‌یابد.

ذوقی بارانی، همچنین عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را در این راستا ارزیابی کرد و گفت: این موضوع به استحکام روابط دو کشور کمک بیشتری خواهد کرد.

کد خبر: ۱۳۰٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha