۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
تشکیل کارگروهی برای افزایش تولید در قم| بازگشت هزار واحد به مدار تولید در کشور
در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قم مطرح شد؛

تشکیل کارگروهی برای افزایش تولید در قم| بازگشت هزار واحد به مدار تولید در کشور

قم- طبق گفته معاون وزیر صمت، ایجاد ساز و کارهای لازم برای رفع موانع پیش روی واحدهای تولیدی استان قم، مهم‌ترین ره‌آورد سفر رئیس دولت سیزدهم به قم است.

به گزارش خبرنگار بازار، در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که به طور هفتگی با حضور مسئولان اقتصادی و مدیران بخش‌های خصوصی و هم چنین دیگر دستگاه‌های مرتبط استان برگزار می‌شود علاوه بر شناسایی ظرفیت‌های تولید، موانع و مشکلاتی که بر سر راه تولید سایه افکنده نیز بررسی و آسان‌ترین راه‌ها برای تسهیل در امر واحدهای تولیدی انتخاب می‌شود.

امروز سه‌شنبه در قالب کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان که در محل سالن کرامت استانداری قم و با حضور معاون وزیر صمت و معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برگزار شد، مهم‌ترین موانعی که واحدهای تولیدی با آن روبرو هستند مورد بررسی قرار گرفت؛ هم چنین در این سفر برای نخستین بار در قم سامانه پاسخگویی ۱۲۴ در استان برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به مردم در سازمان صنعت، معدن و تجارت مستقر شد.

مردم می‌توانند به صورت سیستمی، تلفنی و حضوری به این سامانه دسترسی داشته باشند و درخواست‌های خود را دنبال کنند؛ به نظر می‌رسد این سامانه راهی برای افزایش تولید در استان را هموار کند.

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سفر خود به قم و در حاشیه جلسه کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به رویکردی که دولت سیزدهم دارد و آن پاسخگو بودن به مردم و ایجاد شفافیت در کارهاست، بعد از سفر رئیس جمهور به قم علاوه بر استقرار سامانه پاسخگویی، اولین کارگروه افزایش ظرفیت تولید در استان قم ایجاد شد؛ حدود ۲۰۹ مشکل در حوزه صنعت شناسایی شده که در سامانه رفع آن با ایجاد ارتباط میان دستگاه‌های متولی در دستور کار است.

علی رسولیان با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش صنعتی قم افزود: قم یکی از استان‌هایی است که تقاضا برای سرمایه‌گذاری صنعتی در آن به دلیل داشتن مزیت‌هایی همچون مسیرهای ارتباطی خوب و همچنین داشتن شهرک‌های صنعتی با زیرساخت‌های مناسب، رو به افزایش است.

راه‌اندازی سامانه ۱۲۴ برای پاسخگویی سریع به مشکلات واحدهای تولیدی و مردم
معاون وزیر سازمان صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استقرار سامانه ۱۲۴ بیان کرد: امروز در جریان سفر به قم ایجاد سازوکارهای لازم برای افزایش ظرفیت تولید واحدهای صنعتی و استقرار سامانه پاسخگویی ۱۲۴ را در این استان برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به مردم دنبال می‌کنیم.

رسولیان عنوان کرد: با ایجاد سامانه پاسخگویی موضوع افزایش تولید با استفاده از همه ظرفیت‌ها دنبال خواهد شد و مردم می‌توانند به صورت سیستمی، تلفنی و حضوری به این سامانه دسترسی داشته باشند و درخواست‌های خود را دنبال کنند.

وی افزود: در آینده نزدیک نیز موضوع زمان‌بندی در رسیدگی به درخواست‌های مردم در این سامانه لحاظ خواهد شد تا هرچه سریع‌تر پاسخ لازم به مراجعین داده شود؛ هدف سامانه پاسخگویی افزایش روند نظارت‌ها بر سازوکارهای اجرایی در بخش صنعت است و همه چیز در این سامانه تحت نظارت کارشناسان و مسئولان مرتبط در سطح استانی و ملی قرار دارد و گزارش کار برای وزیر صمت و معاونان به صورت مستمر ارسال می‌شود.

دولت سیزدهم تاکنون یک هزار واحد تولیدی راکد را به چرخه تولید بازگشت داده است
معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم برای احیای واحدهای تولیدی راکد، گفت: خوشبختانه از زمان استقرار دولت سیزدهم تاکنون یک هزار واحد صنعتی در کشور احیا شده است و فرآیند احیای واحدهای راکد و افزایش ظرفیت تولید واحدهای صنعتی با ایجاد سازوکارهای جدید همچون سامانه‌های پاسخگویی توسعه پیدا خواهد کرد.

رسولیان عنوان کرد: ۱۲ هزار و ۶۷ واحد صنعتی غیر فعال در کشور وجود دارد که از این میان واحدهایی که در تملک بانک باشد خیلی زیاد نیست، ولی واحدهای فعالی نیز وجود دارد که در تملک بانک‌ها است؛ بررسی‌های ما نشان می‌دهد، عمده واحدهایی که احیا می‌شوند یا از مسیر مشارکت با سرمایه‌گذاران توانمند است و یا واگذاری کامل به آنان، بنابراین اگر بتوانیم شرایطی فراهم کنیم با بانک‌ها که واحدهای راکد را به فعالان اقتصادی توانمند واگذار کنیم مطمئن هستیم که آثار خوبی خواهد داشت و ما با اقاله در این رابطه موافق هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: قم یکی از استان‌هایی است که تقاضا برای سرمایه‌گذاری صنعتی در آن به دلیل داشتن مزیت‌هایی همچون مسیرهای ارتباطی خوب و همچنین داشتن شهرک‌های صنعتی با زیرساخت‌های مناسب، رو به افزایش است؛ ۴۰ هزار میلیارد تومان طرح صنعتی در قم دنبال می‌شود که بخش عمده‌ای از آن پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد دارد و تقاضا برای زمین به‌منظور احداث واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان نیز رو به افزایش است.

خروج یک هزار و ۳۴۰ واحد صنعتی کشور از مدار تولید به دلائل قضایی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به برخی بروکراسی‌ها و موانع بر سر راه تولید و صنعت کشور گفت: یک هزار و ۳۴۰ واحد صنعتی کشور نیز به دلیل احکام قضایی از مدار تولید و اشتغال خارج شده است این دخالت مخرب بخش‌های دولتی، سیاست‌گذار و تصدی‌گر از فعالیت و توان رقابتی بخش خصوصی حذف شود.

رسولیان هم چنین افزود: تفویض اختیار، افزایش تسهیلات، افزایش سهم بانک‌های خصوصی در تولید و اشتغال و مشکل حل‌وفصل دادرسی واحدهای صنعتی کشور باید برطرف شود و تاکید داریم همه مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها قابلیت اجرایی و واجب اجرا خواهد بود.

وی بیان کرد: تقاضای صنعتی شدن در قم مطلوب است و این استان هرسال بیش از گذشته در مسیر صنعتی شدن حرکت می‌کند.

احساس می‌کنیم که در برابر مرکز نشینان شهروند درجه دو هستیم
در ادامه این جلسه استاندار قم هم خطاب به معاون وزیر گفت: مشکل اصلی ما عدم پاسخگویی سازمان‌های بالادستی در رده کشوری است و در یک مشکلی وارد مدار پیگیری می‌شویم، احساس می‌کنیم که در برابر مرکز نشینان شهروند درجه دو هستیم؛ مسئولان کشوری سهم و اختیارات بانک‌های استانی در ارائه تسهیلات را افزایش دهند.

سید محمدتقی شاه‌چراغی با اشاره به برخی مشکلات واحدهای تولیدی در قم و عدم پاسخگویی مسئولان در سطح ملی افزود: هم اکنون در استان قم ۳ واحد با مشکلات ارزی روبه‌رو است و ما به‌رغم پیگیری‌های ۴ ساله در پشت درهای بانک مرکزی معطل مانده‌ایم؛ علوم نیست این افراد با چه ذهنیتی این ویژگی عدم پاسخگویی را در خود پرورش داده‌اند؛ با توجه به عدم پاسخگویی این افراد لازم است تا اختیارات استانی در مباحث صنعتی و صنفی افزایش یابد.

به گفته وی؛ صاحبان صنایع و مردم با روی کار آمدن دولت سیزدهم برای حل مشکلات خود امیدوار شدند و نباید با طولانی شدن روند حل مشکلات، امید آنان را به ناامیدی تبدیل کنیم.

استاندار قم با انتقاد از افزایش تعرفه‌های گاز مصرفی واحدهای تولیدی و صنعتی افزود: این مسئله به تنهایی به عاملی برای از بین رفتن ثبات قیمت‌ها تبدیل شده و قیمت تمام شده کالا را از حالت ثابت خارج می‌کند.

در ادامه صاحبان صنایع و هم چنین واحدهای تولیدی استان به بیان مشکلات خود در زمینه تولید از جمله مشکلات تأمین مواد اولیه پرداختند که مدیرکل امور صنایع فلزی وزارت صمت قول پیگیری و تأمین مواد اولیه ارزان قیمت داد.

۱۴ درصد واحدهای تولیدکننده پولیمر در قم راکد هستند
در ادامه این جلسه مدیرکل امور صنایع فلزی وزارت صمت گفت: تأمین مواد اولیه از نظر کمی و قیمتی خواسته به حق تولیدکنندگان است اما هم اکنون واحدهای صنعتی اطمینان خاطری برای تأمین مواد اولیه ندارند؛ دستورالعملی توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب و به اندازه کافی در حال تدوین نهایی است.

محسن صفدری افزود: ۱۴ درصد واحدهای تولیدکننده صنایع پلیمری در قم راکد هستند برای کاهش اثر قیمت جهانی و ارز بر مواد اولیه صنایع پلیمری به زودی از یک بسته جدید قیمت‌گذاری برای حذف اثر نوسانات شدید رونمایی خواهد کرد.

وقتی منابع موجود بانک‌های عامل خصوصی خارج از استان هزینه می‌شود
دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم هم در این جلسه با انتقاد از عملکرد برخی بانک‌ها گفت: طبق آمارهای قطعی فقط هشت درصد از منابع موجود بانک‌های خصوصی در داخل استان مصرف می‌شود و ۹۰ درصد منابع آنها در شهرهای دیگر و به خصوص در زمینه دلالی مسکن استفاده می‌شود.

محمد حاجی زمانی افزود: سهم بانک‌های عامل به ویژه خصوصی در تولید اشتغال و رونق تولید در قم در جایگاه اندک و نامطلوبی قرار دارد. تفویض اختیاراتی که در حوزه صنعت به استان‌ها شده کاملاً پراکنده و غیر هماهنگ است و امکان پیشبرد اهداف به صورت برنامه‌ریزی شده را از مسئولان و فعالان اقتصادی سلب کرده است.

گفتنی است؛ در سفر معاون وزیر به قم مشکلات و موانع تولید جمع بندی و مقرر شد در یک بازده زمانی پیگیری شود هم چنین در این سفر معاون وزیر سامانه ۱۲۴ برای پاسخگویی و رفع موانع و هم چنین گامی برای افزایش تولید استان را افتتاح کرد.

کد خبر: ۱۲۸٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha