۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
پروژه های ثمربخش کمربند_جاده؛ تقویت تجارت و سرمایه گذاری چین_آسیای مرکزی| حجم ۱۰۰ برابری تجارت
بازار گزارش داد؛

پروژه های ثمربخش کمربند_جاده؛ تقویت تجارت و سرمایه گذاری چین_آسیای مرکزی| حجم ۱۰۰ برابری تجارت

از زمان برقراری روابط دیپلماتیک، چین به مهمترین شریک تجاری و منبع سرمایه گذاری برای کشورهای آسیای مرکزی تبدیل شده و پروژه های پربار از انرژی گرفته تا حمل و نقل تحت یک کمربند_یک جاده تقویت شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: از زمانی که رئیس جمهور چین شی جین پینگ ابتکار ایجاد کمربند اقتصادی جاده ابریشم در قزاقستان را در سال ۲۰۱۳ پیشنهاد کرد، چین اسناد همکاری را با ۱۴۰ کشور و ۳۲ سازمان بین المللی تحت ابتکار یک کمربند_یک جاده (BRI) تا سال ۲۰۲۱ امضا کرد در حالی که سرمایه گذاری و تجارت بین چین و جامعه آسیای مرکزی توسط پروژه های پربار از انرژی گرفته تا حمل و نقل تحت این طرح تقویت شده است.

طبق گزارش رسانه ها، از سال ۲۰۱۳، سرمایه گذاری چین در پروژه های مرتبط در کشورهای آسیای مرکزی ۱۷ میلیارد دلار در قزاقستان، چهار میلیارد دلار در ازبکستان و قرقیزستان و ۷۱۰ میلیون دلار در تاجیکستان تزریق شده که مواد معدنی، انرژی، پارک های صنعتی به عنوان مسیرهای اصلی همکاری برای کمک به منطقه تبدیل شده است.

همکاری چین با کشورهای آسیای مرکزی تحت فرصت های گسترده ای که توسط یک کمربند_یک جاده ایجاد شده است، در حال رشد و به ثمر نشستن است که به طور فزاینده ای به یک تقویت کننده مهم تبدیل شده و منطقه را به قطب تجاری اصلی متصل کننده شرق و غرب تبدیل می کند. در واقع، از زمان برقراری روابط دیپلماتیک، چین به مهمترین شریک تجاری و منبع سرمایه گذاری برای کشورهای آسیای مرکزی تبدیل شده است.

از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۹، حجم تجارت بین چین و پنج کشور آسیای مرکزی از ۴۶۰ میلیون دلار به ۴۶.۳۴ میلیارد دلار افزایش یافته و رشد ۱۰۰ برابری را ثبت کرده است

از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۹، حجم تجارت بین چین و پنج کشور آسیای مرکزی از ۴۶۰ میلیون دلار به ۴۶.۳۴ میلیارد دلار افزایش یافته و رشد ۱۰۰ برابری را ثبت کرده است. این افزایش، به لطف شرایط تسهیل کننده مانند شبکه حمل و نقل، رویه های گمرکی، پلت فرم تجارت الکترونیکی. مکمل واردات و صادرات به طور فزاینده ای قوی تر شده است.

در جریان اجلاس مجازی اخیر به مناسبت سی امین سالگرد روابط دیپلماتیک بین چین و پنج کشور آسیای مرکزی، شی از دستاوردهای بزرگ بین چین و کشورهای منطقه تمجید کرد و در عین حال بر پیشرفت اصلی در همکاری های چندجانبه در منطقه تاکید نمود.

بر همین اساس، توسعه، تجارت و سرمایه گذاری دو طرفه بیش از صد برابر رشد کرده در حالی که چندین پروژه بزرگ با اهمیت استراتژیک با موفقیت به پایان رسیده است. این پروژه ها عبارتند از: خط لوله گاز طبیعی چین_آسیای مرکزی، خط لوله نفت خام چین_قزاقستان، بزرگراه قرقیزستان_ ازبکستان و بزرگراه چین _تاجیکستان.

در حالی که همکاری کمربند و جاده بین چین و کشورهای آسیای مرکزی در حال رشد است و در آسیای مرکزی به ثمر نشسته است، نیاز به ایجاد یک کمربند همکاری برای توسعه با کیفیت بالا وجود دارد. در سال‌ های اخیر، تمرکز چین در پیشبرد این طرح در منطقه به سمت اجرای پروژه‌های زیرساختی بزرگ و به منظور کمک به اقتصادهای آسیای مرکزی، به ویژه قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان به سمت صنعتی‌سازی و رشد پایدار تغییر کرده است.

شرکت‌ های چینی بیشتر از گذشته سرمایه‌ گذاری مالی انجام داده، فرصت‌ های کاری ضروری را فراهم کرده، استعدادهای محلی را در مهارت‌های فنی آموزش داده، تسهیلات مهمی مانند مدارس را ایجاد و تعاملات بین مردم را تقویت کرده اند.

در قرقیزستان، شرکت جاده و پل چین و اداره زیرساخت های شهرداری بیشکک در ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۰ قراردادی تجاری برای پروژه بهبود شبکه راه محلی (فاز دوم) امضا کردند. پروژه یک کمربند_یک جاده در منطقه شهری بیشکک به طول کل ۷۰.۷ کیلومتر واقع شده و شامل مرمت و بازسازی ۶۰ خیابان موجود است.

یکی از مدیران شرکت جاده و پل شانگهای در این پروژه گفت: اجرای این پروژه باعث بهبود بیشتر محیط ترافیک شهری بیشکک، ارتقاء سطح خدمات عمومی شهری،افزایش توسعه اقتصادی و اجتماعی محلی و ایجاد تغییرات ملموس در زندگی مردم محلی خواهد شد.

پیش از این پروژه یک پروژه کمکی انجام شد که اقدامات را در مجموع ۴۹ خیابان شهری به طول ۹۵.۳۳ کیلومتر در بیشکک در سال ۲۰۱۶ تکمیل کرد. شرکت ساخت و ساز برق چین (PowerChina) نیز مدتهااست در توسعه منطقه ای شرکت کرده است.

این شرکت اعلام کرد که این گروه برای توسعه بازار آسیای مرکزی تحت دستورالعمل های طرح یک کمربند_یک جاده اهمیت زیادی قائل است و دفاتر دائمی خود را در قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و مغولستان در منطقه آسیای مرکزی راه اندازی کرده است.

شرکت انرژی پاورچاینا ۳۹ پروژه یک کمربند_یک جاده را در قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان با سرمایه گذاری و قرارداد با موفقیت اجرا کرده است که از این میان ۲۴ پروژه تکمیل شده و ۱۵ پروژه در دست ساخت است

پاورچاینا از زمانی که در سال ۱۹۹۹ برای اجرای پروژه بازسازی فرودگاه بین المللی تاشکند وارد بازار ازبکستان شد، ۲۳ سال در بازار آسیای مرکزی حضور داشته است. به گفته این شرکت، شرکت انرژی ۳۹ پروژه یک کمربند_یک جاده را در قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان با سرمایه گذاری و قرارداد با موفقیت اجرا کرده است که از این میان ۲۴ پروژه تکمیل شده و ۱۵ پروژه در دست ساخت است.

پروژه های یک کمربند_یک جاده برای کمک به کشورها در مسیر سریع ارتقاء صنعتی و توسعه کیفی، به عنوان اولین طرح مهم در منطقه جلوه گر شده است.

در ۳۰ اکتبر ۲۰۱۸، یک شرکت برق بادی محلی در قزاقستان قراردادی برای پروژه برق بادی ۱۰۰ مگاواتی در زاناتاس در جنوب قزاقستان امضا کرد که در حال حاضر بزرگترین پروژه انرژی بادی در آسیای مرکزی است. این پروژه پیش از موعد مقرر در ۲۰ ژوئن ۲۰۲۱ با ظرفیت کامل به شبکه متصل شد.

به عنوان یکی از پروژه های کلیدی BRI در لیست همکاری ظرفیت تولید چین و قزاقستان، این پروژه می تواند هر سال ۳۵۰ میلیون کیلووات ساعت برق به صورت آنلاین تولید کرده و تقاضای برق میلیون ها خانوار را در جنوب کشور تامین نماید در حالی که نگرانیهای عرضه برق را کاهش می دهد.

علیرغم مشکلاتی که در طول ساخت و ساز پروژه از جمله اختلال ناشی از همه گیری جهانی COVID-۱۹، تعلیق ویزا و پروازها و مشکلات دسترسی به سایت، وجود داشت، پروژه زودتر از موعد مقرر تحویل داده شد.

در ۱۰ سال گذشته، کشورهای آسیای مرکزی به مراکز لجستیکی اصلی برای چین و غرب تبدیل شده‌اند و حدود ۸۰ درصد از قطارهای باری چین_اروپا از قزاقستان عبور می‌کنند ضمن اینکه دستاوردهای قابل توجهی در همکاری های منطقه ای حاصل شده است، همکاری بیشتر خدمات محور در آینده مورد توجه قرار خواهد گرفت

علاوه بر آن، شرکت‌ های چینی علاوه بر کمک به کشورها برای دستیابی به منابع انرژی مستقل و فرصت‌های شغلی بیشتر، تقویت‌کننده‌ای برای توسعه آموزشی در منطقه بوده‌اند. در سال ۲۰۱۰، هلدینگ چاینا پاور کانستراکشن موسسه طراحی حفاظت از آب قزاقستان را خریداری کرد. این موسسه دارای صلاحیت ها و قابلیت های درجه یک طراحی است که توسط کشورهای آسیای مرکزی به رسمیت شناخته شده است.

لی زیگو، محقق ارشد موسسه مطالعات بین المللی چین اعلام کرد که در سال‌ های گذشته، همکاری چین با این کشور منطقه بیشتر در زمینه سخت‌ افزاری از جمله توسعه زیرساخت‌ها مانند سنگ‌فرش جاده‌ها و ساخت راه‌آهن و همچنین تولید انرژی بوده است، در حالی که در آینده، این همکاری بیشتر بر روی نرم‌افزارهای تجارت الکترونیک و خدمات بازرگانی ارتقاء داده خواهد شد.

در ۱۰ سال گذشته، کشورهای آسیای مرکزی به مراکز لجستیکی اصلی برای چین و غرب تبدیل شده‌اند و حدود ۸۰ درصد از قطارهای باری چین_اروپا از قزاقستان عبور می‌کنند ضمن اینکه دستاوردهای قابل توجهی در همکاری های منطقه ای حاصل شده است، همکاری بیشتر خدمات محور در آینده مورد توجه قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۳۰٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha