۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۳
افزایش هزینه تولید در چین

افزایش هزینه تولید در چین

شاخص هزینه کالاهای تولیدی یا هزینه تولیدکننده که از آن به عنوانی شاخصی پیش نگر در تعیین سطح ‌تغییر قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات مصرفی یا همان تورم استفاده می‌شود در ماه دسامبر در چین افزایش یافت.

به گزارش بازار، سازمان ملی آمار چین امروز در گزارشی اعلام کرد شاخص هزینه تولید در این کشور در ماه دسامبر در مقیاس سالیانه، یعنی ‌نسبت ‌به همین مدت زمان در ‌سال ‌گذشته، ده و سه دهم درصد افزایش یافته است.

کارشناسان و اقتصاددانانی که این خبرگزاری نظر آن‌ها را در این باره جویا شده بود پیش بینی کرده بودند که رقم این شاخص در این بازه زمانی از سال، ۱۱ و یک دهم درصد افزایش داشته باشد. همچنان که در ماه نوامبر نیز رقم همین شاخص اقتصادی در چین در مقیاس سالیانه ۱۲ و ۹ دهم درصد افزایش یافته بود.


روند افزایش این شاخص که در واقع در تورم در بخش تولیدات کارخانه‌ای به حساب می‌آید اکنون مقداری تعدیل شده است. این در حالی است که در هفته‌های گذشته به اوج خود رسیده بود. علت تعدیل شدن این شاخص این است که پکن موفق شده است قیمت مواد اولیه و کمبود انرژی را کاهش دهد. شاخص قیمت کالاهایی مصرفی یا هزینه مصرف ‌خانوارها، یعنی ‌میانگین ‌هزینه ‌ای ‌که ‌خانوارها برای ‌خرید کالا و خدمات مصرفی ‌مورد ‌نیاز ‌خود در ماه می‌پردازند و در ‌واقع ‌نشان ‌دهنده میزان ‌تقاضای داخلی ‌برای ‌کالا و ‌خدمات است نیز در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ در چین به یک و نیم درصد در مقیاس ماهانه، یعنی ‌نسبت به ماه قبل از آن، در همین سال، رسید. کارشناسان و اقتصاددانانی که این خبرگزاری نظر آن‌ها را در این باره جویا شده بود پیش بینی کرده بودند که رقم این شاخص در این بازه زمانی از سال، به یک و هشت دهم درصد برسد.


نرخ تورم در کل سال گذشته در چین ۹ دهم درصد افزایش یافت. حال آنکه در سال ۲۰۲۰، رقم این شاخص دو و نیم درصد افزایش یافته بود.
اقدامات محدودیت زا برای مهار بیماری همه گیر کووید-۱۹، که دوباره در چین به اجرا گذاشته شده است بر چشم انداز اقتصادی این کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت. چون در برخی از شهرهای چین هم اکنون قرنطینه برقرار است و مردم حق ندارند برای جشن‌های سال نو چینی به طور آزاد رفت و آمد کنند.

کد خبر: ۱۲۹٬۱۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha