۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
موتورسیکلت برقی گواهینامه جداگانه نیاز دارد| حضور ۱۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور
یک تولید کننده موتورسیکلت برقی در گفت و گو با بازار:

موتورسیکلت برقی گواهینامه جداگانه نیاز دارد| حضور ۱۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور

 ابوطالبی مدیرعامل مادو، در خصوص گواهینامه موتورسیکلت های برقی، گفت: طبق قانون وسایل نقلیه ای که سرعت بیشتر از ۲۵ کیلومتر در ساعت دارند، نیازمند گواهینامه هستندو گواهینامه موتورهای برقی باید جدا باشد.

بازار؛ گروه خودرو: موتورسیکلت برقی یکی از وسایل نقلیه جذاب و پرطرفدار این روزهای کلانشهرها است. قیمت بالای این محصولات در کنار عدم توسعه زیرساخت انرژی منجربه به تمایل کم راکبان برای جایگزینی این موتورسیکلت ها با نسخه بنزینی شده است. هرچند که ضریب خرابی موتورسیکلت های الکتریکی تقریبا صفر است، اما در کشور این موضوع مهم مورد توجه راکبان نیست. از آن سو شاهد هستیم که خدمات پس از فروش این موتورسیکلت ها چندان توسعه نیافته است، در این میان شرکت های دانش بنیانی وجود دارند که با بهره گیری از زیرساخت های داخل موتورسیکلت الکتریکی تولید کردند. براین اساس به سراغ محمد ابوطالبی مدیرعامل مادو شرکت دانش بنیان تولید موتورسیکلت رفتیم تا چالش های مذکور را بررسی کنیم:

* مادو از چه زمانی شروع به فعالیت کرده است و چه موتورسیکلت های تولید می کنید؟
از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کردیم و مطالعات میدانی و جمع آوری داده در مورد استفاده از موتورسیکلت های برقی در ایران داشتیم. به این نتیجه رسیدم که می توانیم در کشور موتورسیکلت برقی تولید کرد. بنابراین اقدام به واردات چند دستگاه موتورسیکلت به کشور کردیم. براساس آن چه که در اختیار داشتیم، تست های انجام دادیم که نهایتا منجربه تولید محصول نهایی شد. طراحی و ظاهر موتورسیکلت انتخابی در بازار کشور جدید بوده و از نظر اقلیمی بهترین سازگاری را دارد. فاز نخست پروژه را با مهندسی معکوس آغاز کردیم، پس از مدتی قطعات آن را داخلی سازی کردیم. در حال حاضر از ۱۰۰ قطعه اصلی این موتورسیکلت، حدود ۸۵ قطعه آن ساخت داخل شده است.

* باتوجه به اینکه اجزای موتورسیکلت را همانطور که اشاره کردید ساخت داخل کردید، مدعی پلت فرم ملی هستید این موضوع صحت دارد؟
این موتورسیکلت پلت فرم اصلی آن متعلق به یاماها ژاپن است، چین نیز محصولات مشابه دارد. از چین نسخه با کیفیت این موتورسیکلت را به کشور وارد و در مراحل مونتاژ اصلاحات قطعات و قالب ها را انجام دادیم.

* باتری موتورسیکلت الکتریکی شما چیست و از چه نوع پیشرانه الکتریکی برای تولید قوا استفاده کردید؟
موتورسیکلت های الکتریکی سه قطعه اصلی شامل، پیشرانه، منبع تغذیه و واحد کنترل الکتریکی است، این سه مجموعه را بومی سازی و در شرکت تولید آن را آغاز کردیم. نمونه های اولیه را سال گذشته تولید و برای بررسی به آزمایشگاه ارسال کردیم. زمانی که تطابق دادیم، با نسخه چینی در این سه قطعه که اشاره کردم بهترین کیفیت و راندمان را داشتیم. از ابتدا سال ۱۴۰۱ تولید انبوه را آغاز خواهیم کرد.

* در شعارهای تبلیغاتی خود بیان کردید که شش قطعه اصلی موتورسیکلت شما گارانتی ۶ تا ۲۴ ماهه دارد، این قطعات شامل چه اجزایی می شوند؟
پیش از آغاز این فعالیت، موتورسیکلت مذکور را حدود چهارسال استفاده کردیم. قطعاتی که بیشترین مصرف دارد را شناسایی و تمرکز خود را روی قطعاتی گذاشتیم که ممکن است آسیب پذیر باشد، برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان قوای محرکه، باتری، واحد کنترل الکترونیکی را به لیست قطعات پر مصرف اضافه کردیم.

موتورسیکلت برقی گواهینامه جداگانه نیاز دارد|حضور 12 میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور

*قیمت محصولات شما چه قدر است و آیا شبکه نمایندگی یا خدمات پس از فروش دارید؟
موتورسیکلت های ما با قدرت ۳ کیلو واتی راهی بازار می شوند، این موتورسیکلت با باتری لید اسید با بها ۳۱ میلیون تومان عرضه می شود. همین موتورسیکلت با باتری لیتیوم با قیمت ۳۸ میلیون تومان عرضه مشتری می شود. خدمات پس از فروش به لطف داخلی سازی قطعات شرایط مناسبی دارد. اگر برای تعمیر نیاز به قطعه وارداتی باشد به سهولت آن را تامین می کنیم. اگر قطعه ای وارداتی آسیب دیده باشد، ابتدا آن را تعمیر خواهیم کرد که هزینه هنگفت تعمیرات به مشتری تحمیل نشود، پس از آن اگر تعمیر منجربه رفع ایرادها نشد، واردات قطعه صورت می گیرد.

طبق بررسی های میدانی، ۱۵ درصد از ۱۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت موجود در کشور برای امرار معاش استفاده می شود. مابقی مصرف کنندگان اغلب برای سفرهای درون شهری استفاده می کنند

* محصولاتی که تولید کردید آیا می توان جایگزین موتورسیکلت های بنزینی متداول در بازار شود؟
طبق بررسی های میدانی، ۱۵ درصد از ۱۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت موجود در کشور برای امرار معاش استفاده می شود. مابقی مصرف کنندگان اغلب برای سفرهای درون شهری استفاده می کنند، برای سال آینده می توانیم موتورسیکلت های مناسب پیک ها را به بازار عرضه کنیم.

طبق قانون وسایل نقلیه ای که سرعت بیشتر از ۲۵ کیلومتر در ساعت دارند، نیازمند گواهینامه هستند

* شنیده می شود موتورسیکلت های برقی نیازی به گواهینامه ندارد، حتی بانوان نیز می توانند از این وسایل نقلیه با پیشرانه کمتر از ۳ هزار وات استفاده کنند، این مساله صحت دارد؟
طبق قانون وسایل نقلیه ای که سرعت بیشتر از ۲۵ کیلومتر در ساعت دارند، نیازمند گواهینامه هستند. احتمالا سیاست برای فرهنگ سازی به شرط استفاده راکب از کلاه ایمنی به مساله گواهینامه اهمیت ندهند، پیشنهاد ما به دولت این هست که این گونه نباشد و موتورسیکلت برقی باید گواهینامه جداگانه باشد. بسیاری از راکبان بدون گواهینامه به سراغ موتورسیکلت های برقی می روند. چون گواهینامه ندارند، برای استفاده از بیمه در صورت بروز حادثه شرایط سختی را تجربه می کنند. برای وسایل برقی پلاک مخصوص باید بدهند.

کد خبر: ۱۳۰٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha