۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
کرمان همیشه تشنه لب غرق در سیلاب| وضعیت اضطراری است
گزارش بازار؛

کرمان همیشه تشنه لب غرق در سیلاب| وضعیت اضطراری است

کرمان- سیلاب چند روزی است که امان مردم در جنوب و شرق استان کرمان را گرفته و خسارت های سنگینی بر جا گذاشته است.

بازار؛ گروه استان ها؛ جنوب استان کرمان هفته پیش در اثر فعالیت سامانه پرقدرت بارشی درگیر سیلاب و خسارت دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی در حوزه های مختلف به ویژه کشاورزی شد. اما از یکشنبه هفته جاری با فعالیت سامانه بارشی جدید علاوه بر جنوب استان، شرق هم به زیر آب رفت و مردم محروم این مناطق با مشکلات فراوانی روبرو شدند.

حجم بارندگی ها به حدی بود که حتی ریش سفیدان این مناطق آن را حیرت آور و بی سابقه می دانند. در کنار آن، سیلاب هفته گذشته و اشباع شدن رطوبت خاک و عدم لایروبی برخی رودخانه باعث شد سیلاب به روستاها و برخی شهرها نفوذ کرده و مردم این مناطق را آواره کند.

با شدت گرفتن بارندگی ها در شب گذشته جازموریان، زهکلوت، رودبار جنوب، منوجان، قلعه گنج و... دچار خسارت های جدی شدند حتی برخی از روستاها و مناطق هم تخلیه شد و مردم مجبور بودند برای حفظ جانشان به ارتفاعات پناه ببرند.

بارش شدید باران و طغیان رودخانه ها در شهرستان های جنوبی استان کرمان همچنین باعث مسدود شدن چندین راه روستایی و قطع برق و آب شد. از امروز از میزان بارش ها کاسته شده است و با تلاش مسئولان و گروه های امدادی و جهادی امدادرسانی در حال انجام است.

سیلی سیلاب به مناطق محروم کرمان
مریم یکی از سیل زدگان منوجان به بازار گفت: سیل خانه هایمان را خراب کرده و مجبور شده ایم در چادر ساکن شویم. شدت باران به حدی بود که حتی امکان استقرار در چادر هم وجود ندارد.

احمد هم به بازار گفت: در اثر سیلاب گرفتار و سرگردان هستیم هلال احمر به ما چادر داده است اما جوابگو نیست؛ مزارع ما نابود شده و محصولاتمان خراب شده است مسئولان فکری به حال ما بکنند.

رضا از اهالی رودبار جنوب هم به بازار گفت: ۱۸ هکتار گندم کاری زیر آب رفته است؛ دام هایمان را هم آب برده است و خسارت زیادی به ما وارد شده است.

عبدالله از دیگر اهالی رودبار جنوب هم به بازار چنین گفت: از خدا شاکریم به خاطر باران؛ اما سیلاب خسارت زیادی به ما زد. خانه ای که در آن زندگی می کنم از پدرم به ارث رسیده و مربوط به ۵۰ سال پیش است که شناژ هم ندارد و در این سیلاب همین مقدار دارایی ام هم خسارت دید. مسئولان به داد ما برسند.

وی گفت: تمام روستاهای ما کروچان، چاه بهمن و ...دچار سیلاب شده است؛ ما فقط از مسئولان می خواهیم که رودخانه را لایه روبی کنند تا آب به داخل روستاها نفوذ نکند.

بارش های ۳ روز اخیر بیشتر از میانگین سالانه بود
فرماندار قلعه گنج در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به بارش ۱۷۰ میلیمتر باران طی سه روز اخیر در شهرستان قلعه گنج اظهار کرد: این در حالیست که میانگین بارندگی در سال های گذشته ۱۴۰ میلیمتر در طول سال بوده است.

مهدی شهسواری با اشاره به اینکه تا این لحظه راه دسترسی ۲۵ روستای شهرستان قلعه گنج قطع است، افزود: به دلیل طغیان رودخانه و عدم وجود راه های مناسب امکان دسترسی به این روستاها فراهم نیست و فعلا امکان ارزیابی دقیق از میزان خسارات وارده وجود ندارد.

شهسواری بیان کرد: ۳۱ یک روستا دچار آبگرفتگی شدید شده و بیش از هزار واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شده است.

وی با اشاره به قطع برق در دهستان رمشک و تعدادی زیادی از روستاهای بخش چاه دادخدا اظهار کرد: نیروهای اداره برق در حال تلاش برای برقراری برق هستند؛ تا این لحظه گزارشی مبنی بر قطع آب نداشته ایم.

فرماندار قلعه گنج با اشاره به اسکان اضطراری سیل زدگان افزود: اولویت نخست ما جلوگیری از تلفات جانی بود که به غیر از یک مورد که دو شب گذشته در یکی از دهستان ها غرق شد، مورد دیگری از تلفات جانی در شهرستان قلعه گنج نداشتیم.

وی گفت: در حال حاضر اسکان اضطراری و تخلیه آب از منازل در دستور کار قرار گرفته است و در تلاش برای وصل برق و آب مناطق دچار مشکل هستیم.

جاده اصلی قلعه گنج به رمشک مسدود است
شهسواری ادامه داد: جاده اصلی قلعه گنج به رمشک به دلیل طغیان رودخانه و شکست دو دهنه پل در روستای شمس آباد و چاه سنگی فعلا مسدود است.

فرماندار قلعه گنج پتو، چادر و اقلام معیشتی را نیازهای اولیه مردم منطقه دانست و افزود: نیاز است دستگاه های امدادی، گروه های جهادی، بسیج و ارتش به کمک ما بیایند. برخی روستاها دچار آبگرفتگی بسیاری شدید هستند که نیاز است همه همکاری کنند تا وضعیت به حالت عادی برگردد.

شهسواری ضمن تاکید بر لزوم فاصله گرفتن مردم از رودخانه ها به ویژه رودخانه های فصلی بیان کرد: در حال حاضر تقریبا بارندگی در سطح شهرستان نداریم اما باز هم شاهد جاری شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی در قلعه گنج هستیم.

وی گفت: شب گذشته یک خودروی نیسان با سه سرنشین به جای عبور از روی پل، تصمیم گرفت که از زیر پل عبور کند؛ این بی احتیاطی می توانست منجر به یک تراژدی بسیار غم انگیز شود اما با وجود غرق شدن خودرو با تلاش نیروهای امدادی هر سه سرنشین خودرو نجات یافتند.

نیازمند امدادرسانی فوری به مردم گرفتار در سیلاب به ویژه در روستاهای اطراف جازموریان هستیم

شرایط اضطراری در رودبار جنوب
فرماندار رودبار جنوب در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به شرایط اضطراری این شهرستان اظهار کرد: نیازمند امدادرسانی فوری به مردم گرفتار در سیلاب به ویژه در روستاهای اطراف جازموریان هستیم.

علی پرورش ادامه داد: با توجه به بارش های سیل آسا در بالاست آب خروشان ده ها رودخانه وارد شهرستان رودبار جنوب شده است.

وی از تلاش های صورت گرفته برای حذف جان مردم خبر داد و افزود: با اقدامات انجام شده خسارت جانی در منطقه نداشتیم.

پرورش خواستار امدادرسانی هوایی به مناطق سیل زده شد و اظهار کرد: در حال حاضر راه دسترسی به بسیاری از مناطق سیل زده مسدود است.

فرماندار رودبار جنوب با اشاره به اینکه ۲۴۰ روستای رودبارجنوب در محاصره سیلاب قرار دارند، گفت: باید هر چه سریعتر امدادرسانی به این مناطق انجام شود.

قطع راه دسترسی به ۷۵ روستا در ریگان
فرماندار ریگان هم در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تا شب گذشته شاهد بارندگی شدید به ویژه در ارتفاعات و مناطق کوهستانی بودیم اما در حال حاضر شرایط تا حدودی تثبیت شده است.

وی بیان کرد: با وجود کاهش شدت بارندگی ها باز هم سیلاب جاری است و به ارتفاعات دسترسی نداریم و باید تا فروکش کردن سیلاب صبر کنیم و میزان خسارت در مناطق مختلف را ارزیابی کنیم.

وی گفت: راه دسترسی ۷۵ روستای شهرستان ریگان قطع است؛ همچنین برق در برخی مناطق هم قطع شده است. خسارت در حوزه زیربنایی و عمرانی، کشاورزی و منازل مسکونی زیاد است.

فرماندار ریگان با ابراز تاسف در خصوص جان باختن دو کودک در جریان سیلاب اخیر گفت: با وجود هشدارهای فراوان باز هم شاهد برخی بی احتیاطی ها توسط مردم هستیم که منجر به چنین حوادث دردناکی می شود.

باقری گفت: اولویت اول ما حفظ جان مردم است و تمام تلاشمان را در این راستا به کار گرفته ایم. اسکان موقت و اضطراری ساکنان خانه هایی که دچار آبگرفتگی شده اند را انجام داده ایم.

مسدود بودن جاده «ریگان – چابهار»
وی با اشاره به مسدود بودن جاده «ریگان – چابهار» به دلیل شکستگی پل گفت: امیدواریم با فروکش کردن آب بتوانیم برای باز کردن این مسیر اقدام کنیم.

باقری ادامه داد: این جاده یک محور ترانزیتی است بنابراین سرنشینان اتوبوس ها و خودروهای حاضر در این محور را به صورت موقت اسکان دادیم و برای این منظور ۶ نقطه در نظر گرفته شد و خدمات اولیه توسط هلال احمر توزیع شده است.

وی وسایل گرمایشی، ارزاق، پتو و... را نیازهای اولیه مردم مناطق سیل زده ریگان برشمرد و افزود: وسایل اولیه زندگی برخی مردم دچار خسارت شده است.

وی در خصوص اینکه اینکه چرا هر ساله شاهد وقوع سیلاب در این منطقه هستیم، گفت: اگر اقدامات سال ۹۸ و ۹۹ انجام نشده بود قطعا شرایط از حالت کنونی به شدت بدتر می شد.

فرماندار ریگان با اشاره به لایروبی رودخانه ها بیان کرد: با همین اقدامات توانستیم روستاها را حفظ کنیم در غیر این صورت شاید باید همه امکانات کشور به سمت ریگان گسیل می شد.

باقری اظهار کرد: با وجود شدت بارندگی در جنوب و شرق استان کرمان، ما کمترین درگیری در سیل را داشتیم تمام تلاش ما این است که مردم دغدغه ای نداشته باشند.

وی گفت: اولین سیاست ما حفظ سلامت مردم و سپس جلوگیری از خسارت به خانه هاست و در وهله بعد تامین زیرساخت ها آب و برق است. با توجه به شرایط منطقه، سیلاب ها وجود دارند و ما باید با این ها زندگی کنیم.

ثبت ۱۷۳ میلیمتر باران طی ۲ روز در کهنوج
فرماندار کهنوج در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به بارش های بی سابقه در کهنوج اظهار کرد: طی دو روز اخیر حداقل ۱۷۳ میلیمتر بارندگی در کهنوج داشتیم.

وحدت عیدی با بارش های هفته گذشته هم اشاره کرد و افزود: با فعالیت این دو سامانه بارش ۲۷۰ میلیمتر باران در کهنوج ثبت شد.

وی بیان کرد: مسائل مربوط به لایروبی رودخانه ها، سیل بندها و پل ها در کهنوج از قبل انجام شده بود و همین کار باعث شد خسارت چندانی به منازل و روستاها وارد نشود و فقط مشکل آب گرقتگی منازل در برخی محلات را داریم. در اثر آبگرفتگی تمام کوچه ها و خیابان های کهنوج مانند رودخانه شده بود.

عیدی از اسکان اضطراری ساکنان ۴۰ خانه در کهنوج طی شب گذشته خبر داد و گفت: خسارت ها بیشتر در حوزه کشاورزی است.

۲۵ هزار کرمانی گرفتار سیلاب
در پی وضعیت بحرانی در مناطق سیل زده استان کرمان، استاندار کرمان صبح امروز در تماس با وزیر کشور در خصوص وضعیت مناطق سیل زده جنوب استان کرمان با اشاره به آبگرفتگی ۵ هزار و ۱۰۰ خانه در مناطق سیل زده که ۳هزار از آن در شهرستان رودبار قرار دارد، گفت: احتمالا این عدد به ۶ هزار واحد می رسد.

علی زینی وند گفت: با توجه به گستردگی منطقه تحت تاثیر سیلاب و میزان خسارت ها از وزیر کشور درخواست شد که دستگاه ها و نیروهای نظامی تجهیزات لازم را آنی به جنوب استان کرمان ارسال کنند.

پهنه بندی مناطق سیل زده انجام و بر مبنای آن امداد رسانی ها مدیریت می شود؛ امکانات استان پاسخگو نیست نیاز به مساعدت های ملی داریم

زینی وند بیان کرد: پهنه بندی مناطق سیل زده انجام و بر مبنای آن امداد رسانی ها مدیریت می شود امکانات استان پاسخگو نیست نیاز به مساعدت های ملی داریم.

استاندار کرمان همچنین صبح امروز در ستاد هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در محل فرمانداری رودبار جنوب با اشاره به اینکه ۲۵ هزار نفر در مناطق سیل زده جنوب کرمان گرفتار شده اند، افزود: در منطقه با یک دشت وسیع با روستاهای پراکنده مواجه ایم که این شرایط کار امدادرسانی را دشوار کرده است و ریش سفیدان محلی این حجم از بارندگی را غیرقابل تصور می دانند.

نیازمند مساعدت های ملی هستیم
زینی وند اسکان موقت افراد سیل زده را اولویت کاری دانست و افزود: امکانات استان پاسخگو نیست و نیاز به مساعدت های ملی داریم.

وی خواستار تجهیزات سنگین به ویژه بیل مکانیکی شد و گفت: آبگرفتگی گسترده در شهرها نداریم.

زینی وند گفت: در تماس تلفنی با امیرحیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران خواستار ارسال تجهیزات لازم به جنوب استان برای سرعت بخشی به امدادرسانی و دسترسی به روستاها شده ایم.

استاندار کرمان با انتقاد از ساخت و سازها در حریم رودخانه های مناطق سیل زده گفت: دستکاری‌های انسانی در حریم رودخانه‌ها جرم است. در ستاد مدیریت بحران باید تصویب شود با توجه به دستکاری و تجاوز به حریم رودخانه‌ها تا هر جا که لازم است، بازگشایی انجام شود.

حضور وزیر کشور در مناطق سیل زده
وحیدی وزیر کشور و اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ظهر امروز به منظور بررسی میدانی وضعیت مناطق سیل زده وارد استان کرمان شدند و از محله های شهر رودبار جنوب بازدید کردند.

وزیر کشور در این زمینه با اشاره به حجم زیاد بارندگی روز گذشته در مناطق جنوبی استان کرمان، گفت: حدود ۵ هزار نفر از هموطنان ما تحت محاصره سیلاب قرار گرفتند.

وحیدی افزود: مرتب با استاندار کرمان در ارتباط بودم اما تصمیم گرفتم در منطقه حضور پیدا کنم.

مردم در مناطق سیل زده استان کرمان دچار مشکل هستند و خانه هایشان زیر آب رفته است خسارت های زیادی در بخش کشاورزی و دامداری متحمل شده اند و نیاز است و مسئولان اقدامی عاجل و فوری برای مردم این مناطق بردارند چرا که فصل زمستان است و مشخص نیست با ورود سامانه بارشی بعدی این مناطق با چه وضعیتی مواجه خواهند شد.

در حالی بزرگترین مشکل استان پهناور کرمان بحران آب عنوان می شود که سالهاست با فعالیت سامانه های بارشی به ویژه در زمستان و بهار شاهد بروز سیلاب در این منطقه هستیم. این داستان تکراری چندین ساله کرمان است که در کنار روزهای سیلابی در کمال تعجب باید تابستان های بحرانی را طی کنیم و این سوال در اذهان شکل می گیرد چرا هیچ تلاشی برای استحصال این حجم از آب به عمل نمی آید.

ضعف زیرساخت ها در این زمینه باعث می شود سالانه مقدار زیادی آب بعد از تخریب های گسترده روانه بیابان ها شود و باران رحمت الهی به رنجی برای مردم و کشاورزان تبدیل شود.

کد خبر: ۱۳۰٬۴۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha