۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
متغیرهای بنیادین به نفع  بازار سهام پیش می رود| ارزش فولادی ها و پتروپالایشی ها زیر قیمت واقعی است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

متغیرهای بنیادین به نفع بازار سهام پیش می رود| ارزش فولادی ها و پتروپالایشی ها زیر قیمت واقعی است

احمد جانجان، کارشناس بازار سرمایه گفت:متغیرهای بنیادین به نفع بازار سهام پیش می رود و پی بر ایی سهام نیز با تغییرات مثبتی مواجه خواهند بود.

فرید خدادادی؛ بازار: احمد جانجان، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در ارتباط با وعده رئیس سازمان بورس درباره بازگشت ای تی اف ها به قیمت ذاتی آن ها اظهار کرد: بازگشت ای تی اف ها به قیمت ذاتی آن ها با قیمت بازگشت به سقف پالایشی متفاوت است، بنابراین ارزش ذاتی ای تی اف ها در این محدوده نیست و به نسبت تفاوت هایی که برای پالایشی ها به وجود آمده، قیمت های آن ها رشد خواهد کرد و این قیمت ها نخواهد بود.

وی گفت: قیمت نسبت به ارزش ذاتی می تواند دارای سه حالت باشد؛ نخست این که متعادل باشد و در همان محدوده ارزش ذاتی معامله شود، دومین حالت اینکه( under value) پایین تر از ارزش ذاتی باشد و حالت سوم اینکه (Over Value)باشد که بالاتر از ارزش ذاتی است.

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: به دنبال اتفاقی که در بازار سهام رخ داده، ارزش بسیاری از سهام ( Over Value) زیر قیمت واقعی شده حال اگر انتظار داشته باشیم که قیمت به اوج پالایشی ها بازگردد، این طور نیست. البته ممکن است برای پالایشی ها این قیمت ها باز گردد، اما برای ای تی اف ها این گونه نیست، زیرا ماجرای ای تی اف ها با خود سهم ها متفاوت است.

در ارتباط با سهم های کامودیتی محور همچون سهام های پتروپالایشی ها وفولادی ها این است که به ارزش ذاتی باز می گردند و بازار را با خود به سمت بالا هدایت می کنند و می توان انتظار داشت که در شش ماه آینده رشد اندک قیمت ها را شاهد باشیم

وی گفت: نکته حایز اهمیت در ارتباط با سهم های کامودیتی محور همچون سهام های پتروپالایشی ها وفولادی ها این است که به ارزش ذاتی باز می گردند و بازار را با خود به سمت بالا هدایت می کنند و می توان انتظار داشت که در شش ماه آینده رشد اندک قیمت ها را شاهد باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: منظور رئیس سازمان بورس از بازگشت ای تی اف ها به قیمت ذاتی منظور بازگشت به ارزش ذاتی آن هاست و اوج بازار منظور نیست، زیرا برای این که بازار سهام به اوج خود برسد نیاز به ورود روزانه ۱۰ هزار میلیارد تومان پول جدید داریم، اما اکنون با این ارزش معاملات و متغیرهای فعلی بعید است و شاخص را تا پایان امسال در محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد خواهد رسید. متغیرهای بنیادین به نفع بازار سهام پیش می رود وپی بر ایی سهم ها نیز با تغییرات مثبتی مواجه خواهد بود.

وی افزود: رییس سازمان بورس شش ماه آینده را برای بازار گردانی صندوق تثبیت بازار پیش بینی کرده، زیرا صندوق تثبیت براساس مصوبات ۱۰ بندی، ۳۰ هزار میلیارد تومان به بازار تزریق می شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: در بازار سهام قیمت های آینده را معامله می کنیم، به طوری که در بازارهای جهانی به محض اینکه نرخ بهره آمریکا افزایش پیدا می کند، بازارهای کامودیتی ریزش می کنند و به محض اینکه اعضای کمیته کوانسی اعلام می کنند که به طور مثال در شش ماهه دوم ۲۰۲۲ روند به سمت افزایش نرخ بهره پیش می روند، بازارها شروع به ریزش می کنند. بنابراین بازار سهام همیشه پیشرو هستند و افراد در قیمت های پایین اقدام به خریداری می کنند و ۳۰ هزار میلیارد تومانی که صندوق تثبیت بازار می آید، بیشتر به سمت بالا هدایت می کند و بازدهی خوبی را رقم می زنند و این نکته مهمی است که نباید از آن غافل بود و نباید امروز دست و پا بزنیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: متاسفانه بخش عمده ای از بازار سهام امروز دست و پا می زند و تفکر خود را تغییر نداده اند و هرچند که دچار خطای تحلیلی شده باشیم باید روزی به خطای خود پی برده و رفتار خود را اصلاح کنیم.

کد خبر: ۱۲۹٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha