۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴
رکود خرید آهن آلات

رکود خرید آهن آلات

قیمت روز آهن آلات در روز گذشته همچنان در اکثر شرکت‌ها ثابت بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، قیمت روز آهن آلات در روز گذشته همچنان در اکثر شرکت‌ها ثابت بود و فروشندگان با حفظ قیمت‌ روز پیشین محصولات خود را عرضه کردند اما در این میان کاهش قیمت جزئی در برخی مبادی فروش نیز مشاهده شد. با وجود این شرایط خرید آهن آلات نیز همچنان کم رونق است و بازار شور و نشاطی به خود نمی‌بیند.

بازار ارز نیز همچنان درگیر نوسانات جزئی بود و دلار در همان کانال ۲۷ هزار تومانی در یک بازه محدود در رفت و برگشت بود و درنهایت در پایان روز هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۵۷۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن
با توجه به اینکه کلیه مبادی فروش در رکود و سکون به سر می‌برند و تقاضای خرید آهن نیز در این فصل از سال یخ‌زده و منجمد شده است ناگزیر قیمت اهن الات نیز عمدتا ثابت اعلام می‌شود و بعضا نوسانات کاهشی جزئی که اتفاق می‌افتد باز هم تقاضایی در بازار شکل نمی‌گیرد.

به عنوان مثال قیمت روز میلگرد که درحال حاضر در بازه ۱۴ الی ۱۵ هزار تومانی قرار دارد همچنان در اکثر بازارها ثابت بود اما کاهش قیمت ۱۵۰ الی ۳۰۰ تومانی در چند مبادی فروش نیز مشاهده شد، با وجود این آنچه در شرایط فعلی در جریان است این است که خرید میلگرد همچنان رونقی ندارد و شاید یکی از عوامل آن رکود ساخت‌وسازها باشد.

با این اوصاف قیمت روز نبشی و ناودانی نیز عمدتا ثابت و بدون تغییر بود. همچنین به تبعیت از جو غالب بازار خرید تیرآهن نیز کماکان با رکود نسبی مواجه بود به طوری که روز گذشته در بخش کیلوفروشی قیمت آن ثابت بود اما قیمت تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی در کنار ثبات برخی شرکت‌ها کاهش ۵ الی ۱۰ هزار تومانی را تجربه کرد.

قیمت پروفیل و انواع لوله‌ها نیز همچنان ثابت اعلام شد اما قیمت ورق سیاه به طور میانگین ۵۰ الی ۱۰۰ تومان کاهش داشت. قیمت روز ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز مانند اکثر محصولات تغییر قیمت نداشته و ثابت اعلام شد.

ماحصل تحلیل قیمت آهن در روز گذشته بیانگر استمرار رکودی عمیق در بازار آهن و فولاد است و در حال حاضر مهمترین فاکتور نتایج مذاکرات وین است که هنوز به فرجامی نرسیده است.

طبق آخرین اخبار موجود از برگزاری نشست‌ مذاکره‌کنندگان ارشد در روز گذشته، طرفین به دنبال ارائه راهکارهایی برای لغو تحریم‌ها و دریافت ضمانت از آمریکا برای عدم تکرار خروج از توافق هستند. با این اوصاف درحال حاضر نمی‌توان نتیجه مشخصی برای آینده مذاکرات متصور شد و همچنان باید منتظر تصمیمات طرفین بود.

همچنین با توجه به آمارها قیمت آهن اسفنجی برای عرضه در بورس کالا ۷ هزار و ۴۰۰ تومان در نظر گرفته شده است که انتظار می‌رود با کاهش قیمت این محصول تقاضای مصرف نیز افزایش بیابد.

امروز حدود ۳۴۰ هزار تن محصولات فولادی همچون شمش، تختال، ورق قلع اندود، ورق گرم و سرد در بورس کالا عرضه خواهد شد. که کف قیمتی تعیین شده برای شمش ۱۲ هزار و ۲۷۰ تومان است که در مقایسه با آخرین عرضه کاهش ۱/۳ درصدی داشته است.

به همین منظور حسین بختیاری معاون فروش فولاد خراسان در زمینه عدم توازن قیمت‌ها در بورس کالا اظهار کرد: قیمت شمش در بازارهای جهانی حدود ۱۵ الی ۱۶ هزار تومان است اما در بازارهای داخلی ۱۲ هزار تومان معامله می‌شود و این نتیجه تصمیمات و سازوکار نادرست بورس کالا است که به اعتراض القایی‌ها و نارضایتی آنها منجر شده است.

وی در ادامه افزود: حتی اگر واحدهای القایی برای تولید شمش از قراضه استفاده کنند، قیمت آن با شمش عرضه شده در بورس برابر می‌شود و اگر از آهن اسفنجی استفاده کنند اوضاع همچنان به همین منوال خواهد بود زیرا ۱۰ الی ۱۵ درصد آن به هدر می‌رود.

این فعال صنعتی تصریح کرد: قیمتی که بورس کالا برای شمش در نظر گرفته حتی از هزینه تولید آن نیز کمتر است زیرا علاوه‌بر مواد اولیه، هزینه‌های حمل و نقل را نیز باید در نظر گرفت و این محصول را به نرخ واقعی عرضه کرد. اما اگر قرار نیست نرخ شمش اصلاح شود، بهتر است نرخ آهن اسفنجی تنظیم شود و متناسب با قیمت شمش باشد.

ناامنی تولیدکنندگان در بورس کالا
در همین زمینه می‌توان به اظهارات آنوش رحام دبیر سندیکای لوله و پروفیل اشاره کرد، وی معتقد است ناآگاهی از ماهیت و سازوکار بورس کالا، برخی تولیدکنندگان را با چالش‌هایی مواجه کرده است. تا حدی که این واحدها به دلیل متحمل شدن ضررهای مالی مداوم به تعطیلی تهدید می‌شود. نحوه قیمتگذاری محصولات اولیه در بورس کالا چندان منطقی به نظر نمی‌آید و باید براساس عرضه و تقاضا شکل بگیرد.

کد خبر: ۱۳۰٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha