۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
چشم زمردین طارم به خروش شاهرود روشن شد
بازار گزارش می دهد؛

چشم زمردین طارم به خروش شاهرود روشن شد

قزوین - چشم زمردین باغات زیتون طارم بعد از سال ها انتظار امسال به خروش شاهرود این همسایه سالیان دور روشن شد، اتفاقی که شر آفت خشکسالی را از سر باغات زیتون این منطقه کم خواهد کرد.

مریم کشاورز مسعودیان؛  خبرگزاری بازار- قدمت همسایگی منطقه کوهستانی طارم قزوین با شاهرود شاید بیشتر از قدمت حضور بشریت در این منطقه باشد، همسایگی‌ای که بعدها با ورود انسان ها، توسعه باغات زیتون و در نهایت احداث سد سفید رود دست باغات زمردین زیتون این منطقه را از نعمت و خروش شاهرود کوتاه کرد.

وعده ها اما برای سهم  چند میلیون متر معکبی قزوین از آب این سد از نخستین روزهای احداث سد همواره وجود داشت و در سال های پس از انقلاب نیز با جدیت بیشتری از سوی مسئولان استان زنجان وقت(که قزوین در آن سالها جزو استان زنجان محسوب می شد) ادامه داشت.

با این حال قدیمی ترین اخبار منتشر شده در رسانه های قزوین با کلید واژه های «شاهرود» و «حق آبه قزوین» خبر از شب دراز این قصه دارد، قصه ای که طی سال های گذشته غصه های زیادی را روی دل زیتون کاران این منطقه در استان قزوین گذاشته است.

۹ هزار و ۵۲۰ هکتار باغ زیتون در طارم قزوین وجود دارد

علی اکبری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: از مجموع ۷۴ هزار هکتار باغات استان قزوین ۹ هزار و ۵۲۰ هکتار آن به باغات زیتون اختصاص دارد که همین مسئله موجب شده است تا استان قزوین جایگاه خوبی در تولید کمی و کیفی محصول زیتون در کشور داشته باشد.

وی بیان کرد: زیتون از دیرباز تک محصول بسیاری از روستاهای منطقه طارم استان قزوین بوده است و در سال گذشته بیش از ۲۵ هزار تن زیتون از باغات استان قزوین برداشت شده است که از این میزان ۴۰ درصد آن به مصارف روغنی رسیده و مابقی به صورت زیتون سبز مورد مصرف قرار می گیرد.

۳ هزار و ۵۰۰ بهره بردار روستایی از زیتون ارتزاق می کنند

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به تک محصولی بودن بسیاری از روستاهای بخش طارم بیان کرد: زیتون به عنوان تنها راه درآمدی برای بسیاری از مردم منطقه طارم قزوین بیش از سه هزار و ۵۰۰ بهره بردار در ۴۵ روستای این منطقه دارد و قطعا حمایت از توسعه کشت و افزایش کیفیت و کمیت تولید می تواند به این گروه کمک شایانی کند.

اکبری عنوان کرد: در سالیان گذشته تلاش شده تا با اصلاح نژاد، استفاده از ارقام مقاوم تر زیتون و متدهای کشت جدید میزان خسارات را در این باغات به حداقل برسانیم اما مسئله اصلی در خسارات باغات زیتون در منطقه طارم کم آبی است.

وی اظهار داشت: عملیات کنترل و مبارزه شامل چهار هزار هکتار که دو هزار و ۶۰۰ هکتار در باغات سنتی و هزار و ۴۰۰ هکتار در باغهای ردیفی و صنعتی به روش بیت اسپری «استفاده از طعمه مسموم و پروتئین هیدرولیزات»، کارت زرد و فرمون جنسی است.

کم آبی بلای جان چشم زمردین طارم

علی طارمیان از باغدارانی است که به صورت سنتی با سال ها تجربه در حوزه زیتون فعالیت می کند، وی در این باره به خبرنگار بازار گفت: طی چند سال گذشته کم آبی بیشترین مسئله و مشکل باغداران در منطقه طارم بوده است و در کنار کاهش کمیت تولید موجب کاهش کیفیت نیز شده است.

وی افزود: حتی میزان برداشت روغن از زیتون مزارع طارم به دلیل همین کم آبی به حداقل میزان ممکن رسیده است که این مسئله می تواند خسارات زیادی را برای کشاورزان به همراه داشته باشد.

محمدی نیز از دیگر باغداران این منطقه است او می گوید: اگر باغات زیتون به اندازه کافی و درست آبیاری نشود نمی توان انتظار برداشت محصولی با کیفیت را داشت و در این در حالی است که بسیاری از باغات ما در حاشیه سد منجیل واقع شده است اما نمی توانیم از این نعمت طبیعی بهره مند شویم.

وی بیان کرد: سالهاست که شاهرود از کنار مزارع و باغات ما عبور می کند اما سهم ما بدون این که به دست ما برسد به سد و پس از آن وارد استان گیلان می شود که عملا با توجه به آب و هوا و میزان بارش نیازی به این حجم از آب ندارد.

همسایگی بی ثمر طارم و شاهرود

طی ۱۰ سال گذشته تلاش های فراوانی برای احقاق حق منطقه طارم قزوین از آب شاهرود انجام شد، نمایندگان استان هم مشکلات کم آبی حوزه های خود در بخش شرب و کشاورزی را در جلسات مختلف مطرح کردند و پس از ارائه گزارش تکمیلی توسط شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصمیمات مهمی اتخاذ شد که تعیین سهم آب شرب از سد طالقان و موافقت با انتقال آب شاهرود مهمترین آن بود.

بر اساس ارزیابی ها سالانه بیش از ۸۸۰ میلیون متر مکعب آب از شاهرود به سفید رود می ریزد، حجم آبی که تنها ۴ درصد آن می تواند مشکل کم آبی منطقه طارم قزوین را رفع کند از این رو مطالعات طرح انتقال آب از ارتفاعات شاهرود از سال ۸۹ آغاز شد اما در سال ۹۱ این مطالعات بدون نتیجه متوقف شد.

سهم ۲۵ میلیون متر مکعبی قزوین از شاهرود/حقی که سالها از اعطای آن دریغ شد

به هر حال اما در میانه این راه پر پیچ و خم و این جلسات متعدد برای احقاق حق منطقه طارم از خروش شاهرود سهم ۲۵ میلیون متر مکعبی به قزوین اختصاص یافت سهمی که سالها بعد از تصویب آن نیز اجرایی نشد.

علی فرخزاد معاون عمرانی استانداری قزوین چند ماه گذشته در این خصوص به خبرنگاران رسانه های گروهی استان قزوین گفت: سالهای زیادی است که تنها ۱۴ میلیون متر مکعب از سهم حق آبه استان قزوین از شاهرود به استان اختصاص داده شده است و در این درحالی است که مزارع و باغات منطقه طارم قزوین به این حق آبه نیاز دارند.

وی بیان کرد: تا کنون تلاش های زیادی برای رفع این مشکل از سوی مسئولان مختلف استانی و شهرستانی انجام شده اما نتیجه حاصل نشده است.

انتظار ۲۰ ساله باغداران به پایان رسید

احمد مستخدمی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اما چندی قبل به خبرنگار بازار گفت: در نهایت پس از سالها تلاش ۲۱ میلیون متر مکعب آب رودخانه شاهرود به اراضی شیب‌دار قزوین که در آن باغ‌های زیتون ایجاد شده تخصیص پیدا کرد.

وی بیان کرد: باغداران واجد شرایط از سال ۸۸ برای دریافت این حق آبه ثبت نام کرده بودند که گویا امسال بعد از گذشت ۲۰ سال این امر محقق می شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: این حقابه آب مورد نیاز پنج هزار هکتار از باغ های زیتون واقع در اراضی شیب دار در مسیر شاهرود را تامین می کند.

توسعه باغات زیتون در قزوین محقق می شود

فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار بازار قزوین گفت: از مجموع ۲۵ میلیون متر مکعب سهم آبه قزوین از شاهرود امسال ۲۱ میلیون و ۸۲۰ متر مکعب به استان قزوین اختصاص یافته است که این سهم آب در سه بخش باغات سه تا ۱۰ ساله، باغات طرح توسعه قبل از سال ۹۴ و باغات سنتی با مشکلات کم آبی هزینه می شود.

وی بیان کرد: پیش از این برای ۱۱ میلیون و ۲۰ هزار متر مکعب از این حق آبه از سوی استان گیلان برای دو هزار و ۳۷۷ هکتار از باغات زیتون استان قزوین مجوز صادر شده است و با تخصیص سهم آبه جدید برای دو هزار و ۲۶۶ هکتار از باغات دیگر نیز با سهم ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب آب مجوز صادر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: اجرای طرح های توسعه کشت زیتون در اراضی شیبدار در منطقه به منظور سهولت در آبرسانی صورت گرفته است و قطعا اختصاص این میزان آب از شاهرود می تواند رونق دوباره ای به کشت زیتون در این منطقه ببخشد.

کد خبر: ۱۳٬۰۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha