۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶
آخرین وضعیت مناطق سیل زده کرمان/ زهکلوت با بیشترین خسارت
در گفت و گو با بازار تشریح شد؛

آخرین وضعیت مناطق سیل زده کرمان/ زهکلوت با بیشترین خسارت

کرمان - معاون استاندار کرمان ضمن تشریح آخرین وضعیت مناطق سیل زده استان کرمان گفت: متاسفانه شهر زهکلوت و برخی روستاهای این منطقه در مسیر سیلاب ساخته شده است.

خبرگزاری بازار - فرودین ماه امسال کرمانی ها شاهد بارندگی های وسیعی در سطح استان کرمان بودند که البته حجم بارندگی ها در جنوب استان به قدری زیاد بود که مدت زمان کوتاهی منجر به وقوع حجم زیادی از سیلاب شد. بیشترین خسارت ناشی از سیلاب متوجه دو حوزه کشاورزی (منبع اصلی درآمد مردم جنوب کرمان) و راه و ابنیه وارد شد.

رودبار جنوب و کهنوج و در راس آنها زهکلوت دچار آسیب جدی شدند؛ شهر زهکلوت واقع در رودبار جنوب بیشترین آسیب را دید و ۸۰ درصد دچار آب گرفتگی  شد؛ خانه ها مردم تخریب و تعداد فراوانی دام هم تلف شد. حالا مردم این مناطق بعد از فروکش کردن سیلاب با مشکلات متعددی روبرو هستند و نیاز است مسئولان نگاه ویژه تری به این مناطق که اتفاقا جزو محروم ترین مناطق استان کرمان و کشور به شمار می آیند، داشته باشد.

بهار سال گذشته هم این منطقه از همین ناحیه دچار آسیب شده بود و حالا گفته می شود برخی روستاها در مسیر سیلاب ساخته شده اند و نیاز است اقدامات جدی برای جلوگیری از وقوع مجدد سیلاب در این مناطق انجام شود. قرار است با ایجاد سیل بندهایی در بالا دست زهکلوت در راستای حفاظت و ایمن سازی بیشتر این شهر گام برداشته شود.

برای بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل زده جنوب استان کرمان با سید مصطفی آیت اللهی موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان به گفت و گو پرداختیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید.

* چه اقداماتی در مناطق سیل زده جنوب استان کرمان انجام شده است؟

میزان بارش ها در ابتدای سال جاری بسیار بیشتر از میزان پیش بینی شده بود و این مساله باعث وقوع سیلاب در جنوب و شرق استان کرمان به ویژه کهنوج، رودبار جنوب، قلعه گنج، ریگان و... شد. طبق پروتکل های بحران باید در لحظات اول به همه نقاطی که دچار ابگرفتگی و سیلاب شده اند دسترسی پیدا کرده و مردمی که درگیر این حادثه شده اند را یاری دهیم و امدادرسانی در اسرع وقت انجام شود.

تقریبا ۲۱۰ راه روستایی در مناطق جنوب و شرق استان کرمان به دلیل سیلاب بسته شده بود که بلافاصله با کمک راهداری و راه و شهرسازی بازگشایی مسیرها انجام شد که بتوانیم به این مناطق دسترسی پیدا کنیم.

در برخی از مناطق سیل زده امدادرسانی به صورت زمینی و هوایی انجام شد و نیازهای اولیه که باید در لحظات اول بحران تامین شود، در اختیار مردم قرار گرفت. در مرحله بعد بحث شناسایی خانه های آسیب دیده و برآورد میزان خسارت ها در تمامی حوزه ها بود که انجام شد.

مرحله تعمیرات ابتدایی مانند برق ۲۱۰ روستا و آب ۱۶۸ روستا که دچار مشکل و قطع شده بود در کوتاه ترین زمان با کمک دستگاه های اجرایی وصل و تعمیر شد.

مجموعه سپاه نیز در جنوب استان کرمان به کمک دولت آمد؛ با اعزام نیرو به منطقه عملیات ترمیم سیل بندها و دایک های حفاظتی که برای حفاظت شهر در برابر سیل لازم است در دستور کار گذاشتند و عملیات اجرایی آن شروع شده است. همچنین ضدعفونی واحدهای مسکونی توسط سپاه انجام شد.

در کنار ماشین آلاتی که از شهرداری ها و دهیاری ها اقدام شد تعدادی ماشین آلات سنگین از استان های مجاور برای خدمت رسانی به مناطق سیل زده اعزام شد.

در مجموع چهار جلسه مدیریت بحران (سه جلسه در منطقه و یک جلسه در کرمان) برگزار و تقسیم کار بین دستگاه های متولی انجام شد. کمیته امداد و بهزیستی به مددجویان تحت پوشش این نهادها خدمات لازم را ارائه کردند همچنین با کمک اداره دامپزشکی سه هزار و ۵۰۰ دام را در منطقه توانستیم معدوم سازی، واکسینه و ضد عفونی کنیم.

چاه های فاضلاب در شهر سیل زده زهکلوت دچار مشکل شده بود که با توجه به وضعیت کرونایی و تعطیلی عید، دستگاه ها به منطقه نمی آمدند اما با هماهنگی انجام شده موفق به رفع این مشکل شدیم.

*سیلاب چه میزان خسارت به مناطق جنوبی استان کرمان وارد کرده است؟

میزان خسارت های وارد شده و خانه هایی که دچار مشکل شده اند شناسایی و برآورد خسارت شده و به تهران ارسال شده است که در دولت باید مصوب شود تا بتوانیم جبران خسارت داشته باشیم.

خسارت زیادی به بخش کشاورزی و راه و ابنیه این منطقه وارد شده است؛ مجموع خساراتی که تا کنون در مناطق سیل زده جنوب و شرق استان کرمان برآورد شده هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که گزارش این خسارت به تهران ارسال شده است.

*در حال حاضر وضعیت مناطق سیل زده استان کرمان چگونه است؟

مجموعا اکنون منطقه جنوب و شرق استان کرمان در حالت پایدار است و در جمعه هفته گذشته عملیات ساخت واحدهای مسکونی که تخریب شده بود هم جمعه هفته گذشته کلنگ زنی و آغاز شد.

عملیات اجرایی تعمیر ‌ساختمان ها در دستور کار قرار گرفته و آغاز شده است و امیدواریم بتوانیم تمهیدات لازم را انجام دهیم که در آینده این مناطق از خطر سیلاب در امان بمانند.

*چه تمهیداتی برای جلوگیری از وقوع مجدد سیلاب و آسیب دیدن شهرها و روستاهای جنوب و شرق استان کرمان اندیشیده شده است؟

این مناطق در مسیر سیلاب قرار دارند و متاسفانه برخی روستاها هم در مسیر سیلاب احداث شده است، در ستاد بحران سه سیل بند خاکی و سنگی در بالا دست شهر زهکلوت طراحی و اجرای آن شروع شده که یکی از سیل بندها در مرحله اتمام، دیگری در مرحله ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و سیل بند دیگر باید به اتمام برسد.

شهر زهکلوت کاملا در مسیر سیلاب ایجاد شده و باید سیل بندها به گونه ای طراحی و اجرا شوند که از شهرها و روستاها در وقوع سیل محافظت کند.

حفاظت از شهرها و روستاها در دستور کار قرار دارد به عنوان نمونه برای شهر کرمان هم در ده بالا (شرق شهر کرمان) و کوهپایه بارش های زیادی داریم که کار ساخت خاکریزهای سیمانی در دستور کار قرار گرفته است. با مجموعه سپاه توافق شد که نیروهای سپاهی برای سرعت بخشیدن به اتمام پروژه ها کمک کنند.

از سال گذشته لایه روبی رودخانه ها و بازگشایی دهانه های پل هایی که در سال های متعدد بسته شده بود در دستور کار قرار داده ایم.

با کارهایی که تا کنون انجام داده ایم توانسیم حجم خسارات و گرفتاری ها را کاهش بدهیم و ان شاالله هرچه زودتر به اتمام برسانیم.

*سامانه بارشی جدید که وارد استان کرمان شده است می تواند مجددا باعث وقوع سیلاب شود؟

با توجه به اینکه از روز گذشته تا هفته آینده بارش باران به صورت رگبار و پراکنده پیش بینی شده و ممکن است سیل ایجاد شود توصیه می کنیم که مردم در کناره های رودخانه ها و فضاهایی که وقوع سیل امکان پذیر است حضور پیدا نکنند.

به کشاورزان از سوی هواشناسی و ستاد بحران در خصوص کاهش دما توصیه شده که مراقب لازم را انجام دهند و نیاز است کشاورزان اقدامات لازم برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی را هم انجام دهند.

امکان بارش باران در مناطق شرق و شمال استان کرمان وجود دارد و به فرماندارها هشدارهای لازم را داده ایم و از مردم هم خواهشمان این است که توجه کنند و هشدارها و توصیه ها را جدی بگیرند.

کد خبر: ۱۲٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یاسین IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      0 0
      خوب