۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
بی عملی در حمایت از اصناف کرمان/ ابهام در مورد انتخاب بد و بدتر
اقتصاد کرونایی کرمان دارو می خواهد

بی عملی در حمایت از اصناف کرمان/ ابهام در مورد انتخاب بد و بدتر

کرمان - هزاران واحد صنفی کرمان در حالی روزهاست کرکره را پایین کشیده اند که هنوز هیچ طرح حمایتی از آنها عملیاتی نشده و مردم با مشکلات عدیده مواجه شده اند.

به گزارش خبرگزاری بازار- اصناف و کارگاه ها و کارخانه های کوچک در کرمان روزهاست تعطیل شده اند، شیوع ویروس کرونا در کرمان و افزایش تعداد بیماران در روزهای اخیر در بزرگترین استان کشور اوضاع را وخیم تر از قبل کرده است.

از ابتدای شیوع ویروس بسیاری از اصناف به جز ۱۲ صنف ضروری که با احتیاجات اولیه زندگی مردم در ارتباط بودند تعطیل شده اند.

پس از گذشت روزها از آغاز طرح، افزایش قابل توجه بیماران کرونایی در کرمان به ۳۶۶ مورد و بیماریابی ۳۹ نفر در یک روز نگرانی ها را بیشتر هم کرده است.

لیست جدید برای بازگشایی هوشمند اصناف

در حالیکه لیست جدیدی از اصنافی که امکان بازگشایی از ۲۳ فروردین ماه را دارند در کرمان منتشر شده که مسئولان بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا در استان کرمان یقین دارند با بازگشایی این اصناف بر تعداد افراد مبتلا در کرمان افزوده می شود.

از سوی دیگر افرادی که معیشت خود را با کار در این صنوف می گذراندند روزهاست که هیچ درآمدی ندارند و برای پرداخت اجاره مغازه ها، اقساط و چک های خود با چالش جدی مواجه شده اند.

بانک هایی که وام قرض الحسنه پرداخت کرده اند فشار مضاعفی برای دریافت اقساط خود وارد کرده اند و حتی دیر کرد اقساط را هم دریافت می کنند

این در حالیست که حتی بانک هایی که وام قرض الحسنه پرداخت کرده اند فشار مضاعفی برای دریافت اقساط خود وارد کرده اند و حتی دیر کرد اقساط را هم دریافت می کنند. دریافت مکرر فیشهای آب و برق و تلفن و گاز هم مشکل دیگری است که بر هزینه های صنوف کرمان در حال اضافه شدن است.

در این میان هنوز دولت هیچ گونه تسهیلاتی برای حمایت از صنوفی که مجبور به بستن مغازه ها هستند پرداخت نکرده است و همه چیز در حد حرف باقیمانده است.

دغدغه های کرونایی اصناف کرمان

محمد کمالی که یک مغازه پوشاکی دارد به خبرنگار بازار می گوید: تمام سرمایه خود را برای خرید اجناسی که قرار بود در اسفند ماه بفروشم صرف کردم و هیچ منبع مالی در اختیار ندارم اما عملا بازگشت سرمایه اتفاق نیفتاد سر رسید اقساط رسیده و بانکها در حال تماس برای دریافت اقساط هستند.

وی گفت: بسیاری از کالاها را به صورت چک خریداری کرده بودم و تولیدی ها هم چک های خود را در حساب ها فعال کرده اند.

وی بیان کرد: کرایه مغازه، هزینه های خانواده و هزاران مشکل دیگر نیز به آن اضافه شده و هیچ حمایتی هم از ما نمی شود، دقیقا مشخص نیست چه باید انجام دهیم.

زهرا تقی زاده نیز آرایشگری است که روزهاست خانه نشین شده است و به خبرنگار بازار می گوید: نمی دانم دولت تا چه زمانی می خواهد سکوت کند اگر آرایشگاه را باز کنیم جریمه می شوم و سلامتی خود را هم به خطر انداخته ام و اگر باز نکنم هزینه های زندگی کمرم را می شکند.

بسیاری از کالاها را به صورت چک خریداری کرده بودم و تولیدی ها هم چک های خود را در حساب ها فعال کرده اند

وی بیان کرد: تمام نقدینگی خود را صرف خرید مواد مختلف برای ایام نوروز کردم اما هیچ درآمدی نداشتم، دولت برای کمک به صنف ها چه انجام داده است و تا کی باید این وضعیت ادامه داشته باشد.

وی گفت: شخصا با باز شدن آرایشگاه موافق نیستم چون سلامتی خودم و خانواده ام به خطر می افتد اما حداقل اینکه دولت هزینه هایی مانند اقساط وامها را به تعویق بیندازند.

احمد علمی نیز یک تولید کننده است که می گوید: در کارگاه من ۶۰ نفر در زمینه تولید کالاهای الکترونیک کار می کنند و امکان بازگشایی ندارم، کارگرها از ترس ابتلا تولید را شروع نمی کنند و سفارشهایی هم که از قبل گرفتیم بی پاسخ مانده است.

وی گفت: همه چیز در ابهام است سعی کرده ام تا حد امکان وضعیت را ثابت نگه دارم و حقوق کارمندان را پرداخت کنم اما اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد مشخص نیست چه باید انجام دهیم.

۲ میلیارد تومان برای حمایت از اصناف و واحدهای تولیدی نیاز داریم

رئیس سازمان صمت استان کرمان در گفتگو با بازار با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصاد در استان کرمان به دلیل کرونا می گوید: به دو هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای عبور از چالش کرونا نیاز داریم.

مهدی حسینی نژاد افزود: برآوردهای اولیه ما نشان می دهد برای رفع مشکلات ناشی از کرونا و تحقق شعار سال به تزریق تسهیلات به بخش تولید و حتی اصناف نیاز داریم و در غیر این صورت وضعیت مطلوب نخواهد بود.

وی گفت: ۴۳ درصد از واحدهای تولیدی استان در مقابل کرونا با مشکل جدی مواجه شده اند.

وی همچنین از پلمب ۵۴۸ واحد صنفی در استان کرمان به دلیل تخطی از مقررات ستاد کرونا خبر داد  بیان کرد: به هر صورت رعایت نکات بهداشتی در وضعیت کنونی اهمیت فوق العاده دارد.

اقتصاد کرونایی دست کمی از ویروس گرونا ندارد

محمدرضا پور ابراهیمی، نماینده مردم کرمان در مجلس نیز در گفتگو با بازار بیان کرد: نمی توان به وضعیت کنونی ادامه داد و باید چاره اندیشی شود در جلسات پیش روی مجلس یکی از مهمترین اقداماتی که در دستور کار است رسیدگی به وضعیت اصناف است.

وی با اشاره به اینکه شرایط بهداشتی کشور را درک می کنیم گفت: اما اگر دست روی دست بگذاریم و از اصناف حمایت نشود به زودی با یک اقتصاد کرونا زده مواجه می شویم که زندگی را برای مردم سخت تر از گذشته می کند.

وی از مسئولان استان کرمان خواست به صورت هوشمند امکان بازگشایی برخی از اصناف که خطر ساز نیستند را مهیا کنند.

پور ابراهیمی از اصناف هم خواست از روش های نوین مانند فروش الکترونیک، تلفنی و ارسال پستی اجناس استفاده کنند.

این در حالیست که دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه روز گذشته ۳۹نفر بر تعداد مبتلایان در کرمان افزوده شده است تاکید کرد که در صورت عدم رعایت مردم برای کنترل بیماری مجبور به اتخاذ تصمیمات سخت گیرانه خواهند شد.

طرح شهرداری برای معافیت اصناف از پرداخت عوارض

شهردار کرمان نیز در نشست شورای شهر کرمان از حمایت از اصناف خبر داده و گفت: به‌ زودی پیشنهاد شهرداری کرمان مبنی بر معافیت بخشی از عوارض اصناف و کسبه، به شورای اسلامی شهر کرمان ارایه می‌شود.

سید مهران عالم‌زاده به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از اصناف و کسبه در شهر کرمان اشاره کرد و گفت: برای جبران بخشی از ضرر و زیان اصناف و کسبه، در حال تدوین بسته‌ای برای ارایه به شورای اسلامی شهر هستیم تا بخشی از زیان این قشر جبران شود.

به‌زودی پیشنهاد شهرداری کرمان مبنی بر معافیت بخشی از عوارض اصناف و کسبه، به شورای اسلامی شهر کرمان ارایه می‌شود

وی از اصناف و کسبه‌ای که برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، نسبت به تعطیلی مغازه‌های خود اقدام کردند، تشکر کرد و گفت: متأسفانه در این ایام ضرر و زیان قابل توجهی متوجه اصناف شده است؛ بنابراین، لازم است شورای اسلامی شهر و شهرداری در حد توان به این قشر از جامعه کمک کنند.

شهردار کرمان در عین حال بیان کرد: البته این اقدام در مقابل ضرر و زیان اصناف اندک است، اما می‌تواند بخشی از خسارت آن‌ها را جبران کند.

حالا باید منتظر ماند و دید کرونا در روزهای پیش رو با اقتصاد استان چه خواهد کرد و مسئولان در سطح ملی و استانی برای رفع چالشهای پیش رو چه برنامه ای دارند.

کد خبر: ۱۲٬۹۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha