۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
راهبردهای عملیاتی و توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران تشریح شد

راهبردهای عملیاتی و توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران تشریح شد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: دارا بودن ذخایر عظیم منابع هیدروکربوری برای ما مزیت بزرگی است که دستیابی به سوخت ارزان را تا یکصد سال آینده برای ما امکان‌پذیر می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته‌مهر در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد شرکت ملی نفت ایران که صبح امروز (چهارشنبه، ۲۲ دی‌ماه) در مرکز همایش‌های کوشک آغاز به‌کار کرد، بر تعریف و رعایت الزام‌های عملیاتی و راهبردی در سطح این شرکت تأکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم تئوری نظام راهبری مطلوب شرکت‌ها را در سطح شرکت ملی نفت ایران اجرایی کنیم.

وی بر ضرورت اجرایی شدن تئوری نظام راهبری مطلوب شرکت‌ها تأکید و با بیان اینکه در اجرای طرح‌های کلان صنعت نفت باید از معلول‌ها عبور کرد و عمده توان مدیریتی بر تعیین الگوی راهبری متمرکز شود، تصریح کرد: تاکنون تلاش‌های خوبی در حوزه برنامه‌ریزی و اصلاح رویه‌ها در سطح شرکت ملی نفت ایران انجام شده است. مدیران باید توجه داشته باشند که رویکرد اتخاذشده برای راهبری این شرکت باید مبتنی بر رویکرد دانایی‌محور و انجام فعالیت‌ها بر اساس الگوی برنامه‌محور باشد.

معاون وزیر نفت اظهار کرد: سرانجام برای بررسی خروجی کار لازم است سیستمی اتخاذ شود تا نتیجه برنامه‌ها به‌صورت کمّی نیز قابل مشاهده و اندازه‌گیری باشد.

خجسته‌مهر بر لزوم اداره شرکت‌ها بر اساس الگوهای روزآمد و فناورانه در سطح جهان اشاره کرد و افزود: رویکردهای فناورانه نه‌تنها در سطح طرح‌ها و پروژه‌ها، بلکه در سطوح مدیریتی باید مورد توجه قرار بگیرد و ما در این زمینه دست همه شرکت‌های تابع را باز گذاشته‌ایم و در زمینه دریافت مجوزهای مرتبط نیز با اقتدار حاضر خواهیم شد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون اقتصاد و اقتدار کشور در گرو توسعه علم و فناوری است و این رویکرد باید به‌صورت جدی در دستور کار مدیران صنعت نفت قرار گیرد، بر توجه به الزام‌های حاکمیت شرکت‌ها تأکید کرد و گفت: این مقوله در چارچوب ارتباط مؤثر میان مدیران و اعضای هیئت مدیره با صاحبان سهام شرکت‌ها و دیگر ذی‌نفعان تعریف شده و در مسیر دستیابی به اهداف تعریف‌شده در شرکت‌ها بسیار با اهمیت است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: به زبان ساده وظیفه اصلی مدیریت این است که هنر خوب کار کردن را با انجام کار خوب توأمان با هم داشته باشد و در انجام این مهم باید از رویکرد کارنامه‌محور فاصله بگیرند و رویکرد برنامه‌محور را در دستور کار خود قرار دهند.

خجسته‌مهر همچنین بر مقوله شفافیت در عملکرد و پاسخگویی به‌موقع در چارچوب مسئولیت‌های مطرح‌شده در حوزه مدیریتی اشاره کرد و افزود: این دو مقوله که از ارکان حاکمیت شرکتی به‌شمار می‌رود، در قالب حسابرسی شرکت‌ها قابل‌سنجش است.

وی با بیان اینکه برای اندازه‌گیری میزان کارکرد شرکت‌ها لازم است تا افزون بر حسابرسی مالی که به‌طور معمول به‌صورت دوره‌ای در سطح شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود، حسابرسی عملیاتی و حسابرسی رعایت نیز در دستور کار قرار گیرد، افزود: حسابرسی رعایت باید حداقل هر دو سال یک‌بار در برنامه شرکت‌ها قرار گیرد تا ضمن کشف اجرای ناقص قانون در شرکت‌ها، عملکرد مدیریتی در سطح شرکت‌ها را نیز بتوان با آن تبیین کرد.

معاون وزیر نفت بر لزوم پیاده‌سازی این رویکردها در بخش‌های مختلف صنعت نفت تأکید و اضافه کرد: مدیران باید بحث‌های تخصصی در این باره را دنبال کنند و هر جا لازم است از آموزش‌های تخصصی زیر نظر صاحب‌نظران و استادان علوم مدیریتی بهره‌مند شوند.

خجسته‌مهر با تأکید بر اهمیت پیاده‌سازی فناوری در بخش‌های مدیریتی و عملیاتی این شرکت افزود: دارا بودن ذخایر عظیم منابع هیدروکربوری برای ما مزیت بزرگی است که دستیابی به سوخت ارزان را تا یکصد سال آینده برای ما امکان‌پذیر می‌کند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه هم‌اکنون بعضی از کشورهای دنیا در مسیر اجرای پدافند غیرعامل و تأمین امنیت انرژی خود به سمت انرژی‌های نو رفته‌اند، اما باید توجه داشت که مزیت دارا بودن ذخایر غنی انرژی برای ما همچنان به معنای حفظ اقتدار ایران در جهان انرژی خواهد بود.

معاون وزیر نفت گفت: در صورتی که بتوانیم در مراحل استخراج، پالایش و مصرف سوخت‌های فسیلی از الگوهای روزآمد فناوری در جهان استفاده کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم به انرژی فسیلی پاک دست یابیم که عاملی بر بقای سوخت‌های فسیلی در سبد انرژی جهانی خواهد بود.

خجسته‌مهر اجرای همه رویکردهای راهبردی را در گرو توجه به نیروی انسانی در سطح این شرکت دانست و تصریح کرد: یکی از معضلات جدی ما در حوزه مدیریتی مربوط به بحث نیروی انسانی است.

وی گفت: در این موضوع باید افزون بر مقوله نگهداشت نیروی انسانی توجه خاصی نیز بر جذب نخبگان دانشگاهی داشته باشیم، در عین حال باید تلاش کرد تا از دلسردی نیروی انسانی نیز جلوگیری شود.

در نخستین نشست هم‌اندیشی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران که با حضور معاونان مدیرعامل، مدیران عامل شرکت‌های تابع، مدیران و رؤسای ستادی از صبح امروز در مرکز همایش‌های کوشک آغاز به‌کار کرده است، برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران در افق بلندمدت تشریح و بررسی می‌شود و مدیران عامل شرکت‌های تابع نیز گزارشی از تازه‌ترین دستاوردها به همراه برنامه‌ها و چالش‌ها ارائه می‌کنند.

کد خبر: ۱۲۹٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha