۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
تهران و مسکو در مسیر توسعه روابط اقتصادی و همکاری بین المللی
رئیس جمهور تاکید کرد

تهران و مسکو در مسیر توسعه روابط اقتصادی و همکاری بین المللی

رئیس جمهور با تاکید براینکه ایرانیان خارج از کشور سفرای ما هستند، گفت: همه ایرانیان در هر کجای جهان باید نگاهشان به رشد و پیشرفت ایران باشد و توان خود را برای این کار صرف کنند.

به گزارش بازار، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در ادامه برنامه های سفر خود به مسکو شامگاه چهارشنبه در دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم روسیه با مغتنم شمردن دیدار با ایرانیان خارج از کشور افزود: در گزارشی که سفیر ایران در روسیه و فعالان اقتصادی در این جلسه ارائه دادند، آسیب شناسی بسیار خوبی انجام شده بود اما ما نیازمند آسیب زدایی و رفع مشکلات هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار روز چهارشنبه خود با ولادیمیر پوتین خاطر نشان کرد: احساس این بود که اراده جدی برای رفع موانع و مشکلات در مسیر ارتقا و توسعه همکاری‌های مشترک وجود دارد.

رئیسی افزود: بخشی از این دیدار به مسائل مشترک دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و توسعه روابط اختصاص داشت، اما بخش دیگر به نقش قدرتمند ایران و روسیه در منطقه و مسائل بین المللی مرتبط بود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: برداشت از این دیدار و گفت وگو این بود که مسئولان هر دو کشور بدنبال مرتفع کردن مشکلات و توسعه روابط هستند.

رئیسی در ادامه با تاکید بر تلاش اعضای دولت برای رفع مشکلات صادرات اظهار کرد: باید تولید و صادرات قابل پیش بینی باشد و صادر کنندگان و تولیدکنندگان بتوانند با پیش بینی در این حوزه فعالیت کنند. ریسک پذیری درست است اما تا حدودی باید اقتصاد نیز قابل پیش بینی باشد تا فعالان این حوزه هم دچار خسارات نشوند.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت تسهیل صادرات، تصریح کرد: برخی از اقدامات برای اصلاح نظام اقتصادی در آغاز راه است که برخی از آنها خود را در بودجه ۱۴۰۱ نشان خواهد داد.

رئیسی همچنین با اشاره به امکان ایجاد بستر مناسب برای کالاهای ایرانی در بازارهای روسیه، اظهار کرد: رئیس جمهور روسیه هم گفت که سهم ایران در بازار این کشور حتما می‌تواند ارتقاء پیدا کند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به افزایش سطح روابط با برخی از کشورها در ماه‌های گذشته، گفت: آمارها نشان می‌دهد به همت بازرگانان و تجار کشورمان و مسئولین، صادرات افزایش یافته است.

رئیسی در مورد رفع مشکلات دانشجویان ایرانی خارج از کشور نیز افزود: حتما وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات لازم را برای حل مشکلات این دانشجویان انجام دهند.

رئیس جمهور گفت: همه ایرانیان در هر کجای جهان باید نگاهشان به رشد و پیشرفت ایران باشد و توان خود را برای اینکار صرف کنند.

رئیسی همچنین با اشاره به اینکه نسل ما باید با فرهنگ، زبان و آداب و رسوم ایرانی انس داشته باشد، تاکید کرد: منعی برای تحصیل و تجارت در خارج از کشور نیست اما باید تعلق خاطر به کشور وجود داشته باشد.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور سفرای کشورمان هستند، تصریح کرد: مردان و زنان بزرگ ایرانی در حوزه‌های علم و فرهنگ و هنر و همچنین عرصه مقاومت در مقابل دشمن تاریخ ساز شدند که می‌توان به آنها افتخار کرد.

رئیسی افزود: ما چهره‌هایی در کشور داریم که زمانه ساز و تاریخ ساز شدند. امروز در جلسه با رئیس جمهور روسیه گفتم که اگر بخواهیم قهرمان مبارزه با تروریسم را به دنیا معرفی کنیم آن فرد قهرمان شهید حاج قاسم سلیمانی است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به برخی تصمیمات شورای عالی ایرانیان خارج از کشور گفت: رفت و آمد برای ایرانیان خارج از کشور باید تسهیل شود و لازم است مشکلات دانشجویان خارج از کشور نیز کاهش یابد.

رئیسی همچنین با اشاره به برخی اظهارات پیرامون ارتباط با همسایگان و توسعه روابط با کشورهای منطقه افزود: آنچه در سیاست خارجی دولت سیزدهم اتفاق می‌افتد توجه به ظرفیت‌هایی است که قبلا مورد بی‌توجهی و کم‌توجهی قرار گرفته بود.

رئیس جمهور در پایان با تاکید بر اینکه سیاست ما سیاست متوازن با نگاه به همه دنیا است، اظهار کرد: اراده ایران و روسیه فعال سازی ظرفیت‌های هر دو کشور است.

کد خبر: ۱۳۰٬۵۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha