مشکلات و مطالبات سرمایه‌گذاران ایرانی در عراق نیاز به پیگیری دارد
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

مشکلات و مطالبات سرمایه‌گذاران ایرانی در عراق نیاز به پیگیری دارد

رئیس اتاق بازرگانی ایران، در دیدار با رئیس سازمان سرمایه‌گذاری عراق گفت کمیته اجرایی میان سازمان‌های سرمایه‌گذاری دو کشور تشکیل شود تا با بررسی موانع، محیط امنی برای سرمایه‌گذاران دو کشور ایجاد شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، غلامحسین شافعی به همراه تعدادی از افراد هیات تجاری ایران اعزامی به عراق، با حضور در سازمان سرمایه‌گذاری عراق با رئیس این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار سها النجار رئیس سازمان سرمایه‌گذاری عراق ضمن معرفی وظایف و مسئولیت‌های این سازمان در عراق گفت: با همکاری وزارتخانه‌های مختلف در عراق و همچنین با هماهنگی همه استان‌های کشور، مقدمات سرمایه‌گذاری در عراق را فراهم می‌کنیم و تمامی مسئولیت‌ها در این زمینه را بر عهده داریم. شرایط پروژه‌ها را از طریق مزایده و مناقصه اعلام می‌کنیم و مجوزهای لازم را به سرمایه‌گذاران می‌دهیم.

وی ادامه داد: مسئولیت این سازمان در سطح پروژه‌های استراتژیک ملی و پروژه‌ای سرمایه‌گذاری در سایر استان‌ها است. یکی از وظایف این سازمان ایجاد محیط مناسب برای پیگیری مشکلات و حل‌وفصل آن‌ها است. همچنین مشکلات پروژه‌های عقب‌مانده پیگیری می‌شود. تلاش می‌کنیم چنین پروژه‌هایی را فعال کنیم تا فرصت همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری فراهم شود.

در ادامه این نشست غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران با اشاره به اهمیت موضوع سرمایه‌گذاری در همکاری‌های دو طرف گفت: سرمایه‌گذاری در روابط اقتصادی یکی از پایدارترین نوع رابطه است که می‌تواند برقرار شود. در روابط اقتصادی کشورها همیشه می‌گوییم که مبادلات کالا مثل چیدن میوه درخت است اما توسعه سرمایه‌گذاری مثل کاشت یک نهال است. درعین‌حال سرمایه‌گذاری را تعبیر به این می‌کنند که سرمایه مانند یک پرنده ترسو است که به‌محض کوچک‌ترین احساس عدم امنیت این پرنده پرواز می‌کند. بنابراین مهم‌ترین موضوعی که باید به آن توجه کرد، ابتدا احساس امنیت در سرمایه‌گذاری است و بعد از آن پیش‌بینی‌پذیر بودن محیط اقتصادی در محل سرمایه‌گذاری است.

او ادامه داد: این موارد حتماً در قوانین خود مورد توجه قرار داده‌اید اما ما شناخت کافی از قوانین، آیین‌نامه‌ها و مشوق‌ها در عراق نداریم. نیاز است همه این موارد را در اختیار اتاق ایران قرار دهید تا به اطلاع فعالان اقتصادی قرار دهد.

شافعی افزود: هم ظرفیت‌های قابل‌توجهی و هم تنوع زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. چه در زمینه نوسازی صنایع عراق و چه در زیرساخت‌های عمرانی عراق مثل سدسازی، راه‌سازی و خانه‌سازی ظرفیت وجود دارد که لازم است دو کشور از آن بهره ببرد. شرکت‌هایی از ایران در بخش عمرانی و خدمات فنی مهندسی در عراق سرمایه‌گذاری کرده‌اند که حجم آن حدود ۳ میلیارد دلار است اما این سرمایه‌گذاران با مشکلاتی مواجه شده‌اند و مطالباتی دارند که نیاز است مورد پیگیری و توجه قرار گیرد.

شافعی پیشنهاد داد تا کمیته اجرایی میان سازمان‌های سرمایه‌گذاری دو کشور تشکیل شود تا مشکلات و موانع را موردبررسی قرار دهند و محیط امنی را برای سرمایه‌گذاران دو کشور ایجاد کنند.

در ادامه این نشست محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که در این سفر با ۳ نماینده دیگر مجلس همراه هیات تجاری است، گفت: پیشنهاد من این است که هیاتی از طرف سازمان سرمایه‌گذاری عراق برای برگزاری نشست‌های تخصصی با سازمان همکاری‌های اقتصادی ایران به ایران سفر کنند تا مسائل سرمایه‌گذاری میان دو کشور به‌طور شفاف بررسی شود. در این صورت می‌توانیم شرایط را برای فعالیت‌های اقتصادی دوجانبه تسهیل کنیم.

سها النجار در پایان با استقبال از دعوت ایران برای حضور در تهران گفت: در زمینه بهسازی و نوسازی عراق به دلیل عبور از شرایط ناامن گذشته، نیاز جدی در عراق وجود دارد و از سرمایه‌گذاران ایرانی است قابل می‌کنیم. با تشکیل کمیته مشترک و معرفی نماینده این موضوعات را دنبال خواهیم کرد.

کد خبر: ۱۳۰٬۲۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha