۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
تورم ۴۰درصدی حاکم بر بازار/ بسته حمایتی پیشنهادی دولت دردی از مردم دوا نمی‌کند
یک کارشناس اقتصادی:

تورم ۴۰درصدی حاکم بر بازار/ بسته حمایتی پیشنهادی دولت دردی از مردم دوا نمی‌کند

سمنان - یک کارشناس اقتصادی با اشاره به تورم ۴۰درصدی حاکم بر بازار، گفت: بسته حمایتی دولت می‌بایست افزایش یابد چراکه مشکلات اقتصادی بر مردم فشار مضاعف آورده است.

علی‌رضا صالحیان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه طبق تصمیم دولت قرار است به سه میلیون نفر از اقشار کم‌درآمد، ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض پرداخت شود، ابراز کرد: این بسته حمایتی دولت می‌بایست افزایش یابد چراکه میزان کنونی پاسخگوی نیاز مردم نیست.

وی بابیان اینکه برخی کارشناسان و مراجع غیررسمی تورم امروز کشور را نزدیک به ۴۰ درصد می‌خوانند درنتیجه بسته حمایتی متناسب با تورم نیست، بیان داشت: با مبالغی که دولت برای این بسته مصوب کرده و تورمی که به‌خصوص در شب عید و شیوع کرونا شاهد آن بودیم متاسفانه باید گفت دردی از مردم دوا نمی شود.

این کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه بابیان اینکه قدرت خرید مردم کاهش‌یافته است، تأکید کرد: امروز طبق بودجه ۹۹ دهک‌های مختلف جامعه متاسفانه فاصله بسیاری پیداکرده‌اند و برای مثال شاهد هستیم که دخل‌وخرج دهک اول جامعه که رقمی در حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است با دهک آخر جامعه که چیزی بیش از ۱۸ میلیون تومان است بیش از شش برابر فاصله دارد.

صالحیان گفت: این فاصله هرچه بیشتر شود شاهد اختلاف طبقاتی بیشتر و درنتیجه مشکلات عدیده خواهیم بود که از جمله آنها بالا رفتن شاخص فلاکت است که ماحصل آن کاهش قدرت اقشار متوسط و پائین جامعه خواهد بود که بسته معیشتی دولت برایشان کارساز نیست.

وی افزود: همیشه در شب عید شاهد تورم هستیم اما امسال این تورم با کرونا و هجوم مردم برای خرید مایحتاج و به‌خصوص شوینده ها، گوشت و ... همراه شد تا تورم را به ۴۰ درصد برساند پس به راحتی می توان دریافت که اگر دو ماه پیش فردی با ۲۰۰ هزار تومان می توانست ۱۲ کیلوگرم برنج بخرد امروز می تواند ۹ کیلوگرم برنج را به خانه ببرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: مجموع این عوامل سبب می شود که بسته حمایتی دولت کافی و کارامد نباشد در روزهای اخیر شاهد بودیم که برخی کارشناسان افزایش رقم بسته حمایتی از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان یا تخصیص ۵۰ هزار میلیارد تومان اضافه به بسته حماتی را به عنوان راهکار بهبود شرایط پیشنهاد دادند اما باید دید بالاخره دولت به این توصیه ها عمل می کند یا خیر؟

کد خبر: ۱۲٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha