۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
لزوم شناسایی ظرفیت‌های کمک حال فعالان اقتصادی در استان همدان
رئیس اتاق بازرگانی استان همدان تاکید کرد؛

لزوم شناسایی ظرفیت‌های کمک حال فعالان اقتصادی در استان همدان

همدان - رئیس اتاق بازرگانی استان همدان بر شناسایی ظرفیت‌های کمک حال فعالان اقتصادی در همدان تاکید کرد و گفت: پایانه صادراتی همدان در چندسال آینده پاسخگوی صادرکنندگان نیست.

به گزارش خبرنگار بازار، علی اصغر زبردست ظهر سه شنبه در نشست تخصصی با روسای کمیسیون های اتاق بازرگانی همدان که با حضور مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان برگزار شد با بیان اینکه رویکرد دولت در بخش صادرات غیر نفتی فعال کردن این بخش است و باید مشکلات را برای حل شدن مشخص و اعلام کنیم، گفت: صادرات غیرنفتی و تجارت خارجی به شرطی فعال می شود که به خواسته‌ها توجه شود.

زبردست با یادآوری اینکه پایانه صادراتی همدان از سال پیش مجوز گرفته و باید مشخص شود در این مدت چه کاری انجام داده است، افزود: در بازدیدها مشخص شد این مجموعه قابلیت پایانه صادراتی را ندارد چرا که برای استان همدان که پتانسیل صادرات محصول دارد به پایانه صادراتی قویتری نیاز داریم.

حداقل ۲۰ تا ۳۰ هکتار زمین نیاز است تا پایانه های صادراتی فعلی از وضعیت خود خارج و به نحو بهتری مدیریت شود

وی با بیان اینکه حداقل ۲۰ تا ۳۰ هکتار زمین نیاز است تا پایانه صادراتی فعلی از وضعیت خود خارج و به نحو بهتری مدیریت شود، گفت: باید مکان یابی جدیدیی صورت گیرد چرا که در چند سال آینده این پایانه صادراتی همدان با مشکل مواجه خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان به موضوع تعهد ارزی اشاره کرد و با بیان اینکه چهار سال از تعهد ارزی می گذرد و باید این مسئله را زودتر جمع کرد، گفت: در هزینه‌های حمل و نقل کالاهای صادراتی قرار بود هزینه کمیسیون از چهار درصد به پنج درصد افزایش پیدا کند اما چهار درصد را با پنج درصد جمع کردند و به ۹ درصد رسیده که این وضعیت باعث افزایش هزینه های حمل و نقل شده و مشکل‌ساز شده است.

لزوم شناسایی ظرفیت‌های کمک حال فعالان اقتصادی در استان همدان

وی به موضوع اوراق تهاتر نیز اشاره کرد و با بیان اینکه به نظر می‌رسد در مورد اوراق تهاتر بانک‌ها مردم را به خوبی توجیه نمی کنند و در جریان موضوع قرار نمی‌دهند، گفت: باید فعالان اقتصادی نسبت به این مسئله آگاه شوند.

زبردست در ادامه با بیان اینکه بسیاری از مسایل تامین اجتماعی موردی و مصداقی است و بحث کلیات که مربوط به دستگاه ها است باید در دستور کار باشد، گفت: استاندار مسئولان وصول درآمدهای استان است و به این مسئله توجه دارد.

مدیران تأمین اجتماعی باید اطلاع داشته باشند که با فشار به مردم نمی‌توان کسب درآمد کرد

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با بیان اینکه مدیران تأمین اجتماعی باید اطلاع داشته باشند که با فشار به مردم نمی‌توان کسب درآمد کرد، گفت: در بخش سرمایه‌گذاری و مسائل بانکی باید ظرفیت‌های کمک حال فعالان اقتصادی را شناسایی کنیم.

زبردست از بورس و بیمه نام برد و با بیان اینکه در استفاده از صندوق ضمانت توسعه صادرات تاکنون قدم قابل توجهی در استان همدان برداشته نشده در حالیکه مجوز لازم را هم داریم، گفت: این صندوق ظرفیت خوبی است و نباید مانند بانک عمل کند.

صندوق ضمانت توسعه صادرات باید عصای دست تجار و فعالان اقتصادی باشد و در کنار انجمن ها برای توسعه صادرات قدم بر دارد

وی با بیان اینکه صندوق ضمانت روی ارزیابی تاجر یا کارخانه باید عمل کند نه اینکه وثیقه را مدنظر قرار دهد، گفت: این صندوق باید عصای دست تجار و فعالان اقتصادی باشد و در کنار انجمن ها برای توسعه صادرات قدم بر دارد.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان به موضوع برگشت محصولات کشاورزی اشاره و با بیان اینکه بخشی از این اقدام سیاسی بود که فروکش کرد، گفت: این موضوع با مبدا قصه از روسیه شروع شد هرچند هر کشوری پروتکل های خود را برای واردات کالاها دارد.

لزوم شناسایی ظرفیت‌های کمک حال فعالان اقتصادی در استان همدان

زبردست با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات باید اطلاعات هر کشوری را در اختیار استان ها بگذارد و سازمان غذا و دارو نیز باید روی موضوع حساس باشد، گفت: هرچند خوشبختانه همدان در کنترل تولیدات وضعیت خوبی دارد اما مساله آنجاست که محصول تولیدی همدان از استان‌های دیگر بارگیری و صادر می‌شود.

لزوم رعایت تقویم جلسات توسط مدیران کمیسیون ها
زبردست با یادآوری اینکه یکی از کمیسیون‌های اتاق بازرگانی همدان کمیسیون گردشگری است و باید بیشتر به مسائل حساس باشد رعایت تقویم جلسات توسط مدیران کمیسیون ها را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه اعضای کمیسیون ها باید حداقل ماهانه یک جلسه را برگزار کنند، گفت: حوزه فعالیت در کمیسیون‌ها مشخص شده و اعضای کمیسیون ها باید خوراکشان را خودشان مشخص کنند.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با تاکید بر اینکه شرح وظایف ها باید مطالعه و حل مشکلات پیگیری شود، گفت: کمیته ها در کمیسیون‌ها فعال شوند ضمن اینکه عضو محوری را باید مد نظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی نتیجه جلسات کمیسیون‌ها و کمیته‌ها است، ادامه داد: باید در این شورا طرح مسئله کنیم.

زبردست با بیان اینکه اعضای کمیسیون ها باید در جریان بخش نامه ها و مصوبات شورای گفتگو قرار گیرند، گفت: برخی مسائل که نیاز به دنبال کردن در مرکز دارد باید در جلسه آنلاین با مسئولان کشوری مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا مسائل منتقل و برای حل آن چاره اندیشی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اتاق بازرگانی همدان برای ایجاد تشکل ها جای کار بسیاری دارد از وجود ۲۰ تشکل در هشت کمیسیون این اتاق صحبت و عنوان کرد: اگر کمیسیونی توانایی ایجاد تشکلی دارد این امتیاز به وی واگذار می شود.

زمانی همدان در زمینه چرم استان سرآمد کشور بود اما بی توجهی به این بخش کارخانه های چرم همدان را به تعطیلی کشاند

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان باتاکید بر اینکه در استان همدان ظرفیت‌سازی برای سرمایه گذاری وجود دارد، عنوان کرد: زمانی همدان در زمینه چرم استان سرآمد کشور بود اما بی توجهی به این بخش کارخانه های چرم همدان را به تعطیلی کشاند.

زبردست با بیان اینکه افرادی که اعضای کمیسیون‌ها هستند باید اعضای اتاق هم باشند، گفت: اعضای کمیسیون‌ها باید قانون بهبود کسب و کار را مطالعه و مطالبات خود را بر اساس قانون بیان کنند.

در خلا و فشار مسموم اقتصاد کشور تنها جایی که توانسته مشکل فعالان اقتصادی را شنیده و رصد کند اتاق بازرگانی است و فعالان اقتصادی باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که باید دستگاه‌ها را به دنبال خود بکشیم چرا که این توان در اتاق بازرگانی وجود دارد

وی تاکید کرد: در خلا و فشار مسموم اقتصاد کشور تنها جایی که توانسته مشکل فعالان اقتصادی را شنیده و رصد کند اتاق بازرگانی است و فعالان اقتصادی باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که باید دستگاه‌ها را به دنبال خود بکشیم چرا که این توان در اتاق بازرگانی وجود دارد.

لزوم شناسایی ظرفیت‌های کمک حال فعالان اقتصادی در استان همدان

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان نیز با بیان اینکه طی هفت ماه هفت جلسه در کمیسیون کشاورزی برگزار و اعضا ۳۲ نفر و تعداد مصوبات ۴۲ مورد بوده است، گفت: متاسفانه دوره فعالیت این کمیسیون و سه ماه آن در ایام پایانی دولت قبل و سه ماه دیگر در ایام ابتدایی فعالیت دولت جدید بود و علیرغم انتظار تکاپوی دولت جدید چند مصوبه همچنان بر زمین مانده است.

اختلاف آماری گمرک و صادرکننده به مسئله تبدیل شده است
علی محمودی با بیان اینکه حتی هنوز در مورد میزان صادرات هر صادرکننده پاسخ نگرفته ایم، گفت: اختلاف آماری گمرک و صادرکننده به مسئله تبدیل شده است.

وی برگشت محصولات گلخانه ای را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این موضوع سم های استفاده شده در ایران برای محصولات کشاورزی برای روسیه ناشناخته بوده و استاندارد روسیه را دریافت نکرده بودند.

واسطه ها فلفل دلمه ای ایران را خریداری و پس از بردن آن به کشور دیگر از آنجا به روسیه می‌فرستند که اگر روسیه در جریان این اتفاق قرار گیرد مسئله و مشکل حادتری گریبان ایران را خواهد گرفت

وی به دور زدن تحریم‌ها اشاره و با بیان اینکه فلفل دلمه‌ای هم به تحریم ها اضافه شده است؛ اظهار داشت: واسطه ها فلفل دلمه ای ایران را خریداری و پس از بردن آن به کشور دیگر از آنجا به روسیه می‌فرستند که اگر روسیه در جریان این اتفاق قرار گیرد مسئله و مشکل حادتری گریبان ایران را خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان با بیان اینکه مبدا کالا از ایران است و به صورت قاچاق به روسیه منتقل می‌شود، گفت: باید جلوی این مسئله گرفته شود.

رئیس کمیسیون امور مالیاتی و تامین اجتماعی و روابط کار اتاق بازرگانی استان همدان نیز با بیان اینکه در این کمیسیون دو کمیته مالیاتی و تامین اجتماعی فعال است و تعداد اعضا ۲۱ نفر هستند و امسال ۳۱ مصوبه داشتیم، گفت: سعی شده مشکلات پیش از آنکه به شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی ارسال شود حل و فصل بعد گردد.

در قانون رفع موانع تولید از نظر بخش خصوصی استفاده شود
علی اکبر فلاح بابیان اینکه باید در قانون رفع موانع تولید از نظر بخش خصوصی استفاده شود، ادامه داد: بخشنامه بخشودگی جرایم تامین اجتماعی پیگیری شده و به نظر می رسد بیشتر صورت فرمالیته و ظاهر سازی دارد و این بخشنامه تبدیل بدهی غیر وثیقه‌ای به وثیقه ای را دنبال می کند.

وی با بیان اینکه مسائل مربوط به امور مالیاتی در کتابچه ای تدوین شده و در اختیار فعالان اقتصادی قرار گرفته است، گفت: در بحث بازنشستگی نیز اقداماتی در زمینه تامین اعتبار دفترچه تامین اجتماعی لحاظ شده است.

لزوم شناسایی ظرفیت‌های کمک حال فعالان اقتصادی در استان همدان

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری ، بازار پول و مقررات زدایی اتاق بازرگانی همدان نیز با بیان اینکه امسال پنج جلسه در این کمیسیون برگزار شد تعداد اعضا را ۱۳ نفر و تعداد مصوبات را ۲۴ مورد ذکر کرد و گفت: ۱۸ مصوبه از شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اخذ شده است.

هادی خورشیدی با بیان اینکه بارها پرونده واحدهای اقتصادی قبل از رفتن به ستاد تسهیل استان بررسی و رفع مشکل شده است، گفت: شورای پول و اعتبار تصمیم گرفته بود احاله املاک با نرخ جدید باشد که بر اساس دستور العمل جدید مدیر بانک ملی این مشکل حل شده است.

اوراق تهاتر بسیار راهگشا و در زمینه رفع مشکلات فعالان اقتصادی اثرگذار خواهد بود

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری ، بازار پول و مقررات زدایی گفت: اوراق تهاتر در این مسیر بسیار راهگشا و در زمینه رفع مشکلات فعالان اقتصادی اثرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه دقیق که می شویم دیده می شود روی اصل و سود و جرایم تسهیلات دریافت شده توسط فعال اقتصادی ضریب لحاظ شده و بدهی ها چند برابر شده است؛ گفت: جلسات کمیته ها و هیئت رئیسه لازم است چرا که مسائل مطرح شده در کمیسیون ها در نهایت به مصوبه ختم می‌شود و در شورا مطرح خواهد شد.

احتمال سفر رئیس جمهور به استان همدان طی یک ماه آینده
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان نیز در جمع فعالان اقتصادی با بیان اینکه مباحث مرتبط با اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی با حوزه کاری ما مرتبط است از احتمال سفر رئیس جمهور به استان همدان طی یک ماه آینده خبر داد و گفت: احتمال زیاد وزیر اقتصاد و دارایی با این هیئت همراه خواهد شد و بر این اساس برگزاری یک جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را با حضور وزیر اقتصاد برنامه‌ریزی می‌کنیم.

سیدناصر محمودی با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۱ بخشی مربوط به اوراق خزانه و تهاتر است که تمرکز ما بر روی اوراق تهاتر قرار گرفته گفت: باید از این ظرفیت تا پایان سال استفاده کنیم.

۱۳۰ میلیارد تومان اوراق تسویه تهاتر شده و برآورد می‌کنیم ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق تهاتر بین بانکی ظرفیت‌سازی شده و مشکلات بسیاری را حل کنیم

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳۰ میلیارد تومان اوراق تسویه تهاتر شده و برآورد می‌کنیم ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق تهاتر بین بانکی ظرفیت‌سازی شده و مشکلات بسیاری را حل کنیم، گفت: فعالان اقتصادی تمایل کمی به استفاده از اوراق تهاتر دارند در حالی که با استفاده از این ظرفیت می‌توانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند.

محمودی با بیان اینکه بدهی های دستگاههای اجرایی تا پایان سال به وسیله اوراق تهاتر تسویه می شود،گفت: گویا مباحث مالیاتی برخی فعالان اقتصادی نهایی نشده در حالی که می توان جرایم مالیاتی را با اوراق تهاتر پرداخت کرد و فرصت خوبی است.

کد خبر: ۱۲۸٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha