۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
تداوم خشکسالی کاه را هم گران کرد
بازار از جهش ۷برابری قیمت کاه در سال۱۴۰۰ گزارش می دهد؛

تداوم خشکسالی کاه را هم گران کرد

درحالیکه کاه ماده ای بدون ارزش غذایی است اما در صنعت دامداری و استفاده در خوراک دام کاربرد دارد، با این وجود تداوم خشکسالی موجب شده قیمت این محصول امسال نسبت به سال گذشته جهشی ۷ برابری داشته باشد.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت دامداری و دامپروری کشور همچون صنایع دیگر با مشکلات و چالش های بسیاری مواجه است. به طوری که دامداران کشور با کمبود خوراک دام، بالا رفتن هزینه های تولید و غیره مواجه هستند. در این میان اما یکی از اتفاقاتی که زمستان امسال گریبان دامداران را گرفته است بحث «جهش قیمت کاه» است. کاه در واقع یک محصول بدون ارزش غذایی بالا است که دامداران اصولا برای کاهش هزینه های خوراک دام استفاده می کنند.

نکته جالب توجه اینکه کشاورزان غالبا تا پیش از این کاه و کلش باقی مانده از برداشت گندم و جو را در زمین خود آتش می زنند. اگرچه کارشناسان بسیاری معتقدند بودند که این اقدام کشاورزان اشتباه هست چرا که باقی ماندن کاه و کلش در زمین می تواند به اصطلاح زمین کشاورزی را غنی سازد، با این وجود گزارشات حاکی از این است که در سال جاری به دلیل وقوع خشکسالی تقاضا برای این محصول نیز در کشور بالا رفته و به تبع افزایش قیمت را در پی داشته باشد.

سال پیش هر کیلوگرم کاه را به نرخ ۸۰۰ تومان خریداری می کردیم اما امسال قیمت آن به ۵ هزار و ۷۰۰ الی ۶ هزار تومان افزایش یافته است

قیمت کاه از کیلویی ۸۰۰ تومان به ۵۷۰۰ تومان رسیده است
اگرچه به گفته کارشناسان بخش، افزایش قیمت کاه در فصل زمستان همه ساله رخ می دهد و امری غیرمتعارف نیست، اما به نظر می رسد امسال دامداران کشور با یک جهش قیمتی مواجه شده اند. به طوری که سید احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: قیمت کاه به یکباره بالا رفته است به طوری که ما سال پیش هر کیلوگرم کاه را به نرخ ۸۰۰ تومان خریداری می کردیم اما امسال قیمت آن به ۵ هزار و ۷۰۰ الی ۶ هزار تومان افزایش یافته است.

تداوم یافتن خشکسالی عامل اصلی جهش قیمتی کاه محسوب می شود| جیره یک کیلوگرمی کاه در خوراک هر راس گاو
مقدسی می افزاید: این جهش قیمت عمدتا به دلیل وقوع خشکسالی است؛ یعنی علیرغم اینکه کاه و کلش محصولی وارداتی نیست و ارتباطی به نوسانات نرخ ارز ندارد، به دلیل خشکسالی ها میزان آن کم شده است و قیمت آن در بازار بالا رفته است.

او خاطر نشان می کند: درست است که کاه به هیچ وجه ارزش غذایی ندارد و تنها برای پر کردن شکم دام استفاده می شود اما مساله اینجا است که دامداران از این ترفند استفاده می کند تا قیمت تمام شده محصولات خود مانند شیر و گوشت و غیره را کاهش بدهند.

مقدسی می گوید: هر راس دام به طور میانگین تا زمانی که به وزن کشتار برسد یک کیلوگرم کاه مصرف می کند و لذا جهش قیمت حدودا ۷برابری این محصول نسبت به سال گذشته قطعا برای دامدار هزینه قابل توجهی محسوب می شود.

دولت ارزی برای ترخیص کالا ندارد دسترسی به علوفه دامی سخت شده است
او در خصوص وضعیت فعلی تامین نهادها هایی همچون ذرت و کنجاله سویا نیز می گوید: در حال حاضر به سختی به علوفه مورد نیاز دسترسی داریم که غالبا به دلیل این است که دولت ارز لازم برای ترخیص کالا ندارد.

ارز دولتی از روی واردات علوفه برداشته شده است و قیمت علوفه در بازار روندی صعودی دارد به طوری که قیمت جود در بازار به حدود ۹ هزار تومان رسیده است

با برداشته شدن نرخ ارز دولتی از روی واردات علوفه، قیمت جو در بازار به ۹ هزار تومان رسیده است
مهدی رضایی دیگر فعال بخش نیز در خصوص افزایش قیمت محصولات و نهاده های مورد نیاز صنعت دامداری به خبرنگار بازار می گوید: صنعت با مشکلات عدیده ای مواجه بود و امسال بیش از سال های گذشته درگیر است به طوری که بیشترین چالش را با تامین علوفه و نهاده های مورد نیاز داریم.

رضایی می افزاید: همانطور که می دانید نرخ ارز دولتی از روی واردات علوفه برداشته شده است و قیمت علوفه در بازار روندی صعودی دارد به طوری که قیمت جود در بازار به حدود ۹ هزار تومان رسیده است.

بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده: کشور روسیه یکی از بزرگترین تولید کنندگان جو در دنیا محسوب می شود و پس از آن نیز کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و اوکراین قرار دارد. این در شرایطی است که گزارشات منتشر شده حاکی از این است که تقاضای جهانی برای جو در سال ۲۰۲۱ روندی افزایشی داشته است.

تولید یونجه در ایالات متحده آمریکا و اسپانیا متمرکز است و اصلی ترین متقاضیان این محصول نیز در سال ۲۰۲۱ کشورهایی همچون چین، ژاپن، امارات و عربستان سعودی بوده اند

پیش بینی رشد ۷ درصد بازار جهانی یونجه تا سال ۲۰۲۶
یونجه گیاهی است که در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یک محصول علوفه ای مهم کشت می شود و جایگاه خاصی در صنعت دام دارد. بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده در سال ۲۰۲۱ میانگین قیمت یونجه اساسا در محدوده ۱۷۰ تا ۱۸۰ دلار به ازای هر تن بوده است و در اکتبر همان سال به ۲۱۳ دلار در هر تن افزایش یافته است. با این وجود کارشناسان جهانی می گویند: با توجه به شرایط آب و هوایی، تداوم خشکسالی، تقویت بازار صادراتی یونجه، افزایش هزینه های نهاده های دامی و قیمت بالای غلات از عوامل مهمی است که می تواند بر افزایش قیمت جهانی این محصول اثرگذار باشد.

گزارشات جهانی همچنین نشان می دهد: تولید یونجه در ایالات متحده آمریکا و اسپانیا متمرکز است و اصلی ترین متقاضیان این محصول نیز در سال ۲۰۲۱ کشورهایی همچون چین، ژاپن، امارات و عربستان سعودی بوده اند.

همچنین گزارشات منتشر شده می گوید: اگرچه بازار یونجه در سال ۲۰۲۰ به شدت تحت تاثیر همه گیری کووید-۱۹ بود و اختلالاتی در زنجیره تامین این محصول رخ داد اما اینگونه برآورد می شود که این بازار تا سال ۲۰۲۶ به طور میانگین رشدی حدود ۷ درصد را به ثبت برساند.

شاخص قیمت غلات فائو در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط ۲۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ بوده است
همچنین بر اساس گزارشی که اخیرا از سوی سازمان فائو منتشر شده است: شاخص قیمت غلات در آخرین ماه سال ۲۰۲۱ نسبت به نوامبر ۰.۶ درصد کاهش یافت که این کاهش قیمت عمدتا به دلیل برداشت قابل توجه محصولی همچون ذرت در نیمکره جنوبی زمین بود که نگرانی های ناشی از افزایش تقاضا و همچنین نگرانی در خصوص خشکسالی مدوام در کشور برزیل را تا حدودی کاهش داده است.

با این وجود سازمان فائو اظهار داشته است: به طور کلی در سال ۲۰۲۱ شاخص قیمت غلات به بالاترین سطح سالانه خود از سال ۲۰۱۲ رسید و به طور متوسط ‌۲۷.۲ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ بود. به طوری که قیمت جهانی ذرت در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل افزایشی ۴۴.۱ درصدی را ثبت کرد و همچنین قیمت گندم ۳۱.۳ درصد افزایش داشت.

کد خبر: ۱۲۹٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha