۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
جزئیات میزان عیدی سال ۱۴۰۰ | کارگران از یک تا ۱۱ ماه سابقه پرداخت چقدر عیدی می گیرند؟
«بازار» گزارش می دهد

جزئیات میزان عیدی سال ۱۴۰۰ | کارگران از یک تا ۱۱ ماه سابقه پرداخت چقدر عیدی می گیرند؟

در حالیکه به پایان سال ۱۴۰۰ کمی بیشتر از دو ماه فرصت باقی مانده، میزان حداقل عیدی کارگران پنج میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان و حداکثر هفت میلیون و ۹۶۶ هزار و ۴۸۵ تومان خواهد بود.

بازار؛ گروه ایران: عیدی کارگران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ با احتساب کارکرد یکسال کامل، حداقل پنج میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان و حداکثر هفت میلیون و ۹۶۶ هزار و ۴۸۵ تومان خواهد بود. کارگرانی هم که کمتر از یک سال یعنی از یک تا ۱۱ ماه سابقه پرداخت حق بیمه دارند، مشمول عیدی پایان سال هستند. این دسته از کارگران به میزان «دو برابر حقوق پایه مندرج در فیش حقوقی، تقسیم بر ۱۲، ضربدر تعداد ماه کارکرد» عیدی دریافت می‌کنند.

مشمولان عیدی چه کسانی هستند
تمام کارکنان مشمول قانون کار که طبق قانون «کارگر» محسوب می‌شوند، مشمول عیدی پایان سال خواهند بود. عیدی این گروه، متفاوت با میزان عیدی کارکنان دستگاه‌های اجرایی و دولتی است و به تناسب میزان «حقوق پایه» متفاوت است.

جزئیات میزان عیدی سال ۱۴۰۰ | کارگران از یک تا ۱۱ ماه سابقه پرداخت چقدر عیدی می گیرند؟

مبنای پرداخت عیدی کارگران در صورتی که یک سال کامل در محل کار خود سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، معادل دو ماه حقوق پایه تا سقف ۷ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۴۸۵ تومان خواهد بود. همچنین کف عیدی کارگران نیز ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان است.

کارگرانی که کمتر از یک سال یعنی از یک تا ۱۱ ماه سابقه پرداخت حق بیمه دارند، مشمول عیدی پایان سال هستند. این دسته از کارگران به میزان «دو برابر حقوق پایه مندرج در فیش حقوقی، تقسیم بر ۱۲، ضربدر تعداد ماه کارکرد» عیدی دریافت می‌کنند

بر اساس قانون کار، کارگرانی که کمتر از یک سال و از یک تا ۱۱ ماه سابقه پرداخت حق بیمه دارند، مشمول عیدی پایان سال هستند. این دسته از کارگران به میزان «دو برابر حقوق پایه مندرج در فیش حقوقی، تقسیم بر ۱۲، ضربدر تعداد ماه کارکرد» عیدی دریافت می‌کنند.

اگر برخی از کارفرمایان در ماه‌های پایان سال برای فرار از پرداخت عیدی و سنوات، به بهانه‌های مختلف کارگران را اخراج کنند عیدی مشول حال این افراد خواهد شد؟ باید گفت که این اقدام بر اساس قانون کار تخلف است، زیرا ندادن حق سنوات و عیدی کارگر از سوی کارفرما غیرقانونی است و کارگر می‌تواند در این مورد طرح دعوی کند

اما سوال اینجاست که اگر برخی از کارفرمایان در ماه‌های پایان سال برای فرار از پرداخت عیدی و سنوات، به بهانه‌های مختلف کارگران را اخراج کنند عیدی مشول حال این افراد خواهد شد؟ باید گفت که این اقدام بر اساس قانون کار تخلف است، زیرا ندادن حق سنوات و عیدی کارگر از سوی کارفرما غیرقانونی است و کارگر می‌تواند در این مورد طرح دعوی کند.

با این حساب هر کارگری که حتی از یک ماه تا ۱۱ ماه در کارگاهی مشغول فعالیت باشد و سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد مشمول عیدی خواهد شد.

هر کارگری که در سال ۱۴۰۰ حداقل حقوق مصوب وزارت کار یعنی دو میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان را دریافت می‌کند و یک ماه سابقه کار دارد، بر اساس فرمول محاسبه عیدی باید ۴۴۲ هزار و ۵۸۲ تومان و کارگری که با همین میزان پایه حقوق، ۱۱ ماه سابقه کار دارد، باید ۴ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۴۰۷ تومان عیدی دریافت کند

پس هر کارگری که در سال ۱۴۰۰ حداقل حقوق مصوب وزارت کار یعنی دو میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان را دریافت می‌کند و یک ماه سابقه کار دارد، بر اساس فرمول محاسبه عیدی باید ۴۴۲ هزار و ۵۸۲ تومان و کارگری که با همین میزان پایه حقوق، ۱۱ ماه سابقه کار دارد، باید ۴ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۴۰۷ تومان عیدی دریافت کند.

جزئیات میزان عیدی سال ۱۴۰۰ | کارگران از یک تا ۱۱ ماه سابقه پرداخت چقدر عیدی می گیرند؟

با این حساب و با توجه به اینکه کمی بیش تر از دو ماه یعنی ۶۵ روز به پایان سال فرصت باقی مانده است برخی از کارفرمایان در بهمن ماه عیدی کارگران را پرداخت می کنند و سنوات را معمولا در پایان سال و بعد از پرداخت عیدی محاسبه و پرداخت می کنند.

حال با توجه به اینکه در دی ماه قرار داریم کرفرمایان ماه آینده را برای پرداخت عیدی تعیین می کنند و عیدی و پاداش کارگران معمولاً همراه با حقوق بهمن ماه توسط کارفرمایان واریز می‌شود. هر چند که واریز عیدی با حقوق اسفند ماه به لحاظ قانونی منعی ندارد.

در دو ماه آینده به نظر می رسد با توجه به وضعیت نرخ تورم و برخی مسائل رخ داده به لحاظ اقتصادی و افزایش خط فقر در کنار پرداخت عیدی و پاداش پایان سال کارگران، تعیین حداقل دستمزد از مهم ترین برنامه های دولت و کارفرمایان خواهد بود.

در دوره زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ حدود ۳۳ درصد از جمعیت کشور زیر خط فقر چند بعدی قرار گرفته‌اند و خط فقر از ۹۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۰ به ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ رسیده است

مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد چندی پیش گفته بود که برآوردها نشان‌دهنده آن است که به طور متوسط در دوره زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ حدود ۳۳ درصد از جمعیت کشور زیر خط فقر چند بعدی قرار گرفته‌اند و خط فقر از ۹۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۰ به ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ رسیده است. حال با توجه به این گفته ها به نظر می رسد تعیین حداقل دستمزد کارگران یکی از چالش های اساسی دولت سیزدهم در سال اول خود برای تصمیم گیری در این خصوص خواهد بود.

تعیین حداقل مزد سال آینده بر مبنای دو مؤلفه نرخ تورم سال ۱۴۰۰ و سبد معیشت خانوار کارگری تعیین خواهد شد.

کد خبر: ۱۲۹٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha