۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
وضعیت مخاطره آمیز رودان| سرریز سیلاب جنوب کرمان به هرمزگان
بازار گزارش می دهد؛

وضعیت مخاطره آمیز رودان| سرریز سیلاب جنوب کرمان به هرمزگان

رودان - شهرستان رودان در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارد، رودخانه های فصلی علاوه بر هدایت آبهای ناشی از سرریز شدن سدهای آبخیز داری و آبهای سطحی، میلیونها متر مکعب سیلاب جنوب کرمان هم اضافه شد.

بازار؛ غلامعباس شمس الدینی: انتخاب نام رودان به دلیل وجود صدها رودخانه بوده است اما این رودها دیگر تحمل پذیرش سیلاب را ندارند. ۲۸ دی ماه جاری در این شهرستان ۱۷۰ میلیمتر باران تا ساعت ۱۹ بارید تا رکورد بارش را در استان هرمزگان به خود اختصاص دهد. تمام محلات و مناطق شهری و روستایی دچار آبگرفتگی شده اند به نظر می رسد به دلیل افزایش بارشها این شهرستان با خسارات شدیدی در بخش های زیر ساختی، مسکن، کشاورزی و باغداری همراه باشد.

از ابتدای هفته جاری بارانهای ممتد سراسر استان هرمزگان را در بر گرفت. هر چند این بارندگی ها خساراتی در تمام نقاط استان به زیر ساخت ها اعم از راه، برق، اینترنت و تاسیسات دیگر وارد کرده، اما دو شهرستان میناب و رودان به عنوان شهرستانهای پرجمعیت بیشترین آسیب و خسارت را متحمل شده اند. قرارگیری سد استقلال در میناب و ورود سیلاب مناطقی از کرمان به رودخانه های رودان وضعیت را بسیار بحرانی کرده است. هر چند رسانه ها بیشتر به موضوع سیلاب در میناب اشاره کرده اند اما خسارات وارده به شهرستان رودان و ادامه بارش ها خطرات جدی را متوجه رودان خواهد کرد.

وضعیت مخاطره آمیز رودان| سرریز سیلاب جنوب کرمان به هرمزگان

کمتر محله ای در شهر رودان و کمتر روستایی در شهرستان وجود دارد که از خسارات، آبگرفتگی در امان باشد. به نظر می رسد به دلیل افزایش بارشها این شهرستان با خسارات شدیدی در بخش های زیر ساختی، مسکن، کشاورزی و باغداری همراه باشد.

واگذاری اراضی در حاشیه و بستر رودخانه ها، احداث سیل بندهای متعدد غیر فنی، انسداد مسیرهای هدایت آب، بافت فرسوده و ساخت و سازهای غیر مجاز همه و همه در افزایش خسارات سیل دخیل هستند.

ورود ۱۵۰ گروه جهادی برای خدمات رسانی به سیل زدگان رودان
بنا به گفته سرهنگ عبدالله صادقی فرمانده سپاه ناحیه رودان بیش از ۱۵۰گروه جهادی در مناطق سیل زده رودان مستقر شده و خدمات لازم را به آسیب دیدگان ارائه می کنند.

سرهنگ پاسدار یاسین باوقار مسئول بسیج سازندگی سپاه استان هرمزگان هم از ایجاد ۹ مکان اسکان اضطراری در این شهرستان خبر داد و به رسانه ها گفت: در شهرستان رودان کمبود چادر و وسایل گرمایشی داریم و تقاضا می‌کنیم حتما مردم به کمک هم نوعان خود بشتابند و وسایل گرمایشی به این مناطق ارسال کنند.

وضعیت مخاطره آمیز رودان| سرریز سیلاب جنوب کرمان به هرمزگان

رئیس بسیج سازندگی سپاه ناحیه رودان عنوان کرد: بیش از دو هزار پرس غذای گرم، ۵۰۰ بسته معیشتی و ۸۰۰ تخته پتو بین سیل زدگان توزیع شد.

سروان پاسدار محمد ماهری افزود: بسته‌های معیشتی شامل برنج و روغن است. نیروهای جهادی از دقایق اولیه وقوع سیل و بارندگی در مناطق سیل زده حضور دارند و به مردم خدمت رسانی می‌کنند.

شهرستان رودان در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارد چرا که رودخانه های فصلی علاوه بر هدایت آبهای ناشی از سرریز شدن سدهای آبخیز داری و آبهای سطحی، باید میلیونها متر مکعب سیلاب جنوب کرمان را هم متحمل شوند

امام جمعه شهرستان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بسیج سازندگی پای کار آمده، با توزیع بسته های معیشتی و غذای گرم به کمک سیل زدگان شتافتند. اما این پایان ماجرا نیست، شهرستان رودان در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارد چرا که رودخانه های فصلی علاوه بر هدایت آبهای ناشی از سرریز شدن سدهای آبخیز داری و آبهای سطحی، باید میلیونها متر مکعب سیلاب جنوب کرمان را هم متحمل شوند.

استمرار بارندگی برای رودان فاجعه بار خواهد بود
امدادگران، نیروهای خدمات رسان آب، برق، مخابرات، شهرداری ها، راهداری و گروههای جهادی و بسیجی ۲۴ ساعته در حال خدمت رسانی هستند. طبعا استمرار بارش ها در این شهرستان و شهرستانهای جنوب کرمان می تواند فاجعه بار باشد. نجات سه جوان رودانی در حاشیه سد استقلال میناب، نجات چهار سرنشین خودرو گرفتار در رودخانه روستای فاریاب و دو سرنشین در رودخانه روستای دهماتون، نشان می دهد که نیروهای امدادی به جد در شهرستان خدمت رسانی می کنند.

تخریب بیش از ۸۰۰واحدمسکونی در رودان

عبدالرضا سالاری سرپرست فرمانداری رودان در گفتگو با خبرنگار بازار با قدردانی از تلاش همه دست اندرکاران به ویژه شهرداریها، دهیاریها، هلال‌احمر استان، نیروهای سپاه و بسیج، بسیج سازندگی نیروهای مردمی و گروه‌های جهادی و شرکت های خصوصی فعال در این شهرستان که با اختصاص ماشین آلات در کمک به بهبود شرایط همکاری دارند، گفت: تا ساعت ۲۳ مورخ ۲۸ دی ماه بر اساس آمار ارائه شده مراجع مسئول بیش چهار هزار ۸۲۳ واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شده اند.

وضعیت مخاطره آمیز رودان| سرریز سیلاب جنوب کرمان به هرمزگان

سرپرست فرمانداری رودان آمار منازل تخریب شده در بارندگی های اخیر را اعلام کرد و گفت: تا این لحظه بیش از ۵۲۲ واحد مسکونی تخریب و ۲۸۷ واحد مسکونی هم از بارندگی نیمه اول دی ماه تخریب شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۴۷ واحد مسکونی نیز در این بارندگی ها دچار خسارت شده اند، تصریح کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نیز در بارش های گذشته آسیب دیده اند.

سالاری از برگزاری نشست های متعدد در جهت پیشبرد امور خبر داد و تصریح کرد: در چند روز اخیر با گروههای جهادی، بسیج سازندگی، نماینده مردم شرق استان در مجلس، فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه، مدیران دستگاههای خدمات رسان و اعضای ستاد مقابله به بحران نشست هایی برگزار و هماهنگی های لازم به عمل آمده است.

متاسفانه بسیاری از راههای مواصلاتی مناطق روستایی با مرکز شهرستان مسدود است و نیروهای خدمات رسان به سرعت در حال رفع انسداد راهها، رفع مشکلات آب، برق و ارتباطات هستند

سالاری تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از راههای مواصلاتی مناطق روستایی با مرکز شهرستان مسدود است و نیروهای خدمات رسان به سرعت در حال رفع انسداد راهها، رفع مشکلات آب، برق و ارتباطات هستند.

وی خسارتهای وارده به بخش کشاورزی را بسیار سنگین دانست و گفت: اکیپ هایی برای تعیین و برآورد خسارت تشکیل و میزان خسارات وارده به بخشهای مختلف را اعلام خواهد شد.

سرپرست فرمانداری رودان با حمایت بسیج سازندگی، ستاد اجرایی فرمان امام، نهادهای حمایتی توزیع روزانه یک هزار و 500 پرس غذای گرم و بسته های غذایی در حال انجام است اما این میزان برای روزهای آتی بیشتر هم خواهد شد.

وی از مردم خواست اخبار مربوط به سیل شهرستان را از مراکز خبری و رسانه های رسمی دنبال کنند . همچنین به منظور حفظ سلامت از تردد غیر ضرور در جاده های منتهی به بخشها و روستاهای تابعه پرهیز نموده و از قرار گیری در حاشیه رودخانه ها اجتناب کنند.

بر اساس مشاهدات عینی و اظهارات مسئولان محلی مردم این شهرستان نیازمند کمکهای فوری هستند. استمرار بارشها قطعا آمار منازل تخریبی و خسارت دیده را افزایش می دهد، هر چند اماکنی برای اسکان اضطراری پیش بینی شده است اما کاهش دمای هوا در روزهای اخیر و آینده نیاز به وسایل گرمایشی، پتو، چادر، بسته های غذایی را بیشتر خواهد کرد. حتی صنایع و شرکتها هم می توانند با اعزام ماشین آلات سنگین در بازسازی و جلوگیری از خسارت های بیشتر همراهی لازم را داشته باشند.

کد خبر: ۱۲۹٬۸۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha