۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
واشنگتن باید درباره موضوعات باقی مانده تصمیم بگیرد
سخنگوی وزارت امور خارجه:

واشنگتن باید درباره موضوعات باقی مانده تصمیم بگیرد

خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بسیاری از جداول در مذاکرات وین آماده شده گفت: آنچه که مانده است موضوعات مهم و تصمیمات سیاسی خاص است و واشنگتن باید تصمیم خود را بگیرد.

به گزارش بازار، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه در نشست خبری در مورد روند مذاکرات وین گفت: طی روزهای اخیر هیات‌ها گفت و گوهای فشرده ای در وین داشتند و برای تنفسی به تهران برگشتند. تمرکز جلسات در چهار مورد بوده است و در این تنفس هم جلسات کارشناسی در وین قطع نبود.

وی ادامه داد: در آخرین وضعیت گفت و گوها بسیاری از جداول آماده شده و ستون های جداول نیز آماده شده است. بخشی از پرانتزها نیز پاکسازی شده است و توافقات هم در حال تبدیل شدن به جملات و کلمات تبدیل هستند. آنچه که مانده است، موضوعات مهم و تصمیمات خاص سیاسی است و طرف واشنگتن باید تصمیم خود را بگیرد و اعلام کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: اگر این اتفاقات بیفتد، با سرعت خوبی به سمت توافق خوب و قابل اتکا در حرکت هستیم.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه برای نجات توافق هسته‌ای تنها چند هفته فرصت باقی است و در صورت شکست مذاکرات واشنگتن سایر گزینه ها را هم بررسی خواهد کرد، گفت: من به وزیر امور خارجه آمریکا توصیه می‌کنم که تمام تلاش، همت و اگر ابتکاری دارندآن را به کار ببرند که همین پلن A که در دست هست به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: پلن B برای هیچ کشوری جذابیت لازم را ندارد , آقای بلینکن بهتر از هر کس دیگری می داند که هر کشوری برای خودش پلن B دارد و شاید پلن B جمهوری اسلامی ایران هم خیلی جذابیتی برای آنها نداشته باشد. بنابراین تمام همت و تلاش خود را بگذارند برای اینکه نشان بدهند برای پلن A اراده لازم را دارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص برخی ددلاین های ساختگی مقامات‌آمریکایی اظهار کرد: رییس جمهور فعلی ایالات متحده، تیم سیاست خارجی و مذاکره کنندگانش در وین می‌دانند که اگر امروز برجام زنده است، به خاطر جمهوری اسلامی ایران است نه به خاطر ایالات متحده که از برجام خارج شد و تمام تلاشش را کرد که این برجام را همان موقع از بین ببرد آنها اگر آنها دچار فراموشی هستند نظام بین الملل دچار فراموشی نیست و بهتر است از مسیری که رفتند برگردند.

خطیب زاده اضافه کرد: ما امروز همچنان شاهد پیگیری همان مسیر اشتباه هستیم و مادامی که ما در رفتار آنها تغییری نبینیم، واقعاً نمی‌توانیم بگوییم به نقطه‌ای رسیدیم که توافق پایدار و قابل اتکا در دسترس است.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره حاکمیت ملی سوریه گفت: حاکمیت ملی سوریه باید برای همه کشورها مورد احترام واقع شود، ما سازوکاری در مورد سوریه داریم که بر اساس آن همه اختلافات حل و فصل می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد سفر رییس جمهور به روسیه گفت: سفر رییس جمهور به روسیه بسیار حائز اهمیت است و در مسیر سیاسا خارجی متوازن دولت است. آقای رییسی در این سفر با همتای خود ملاقات خواهند داشت و در مورد مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رایزنی و گفت و گو خواهند کرد.

به گفته خطیب زاده، وزارت امور خارجه طی هفته‌های گذشته تیمی را مامور انجام این سفر کرده است.

کد خبر: ۱۲۹٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha