۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ

اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ

اگر تا به حال در مورد تکنیک های بازاریابی دیجیتال یا Digital Marketing تحقیق کرده باشید، احتمالا اصطلاح سئو (SEO) را حداقل یک بار شنیده اید.

به گزارش بازار، اگر تا به حال در مورد تکنیک های بازاریابی دیجیتال یا Digital Marketing تحقیق کرده باشید، احتمالا اصطلاح سئو (SEO) را حداقل یک بار شنیده اید. شاید هم بدانید که سئو در رابطه با موتور های جستجوست اما سئو دقیقا به چه معناست و اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ تا چه اندازه است؟ در این مقاله به بررسی سئو و دلایل اهمیت آن در کمپین های دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت.

سئو چیست؟

مهدی نیکونام سرپرست سئو ایران وب لایف

سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization است و به جز معنای تحت الفظی که دارد، به این معناست که امکان دیده شدن برند و وبسایت شما را در فضای دیجیتال فراهم می کند. هر میزان افراد بیشتری وبسایت شما را در کلمات کلیدی مختلف ببینند، ورودی کاربر به وبسایت و شانس ارائه محصولات و خدمات نیز افزایش میابد. حال چرا سئو یکی از مهم ترین پایه های دیجیتال مارکتینگ است؟
در یک صفحه گوگل به هنگام جستجوی کلمه کلیدی معمولا ۱۰ سایت یا کمتر حضور دارند. تا به حال چند بار شده است که برای یافتن پاسخ سوالات خود به صفحه دوم یا سوم گوگل بروید؟ پاسخ به ندرت را می توان در آمار و ارقام وبسایت ها یافت. نسبت کلیک به دیده شدن لینک های ۱ تا ۳ حدود ۷۵ درصد از کل جستجو هاست.

حال جالب تر این است که تنها حدود ۱۰ درصد از تمام جستجوها به صفحه دوم گوگل کشیده می شود. پس به عبارت دیگر سئو را باید جنگ سایت ها برای رسیدن به صفحه اول گوگل دانست.

سئو اصولی علاوه بر افزایش دیده شدن، باعث می شود تا شما به سوالات اصلی مشتریان پاسخ دهید، در کنار رقبا دیده شوید و در نهایت این اقتدار باعث ایجاد اعتماد به برند و وفاداری خواهد شد.

اما بیایید بررسی کنیم که به طور واضح چرا سئو مهم است؟

چرا سئو برای کسب و کار ها دارای اهمیت است؟

گوگل ادز؟ تبلیغات بنری؟ ایمیل مارکتینگ؟ اس ام اس مارکتینگ؟ نه ... با توجه به هزینه و کارکرد، سئو مهم ترین و البته رقابتی ترین حوزه دیجیتال مارکتینگ است.

سئو و اقدام برای بهینه سازی سایت بسیار مهم است:

· موتور های جستجو مانند گوگل روزانه میلیارد ها جستجو را پشتیبانی می کنند.

· بیش از ۷۰ درصد کاربران روی ۵ لینک اول کلیک می کنند.

· قیمت سئو نسبت به سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ مانند گوگل ادز، تبلیغات بنری و ... بر اساس بازدهی، برندسازی و ترافیک ارگانیکی که دارد بسیار منطقی تر است.

· بهینه سازی صرفا برای موتور های جستجو نیست؛ بلکه در نهایت به بهبود تجربه کاربری و رضایت نهایی مخاطب از برند شما منجر می شود.

· معمولا اعتماد بیشتر کاربران به وبسایت هایی است که در نتایج رتبه های بالاتر را بدست می آورند. (بخصوص در مقایسه با ادز گوگل که اغلب کاربران روی آن کلیک نمی کنند.)

· اگر سئو وبسایت شما خوب باشد، کاربران نام برند شما را در شبکه های اجتماعی ممکن است جستجو کنند یا برای موارد مرتبط با صنعت شما، بقیه را به شما ارجاع دهند.

· سئو می تواند شما را جلوتر از رقبا قرار دهد؛ اگر دو وب سایت یک چیز را به یک قیمت بفروشند، وب سایت سئو شده به احتمال زیاد مشتریان بیشتری داشته و فروش بیشتری خواهد داشت.

سئو چگونه کار می کند؟

امیر رنجبری کارشناس سئو ایران وب لایف

کل مفاهیم بهینه سازی وبسایت بطور شگفت انگیزی ساده است و با یادگیری مفاهیم و اصول سئو به همراه تمرین و تجربه، می توان سئو را فرا گرفت. تنها چیزی که باید مدنظر قرار دهید این است که الگوریتم های گوگل در نهایت برای تامین رضایت حداکثری کاربر ایجاد شده اند.

بطور کلی سئو را می توان به سه بخش اصلی تقسیم کرد:

۱. سئو داخلی (On Page)

سئو داخلی، بخشی از سئو است که روی وبسایت به منظور بهینه سازی تجربه کاربری انجام می شود. این بهینه سازی تجربه کاربری می تواند شامل سئو محتوا، لینک سازی داخلی، متا تگ ها، سرعت سایت و ... باشد.

۲. سئو خارجی (Off Page)

عمده فعالیتی که در سئو خارجی یا آف پیج صورت می گیرد مرتبط با لینک بیلدینگ و کمپین های مختلف برای شناخته تر شدن برند است. این بخش بخصوص در ایران از هزینه های معمول تا زیاد برخوردار است و حتی اگر شما سئو را کامل بلد باشید باز هم برای دریافت بک لینک محتوایی از وبسایت های ایرانی معمولا باید دست به جیب شوید و با پرداخت قیمتی در حدود ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان، یک رپورتاژ در وبسایت های معتبر منتشر کنید.

بخش عمده ای از فاکتور های سئو همچنان مربوط به بک لینک های هر وبسایت است و شاید بد نباشد بدانیم پایه ایده موتور جستجویی به نام گوگل نیز همین استفاده از بک لینک به عنوان معیاری برای رتبه بندی وبسایت ها بود.

۳. سئو تکنیکال

سئو تکنیکال ارتباطی با سئو محتوا یا بخش on page ندارد. بهینه سازی فرایند ایندکس و کرولینگ (خزیدن ربات های گوگل) جزو اصلی ترین فرایند های تکنیکال سئو است. بررسی ساختار سایت، فایل Robots، تگ کنونیکال، موبایل فرندلی بودن سایت، اسکیما و رفع ایرادات آن، بهینه سازی سایت مپ، آنالیز و تحلیل ابزار های مختلف مانند گوگل سرچ کنسول و ... می تواند در دسته سئو تکنیکال قرار گیرد.

ایران وب لایف: آژانس دیجیتال مارکتینگ فول سرویس

امین رزاق خواه سرپرست سئو ایران وب لایف

آژانس دیجیتال مارکتینگ ایران وب لایف یکی از شرکت های فعال در این حوزه است که از نظر تعدد نمونه کار در زمینه های مختلف دییجتال مارکتینگ مانند سئو، طراحی سایت، برندسازی، مدیریت شبکه های اجتماعی، عکاسی و ... شاخص است. ایران وب لایف با مدیریت مهندس امین رزاق خواه با الگو قرار دادن صداقت و تخصص در کنار هم، توانسته یکی از برترین آژانس های دیجیتال مارکتینگ در ایران باشد که سابقه کاری، نمونه کار ها، نظرات مشتریان و تخصص مجموعه گواهی این ادعاست.

کد خبر: ۱۲۹٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha