۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
۲۰۰ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد قابلیت کشت گیاهان دارویی را دارند
درگفتگو با بازار مطرح شد؛

۲۰۰ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد قابلیت کشت گیاهان دارویی را دارند

یاسوج - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع استان قابلیت کشت گیاهان دارویی را دارند، گفت: استفاده از ظرفیت منابع عظیم گیاهان دارویی می تواند جهشی در تولید و توسعه استان ایجاد کند.

سالار حسین پور در  گفتگو با خبرنگار بازار افزود: گیاهان دارویی یکی از ظرفیت های مطلوب اقتصادی هر منطقه است و ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع استان قابلیت کشت گیاهان دارویی را دارند.

وی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی از مجموع دو هزار گونه گیاهی موجود یکی از مهمترین استان‌های کشور است، گفت: در دنا ۴۶ گونه گیاهی آندومیک و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین رویش دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد افزود: گیاهان دارویی از ظرفیت‌های گران‌بهای استان است که باید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده شود و نگذاریم این ظرفیت با کمترین بهره‌ وری و ارزش افزوده هدر رود.

حسین پور با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های هدف در اجرای طرح‌های پایلوت است، اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد یکی از مناطق مستعد، با ظرفیت‌های متننوع اما مغفول‌مانده در حوزه‌های گوناگون صنعتی و طرح‌های فناورانه و دانش بنیان است که یکی از این حوزه ها گیاهان دارویی بوده که در سال‌های اخیر مورد توجه و تاکید متولیان امر قرار گرفته است.

وی افزود: در کهگیلویه و بویراحمد بیش از دوهزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی وجود دارد که می تواند یکی از محورهای توسعه اقتصادی قرار گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد مهمترین گیاهان دارویی استان را بومادران، بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه عنوان کرد و گفت: بیش از یک هزار و ۲۰۰ گونه از این گیاهان در منطقه حفاظت شده دنا می رویند و دنا به اندازه ۶۰ کشور دنیا گیاه دارویی دارد.

حسین پور خام فروشی را از مشکلات این صنعت عنوان کرد و افزود: یکی از ضعف‌های اساسی در تولید گیاهان دارویی خام فروشی است.

وی اظهار داشت: توسعه کشت گیاهان دارویی یکی از برنامه های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها و مراتع کشور بویژه در استان های مستعد همچون کهگیلویه وبویراحمد بوده وگیاهانی همچون آنغوزه، بادام کوهی، باریجه و کرفس از جمله گونه های شناسایی شده برای کشت در سطح اراضی کشاورزی این استان هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه از یک دهه گذشته تاکنون افزون بر ۳۶ هزار هکتار از زمین های کشاورزی و مراتع این استان به‌ویژه در سطح روستاها و با مشارکت مردم زیر کشت گیاه آنغوزه رفته است، گفت: در این استان سالانه شش تن شیره گیاه آنغوزه تولید می شود که بخش عمده ای از این محصول به خارج از کشور از جمله هند و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

حسین پور همچنین افزود: میزان سرمایه گذاری این محصول، سالانه افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال بوده که در مجموع میزان سرمایه گذاری گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد رقمی افزون بر ۵۰۰ میلیارد ریال است.

وی یادآور شد: در سال گذشته چهار میلیون و ۳۰۰ هزار دلار انواع کالا از کهگیلویه و بویراحمد صادر شد که از این میزان حدود ۸۰ درصد معادل سه میلیون و ۵۰۰ هزار دلار گیاهان دارویی بوده است.

حسین پور زعفران را از جمله محصولات خوب تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد و گفت: زعفران در سه هزار هکتار از مراتع و زمین‌های کشاورزی این استان کشت می شود و توسعه و صادرات زعفران به عنوان یک محصول راهبردی و مورد هدف سرمایه‌گذاری بسیار مهم است.

وی افزود: یکی از مهمترین مباحث در بخش گیاهان دارویی فراوری این گیاهان است که اکنون در استان دو کارخانه فراوری و عصاره گیری از گیاهان دارویی وجود دارد.

حسین پور شرکت طبیعت زنده را یکی از شرکتهای دانش بنیان استان عنوان کرد که از گیاهان دارویی در محصولات خود استفاده می کند.

وی اظهار داشت: این شرکت با دانش به دست آمده در زمینه گیاهان دارویی و مواد موثر برگرفته از طبیعت محصولات خود را تولید می کند و افزایش شرکت‌های دانش بنیان با هدف استفاده بهینه از گیاهان دارویی می تواند گتم مهمی در جهش تولید باشد.

کد خبر: ۱۳٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha